Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Istorinis diskursas
Svajokliai prieš imperiją
Rusija viena pirmųjų valstybių, ėmusi užkariauti kosmosą, pradžioje nemažai pasiekusi šioje srityje.
Tad įdomu pasižiūrėti, kaip joje pradėjo vystytis kosminių skrydžių mintis. Pateikiama
ankstyvoji idėjos apie skrydžius į kosmosą vystymosi Rusijoje istorija...
Raketų Rusijoje buvo ir net sėkmingai naudotos mūšio lauke. Tačiau jų ryšis su
galimais kosminiais skrydžiais dar turėjo subręsti. Ilgą laiką niekas (išskyrus aštrialiežuvį
Sirano de Beržeraką) reaktyvinio judėjimo būdo nesiejo su kosminiais skrydžiais.
Parako raketos buvo per silpnos, kad pakeltų naudingą krovinį į orbitą ar Mėnulį,
tad buvo ieškoma kitų būdų: milžiniška patranka, oro balionai, magnetai, antigravitaciniai mišiniai.
Tačiau 1867 m. Nikolajus Afanasevičius Telešovas (1828-1895) Prancūzijoje
išsiėmė patentą reaktyvinio lėktuvo, kurį pavadino orlaivystės sistema, projektui. Sprendžiant iš aprašymo paraiškoje, tai buvo sunkesnis už orą aparatas,
Tačiau to meto visi Mokslų akademijos nariai palaikė jo sistemą fantazija. Juk jis nepaaiškino svarbiausio dalyko:
koks būtent sprogstamasis mišinys turi būti naudojamas variklyje. Ir vis tik 19 a. buvo garo, o ne sprogstamųjų mišinių amžiumi.
Tad ir daugelis projektų susiję su garo reaktyviniu poveikiu. Nikolajus Telešovas (1828-1895) rusų išradėjas, pirmojo lėktuvo Rusijoje ir pirmojo
reaktyvinio lėktuvo pasaulyje projektų autorius. Buvo žinomos balerinos E. Telešovos sūnumi. Tarnavo
artilerijos karininku. 1864 m. kartu su Menonu ir Struve Prancūzijoje ir Anglijoje užpatentavo dviejų
orlaivių projektus: keleivinio lėktuvo su garo varikliu (Oreivystės sistema, galinčia vežti 120 keleivių)
ir plasnoskrydžio, varomo raumenų jėga. 1867 m. Prancūzijoje ir Vokietijoje užregistravo lėktuvo su
pulsuojančiu oro-reaktyviniu varikliu projektą (Patobulinta oreivystės sistema arba Delta). Taip pat
su kitais ar pats gavo kitus patentus, pvz., metalo pjovimo staklėms. Vienas jų priklauso architektui Fiodorui Romanovičiui Gešvendui (1838-1890),
kuris 1887 m. išleido brošiūrą Bendrieji skaidančio garlėkio konstrukcijos pagrindai, kurioje pateikiamas
tam tikro aeroplano trijų projekcijų brėžinys ir paskaičiavimai. Pagal sumanymą, garo
reaktyvinė srovė turi pakelti į dangų medinį keturratį aparatą smailia nosimi, pasibaigiantį dviem elipsoidiniais sparnais.
Reikia paminėti, kad Gešvendas ir iki tol domėjosi reaktyvinio judėjimo klausimais, pasiūlęs garo srove pagreitinti garvežius.
Gešvendas tikėjo jo įgyvendinimu ir manė, kad jis patikimas ir saugus: bus gerokai
nepavojingesnis, nei važiavimas geležinkeliais ar arkliais, nes ... nepriklausys nuo jokių
atsitiktinumų, priklausiančių nuo bėgių, jų remonto ir sargų
; o dėl mašinos gedimo, tai
nesant reaktyviniame variklyje sudėtingo, besisukančio mechanizmo, nei tepimo, nėra kam
gesti
Skrydis gi ore nevaržomas. Gešvendas paskaičiavo netgi garlėkio savikainą
1400 rublių. Tačiau tiek pinigų jus neturėjo, o rėmėjo nesurado. Būdingas pulkininko Kirpičevo
iš Orlaivystės pritaikymui kariniams tikslams komisijos atsiliepimas: Gešvendas gyvenimą baigė psichiatrinėje, sulaukęs 49 m. amžiaus. Kaip žinome,
garlėkiai neužkariavo dangaus. Tik alternatyviose istorinėse rekonstrukcijose smailianosiai
garlėkiai skrodžia dangaus žydrynę aplenkdami nerangius aerostatus ir dirižablius.
Ir vis garas rado panaudojimą kosmose. Europos UK-DMC palydove, paleistame 2003 m. rugsėjo
27 d., buvo išbandytas garo mikrovariklis. 2 g vandens įkaitino 3 W šaltiniu iki
200o. 13 g sveriantis variklis veikė pusę minutės, išvystęs 3,3 mH trauką. Tai
parodė, kadd garas gali būti panaudotas nedidelių palydovų padėties valdymui.
* * *
Kitas, galvojęs apie reaktyvinio judėjimo perspektyvas, buvo Maskvos un-to fizikos-matematikos fakulteto
absolventas Sergejus Sergejevičius Neždanovskis (1850-1940), 1880-ųjų
liepą išreiškęs galimybę sukurti reaktyvinį skraidantį aparatą. Jis atiko kai kuriuos paskaičiavimus dviem variklio variantams
(150 ir 200 atmosferų slėgio) ir ir padarė išvadą: Jis gali skraidinti žmogų oru bent 5 min..
1882 m. jis vėl grįžta prie tos idėjos ir išanalizuoja teorines variklių, veikiančių
Vėliau Neždanovskis sumanė reaktyvinius variklius įrengti malūnsparnyje. Mat 19 a.
pabaigoje miglotos Leonardo da Vinči
idėjos apie statmeną propelerio ašį labai traukė išradėjus. Pas jį randame prototipą, labai panašų į sparnuotas raketas, tokias, kaip vokiečių
V-1, kėlusią siaubą anglams. Neždanovskis buvo arti jo įgyvendinimo. 1904 m. Kučine, kur
buvo pirklio Riabušinskio sukurtas Aerodinamikos institutas, buvo pradėti darbai, kuriuose
aktyviai dalyvavo Neždanovskis. Jis sukritikavo iš Prancūzijos užsakytą variklį ir pasiūlė
savąjį, kuriame benzinas degė specialioje kameroje , o karštos dujos veržėsi pro žiotis. Jų
srovė ir turėjo sukti propelerį. Tačiau Riabušinskis tą idėją palaikė netinkama ir atsisakė
bendrai dirbti su Neždanovskiu. Šis tarybiniais metais dirbo CAGI (Centriniame
aerohidrodinamikos institute), mirė 1940 m., sulaukęs 90 m. Jo rankraščius šeimos archyve
atrado tik po mirties, ir juos publikavo tik 1957 m. po pirmojo palydovo skrydžio.
O liaudininkas Nikolajus Ivanovičius Kibalčičas (1853-1881)
sukūrė pirmojo aparato, galinčio pasiekti kosmosą, projektą. Jo variante atmosfera ne tik nebuvo reikalinga, bet ir trukdė, nes
sudarė papildomą trintį. Tačiau išradėjo galvoje knibždėjo mintys apie valdžios nuvertimą.
N. Kibalčičas gimė Ukrainos Černigovo gubernijos Korop Krolevecko valsčiuje 1853 m. šventiko
šeimoje. Mokėsi Novgorodo-Seversko dvasinėje seminarijoje, tačiau vėliau perėjo į gimnaziją.
Tačiau Nikolajus būti inžinieriumi nepanoro ir pasitraukė iš 3 kurso, įstojęs į Medicinos-chirurgijos akademiją.
Tačiau jis netapo ir mediku utopija šaukė, reikalavo aktyvių veiksmų. Jis tarp valstiečių išplatino draudžiamą knygelę ir
buvo nuteistas 2 m. 8 mėn. kalėti. Jis kalėjimo išėjo jau kaip radikalus kovotojas, susisiekęs su Liaudies valios komitetu.
Jausdamas, kad prireiks sprogstamųjų medžiagų, nusprendė įvaldyti jų gamybą bei panaudojimą ir namuose įsirengė laboratoriją.
1881 m. kovo 13 d. liaudininkai nužudė carą Aleksandrą II. Kibalčičą suėmė už bombų
gaminimą ir apmokymą jomis naudotis. Jis suprato, kad mirties bausmė neišvengiama ir tai jo
dvasiai davė ramybę. Ir būtent mirtininkų kameroje jis padarė savo atradimą, kurį aprašė. Tas
aprašas dabar vadinamas Skraidančio oru prietaiso projektas. Jis užrašė datą (1881 m. kovo 23 d.) ir paprašė perduoti techninių ekspertų peržiūrai.
Darbas buvo pridėtas prie bylos ir saugotas Policijos departamento archyve.
Kibalčičas kelis kartus kreipėsi į valdžią, kad kuo greičiau galėtų įgyvendinti. Apie jį
kalbėjo savo paskutiniame žodyje, kad projektas nedingtų archyvuose. Ir vis tik jį nugulė dulkės.
Grafas M.T. Loris-Melikovas parašė tokią rezoliuciją: Atiduoti mokslininkų
nagrinėjimui šiuo metu vargu ar savalaikiška ir gali sukelti tik netinkamas kalbas.
Tas prietaisas buvo panašus į platformą su anga centre. Virš angos buvo cilindro formos
sprogstamoji kamera, į kurią turėjo būti paduodamos presuoto parako žvakutės. Jų
pristatymui ir uždegimui buvo sukonstruoti automatiniai mechanizmai. Mašina pradžioje
turėjo pakilti vertikaliai ir tada imti skristi horizontaliai, kai kamera kiek palenkiama. Greitis valdomas parako lazdelių dydžiu arba jų kiekiu.
Ir vis tik gandai apie kažkokį neįprastą išradimą, kurį padarė caro žudikas, pasiekė
Europą ir sukėlė kalbas. Praėjus maždaug 3 m. po mirties bausmės, Londone išėjo vieno iš
Kibalčičo draugų prisiminimai. Juose minimas ir Kibalčičo atradimas: jis buvo toks: visi
dabar naudojami varikliai (garas, elektra ir t.t.) nepakankamai galingi, kad valdytų oro balionus.
Atrodo, Kibalčičo idėja buvo tame, kad esami varikliai būtų pakeisti kokia nors sprogstamąja medžiaga, perduodama po stūmokliu.
Pati idėja, kiek žinau, nenauja; tačiau čia svarbios detalės: kokia medžiaga pateikiama, kokiomis sąlygomis ir pan..
Tačiau net jei Kibalčičas būtų galėjęs pradėti projekto realizavimą, tai būtų užtrukę iki 30
m. Mat jis buvo labai silpnas techniniu požiūriu. Kibalčičas buvo sprogmenų specialistas ir jam
svarbiausia buvo užtikrinti pakankamą sprogimų dažnį, o apie aerodinamiką jis nemąstė. Jo
platforma būtų sukėlusi nepaprastą aplinkos pasipriešinimą. Jis neatsižvelgė į smūgio perkrovas ir
parako sprogimai būtų gana greitai sudraskę net patvariausią kamerą.
Be to, tos traukos būtų nepakakę atplėšti sunkią platformą nuo žemės. Įdomumo dėlei paminėsime, kad praėjus 10 m. po N. Kibalčičo projekto, vokietis H. Gansvindtas (1856-1934)
pasiūlė galaktinio transporto ( Weltenfahrzeug) idėją, kai medžiaga į kamerą paduodama porcijomis. Tačiau jis siūlė padavinėti ne
parako lazdeles, o plieninius sviedinius su dinamitu, kurie po sprogimo
išlėktų, taip aparatui suteikdami pagreitį. Taigi jis iki galo nesuprato reaktyvinio judėjimo esmęs, ir net 4-me dešimtm. bandė
įtikinti H. Obertą, kad išsekiančių dujų energijos nepakanka. Tačiau 1971 m. paaiškėjo, kad ir N. Kibalčičas turėjo pirmtaką ispaną F.G Ariasą (1828-1900), 1872 m. pasiūliusį, o
1876 m. išleidusį brošiūrą apie skraidymo prietaisą, varomą į kamerą paduodamų kuro porcijų besisukančio būgno
pagalba. Tarp galimų kuro rūšių, Ariasas nagrinėjo nitroceliuliozę ir paraką. Ž. Verno ir K.
Flamariono kūrinių populiarumas skatino šio žanro vystymąsi. Rusijoje atsirado leidėjas,
pasirengęs leisti mokslo populiarinimo ir fantastikos knygas. Tai buvo Piotras Petrovičius Soikinas (1862-1938).
Jis gimė 1862 m. Piteryje. Pasiekė vidurinį išsilavinimą (klasikinė gimnazija ir apskaitos
kursai), tačiau nuo jaunystės svajojo apie savą tipografiją. 1885 m. surinko 2000 rublių ir
nupirko mažutę Spredovos tipografiją Voznesenskio prospekte, kurios įrangą sudarė rankinės staklės ir 30 pūdų šriftų.
1889 m. lapkritį pasirodė iliustruotas savaitraštis šeimai Gamta ir žmonės, kurio
leidyboje dirbo tik dviese. Skelbdama prenumeratą 1890-iesiems, redakcija aiškiai nusakė jo
pobūdį numatyti skyriai: istorinis-biografinis, meninės prozos, geografijos-etnografinis,
mokslo ir naujienų. Žurnalas ėjo 28 m., buvo išleista 1470 numerių. Nuo 1910 m. imtas
spausdinti priedas Nuotykių pasaulis, kuris leido susipažinti su nuotykių ir fantastikos žanru.
P. Soikinas savo verslą grindė pigumu ir dideliais tiražais, nevengė ir rizikuoti. Jis išleido
kelias serijas ant prasto popieriaus minkštais viršeliais kai knygos kaina nesiekė nė 50
kapeikų. Serijų pavadinimai iškalbingi: Naudinga biblioteka (35 knygos, 1894-1904), Liaudies universitetas (12; 1901-02),
Savamokslio biblioteka (8; 1903), Liaudies biblioteka (21; 1903-04), Filosofija paprastai (12; 1900-04),
Mokslo biblioteka (11; 1898-1902), Pažinimo biblioteka (34; 1913-17), Pasaulio tautos (12; 1916).
Veikiant Europai, sparčiai augo poreikis populiariajai literatūrai apie astronomiją. P. Soikinas prof. S. Glazenapui,
Gamta ir žmonės bendradarbiui, parengti Naudingos bibliotekos serijai populiarias knygas apie astronomiją. Jo patarimu buvo išleistos 4 knygos.
Ir būtent šioje serijoje buvo išleisti K. Flamariono
Tikri ir įsivaizduojami pasauliai, o vėliau ir Atmosferą bei Populiariąją astronomiją. P. Soikino pavyzdžiu netrukus pasekė ir kiti
leidėjai ir netrukus rusų kalba buvo visas K. Flamariono palikimas.
Dėmesio sulaukė ir Ž. Vernas, kurio knygos leistos ir atskirai, ir įtraukiamos
į serijas. 1906-08 m. kaip Gamta ir žmonės priedas išleistas 88 tomų Ž. Verno raštų rinkinys. Leisti ir H.
Velso, A. Konan-Doilo, M. Pembertono, R. Stivensono raštų rinkiniai. Gaila tik, kad ne visi
leidiniai buvo aukštos kokybės siekiant aplenkti konkurentus buvo skubama.
J. Perelmanas gimė 1882 m. ir jo gyvenimu tapo žurnalistika. Jau gimnazijoje paskelbė
žinutę Apie laukiamą ugnies lietų, skirtą meteoritų lietui. Dar mokydamas Peterburgo miškų
institute žinojo, kad miškininku nebus. Ir pagal profesiją teišdirbo metus. Jis dėstė Frunzės vardo Karinio laivyno mokykloje,
dirbo Leningrado un-to Astronomijos ins-te. 1942 m., nepanoręs išvažiuoti, žuvo Leningrado blokados metu.
J. Perelmaną išpopuliarino serija Įdomusis mokslas (Įdomioji fizika, Įdomioji aritmetika, Įdomioji astronomija ir t.t.),
kurioje buvo ir fundamentaliosios Tarpplanetinės kelionės (1915), kurios per 20 m. pasirodė 10 leidimų ir kurioje populiarino
K. Ciolkovskio idėjas (jis buvo ir vienas pirmųjų K. Ciolkovskio biografų).
Vien Gamtoje ir žmonėse 1901-18 m. paskelbė per 1000 straipsnių. Ir būtent jis pasiūlė leisti Nuotykių pasaulį. Gamtoje ir žmonėse bendradarbiavo ir Vladimiras Vladimirovičius Riuminas (1874-1937).
V. Riuminas gimė 1874 m., mokėsi aukštesniojoje Lodzinsko amatų mokykloje, buvo
Rygos un-to studentu, klausė paskaitų Maskvos un-te, gavo Charkovo technologijų instituto
diplomą. Galiausiai užsiėmė mokslo populiarinimu garsios jo Įdomioji elektrotechnika,
Mūsų dienų įdomioji technika, Įdomioji chemija ir t.t. Parengė 6 tomų Technikos
stebuklus. Apie kosmonautiką paskelbė dešimtis straipsnių ir keletą brošiūrų. (Bus daugiau ... )
Papildomai skaitykite:
|