Global Lithuanian Net:    san-taka station:
Lunatizmas ir pilnatis  
„Tai didžioji mėnulio klaida. Jis labiau priartėja prie žemės nei turėtų. Ir verčia žmones išprotėti.“
V. Šekspyras. Otelas

Nuomonė: Per jauną Mėnulį geriau gyja žaizdos ir sėkmingesnės operacijos, sudygsta sėklos.
Hipokratas aiškino: „Kvailas tas, kuris užsiimdamas medicina, nekreipia dėmesio į žvaigždes"
„Neverta operuoti tą kūno dalį, kurią tuo metu valdo ženklas, kuriame yra Mėnulis".
Vandens malūnas

„Aš pavargau nuo šio mėnulio!“, - pareiškia amazonė Ipolita „Vidurvasario nakties sapne“. – „Ar negalėtų jis pasikeisti?“

Niujoko Baleto „Vandens malūne“ (1972; J. Robbins) su E. Villella mėnulis keičiasi kelis kartus, kaip ir veikėjai bei įvykiai. Jis milžiniškas, aukso spalvos, - taip ir liudija nepaprastą pagrindinio šokėjo talentą. Tai avangardistinis pasakojimas apie gyvenimo pradžią ir pabaigą, jo lygtį, į kurią įeina metų laikai ir mėnulio ciklai. Tai palydi J. Tipton'o sukurtas scenos apšvietimas ir mėnulio fazių kaita, japoniško stiliaus Teidži Ito muzika.

Ar tikrai pilnatis sukelia keistą elgseną?

Ištisus šimtmečius, norėdami paaiškinti keistus dalykus nakties metu, žmonės sakydavo „dabar pilnatis“. Ir romėnų mėnulio deivės vardas buvo Luna, ir iš čia žodis „lunatizmas“ (nakvišumas). Graikas Aristotelis ir romėnas Plinijus Vyresnysis aiškino, kad smegenys yra „drėgniausi“ kūno organai, ir todėl jautriausi mėnulio, sukeliančio potvynius, poveikiui. Tikėjimas „mėnulio pilnaties“ (arba „Transilvanijos“, kaip kartais vadinta) efektu buvo išplitęs Viduramžių Europoje, kai žmonės visuotinai tikėjo pasivertimu per pilnatį vilkolakiais ar vampyrais.
18 a. Anglijoje nusikaltėlis galėjo gauti mažesnę bausmę, jei nusidėjimą padarė per pilnatį.

Net šiais laikais žmonės tebetiki, kad mistinės pilnaties jėgos sukelia keistą žmonių elgesį, muštynes, savižudybių ir nusikaltimų pagausėjimą, skambinimą pagalbos tarnyboms, eismo avarijas, šunų agresyvumą ir kt. Viena apklausa rodo, kad tuo tiki 45% studentų. 2007 m. keli Anglijos policijos departamentai per pilnatį netgi padidindavo budinčių policininkų gatvėse skaičių.

Ir netgi dabar kai kurie autoriai (pvz., Majamio psichiatras A. Lieber‘is) laiko, kad mėnulio įtakos priežastis yra vanduo. Kaip bebūtų, žmogaus kūne vandens yra apie 80%, tad, galbūt, mėnulis kažkaip magiškai paveikia vandens molekules nervų sistemoje. Somnambulizmas per pilnatį

Tačiau yra bent trys priežastys, kodėl šis aiškinimas „nelaiko vandens“ savo rėtyje. Pirma, gravitacinis mėnulio poveikis yra pernelyg nežymus, kad sukeltų įžvelgiamą smegenų veiklos pokytį, o tuo labiau elgesio pasikeitimą. Kaip pastebėjo astronomas G. Abell‘is, ant rankos nutūpęs mašalas sukelia didesnį gravitacinį postūmį nei mėnulis. Ir vis tik nėra pranešimų apie „mašalų efektą“!? Antra, mėnulio gravitacinė trauka labiausiai veikia atvirus vandens telkinius. O trečia, esant jaunam mėnulio gravitacinis mėnulio poveikis toks pat kaip per pilnatį.

Tačiau tikintiesiems pilnatimis yra netgi rimtesnė problema: nėra patikimų įrodymų, kad toks poveikis egzistuoja. 1985 m. straipsnyje J. Rotton‘as ir I. Kelly apžvelgė 37-ias studijas, ir padarė išvadą, kad reikia sakyti „sudie“ tokiems įsitikinimams. Aišku, kiti nesutinka su tokiomis išvadomis, nurodydami kai kuriuos atradimus įvairiose studijose. Tačiau jų argumentai nėra įtikinami, atidžiau įsižiūrėjus.

Bet jei tai tik mitas, kodėl jis toks paplitęs? Tam ali būti kelios priežastys. Pirmiausia, neabejotinai įtaką daro žiniasklaida. Siaubo filmai nuolat rodo siaubingus nutikimus per pilnatį. O matyt dauguma žmonių tampa „iliuzorinės koreliacijos“ (kaip tai pavadino L. ir J. Chapman‘ai), nesamų asociacijų pripažinimo, aukomis. Pvz., daugelis žmonių, jaučiantys sąnarių skausmus, tvirtina, kad lietingu laiku jų skausmai sustiprėja, nors tyrimai nepatvirtina to. Iliuzorinės koreliacijos kyla iš mūsų psichikos tendencijos labiau prisiminti tai, kas buvo, nei tai, ko nebuvo. Jei per pilnatį kas nors nutiko, paprastai tai pastebime, pasakojame apie tai kitiems ir prisimename tai. Vienas tyrimas parodė, kad psichiatrinės ligoninės seselės, tikinčios mėnulio poveikiu, per pilnatį prirašo daugiau pastabų, nei tuo netikinčios.

Ir vis tik visa tai nepaaiškina, kaip atsirado tasai įsitikinimas. Įdomią idėją iškėlė Ch. Raisonas su kolegomis. Atseit, lunatizmas gali būti kadaise tikrai buvusiu mažu tiesos kampeliu. Lauke miegojusiems žmonėms (ypač psichiškai nestabiliems) mėnesiena galėjo trukdyti užmigti. O kadangi miego trūkumas atsiliepia žmonių elgesiui (ypač su kai kuriais psichikos sutrikimais, pvz., maniakiška depresija), keistas elgesys galėjo būti imtas sieti su pilnatimi. Taigi, tikėjimas pilnatimi yra „kultūrinė fosilija“.

Aišku, niekada nesužinosime, ar šis įdomus paaiškinimas yra teisingas. Ir vis tik, įrodymai apie pilnaties poveikį žmogui nėra labiau pagrįsti, nei tikinimas, kad mėnulis sudarytas iš sūrio (apie tai daugiau >>>>> (matyt todėl, kad atrodo kaip sausainiukas, ant kurio taip ir norisi uždėti sūrio).

Per pilnatį į parką neik, nes tuo metu sielos juda, o kartais net šakom vaikšto.

Jaunatis. Vadinamosios Hekatės dienos: 2 d. prieš ir po. Hekatė graikams – tamsiosios Mėnulio pusės deivė, globojanti piktąsias jėgas.
Tomis dienomis žmogus jaučiasi silpnas, jo energetiniai ištekliai išsekę. Gali kamuoti nerimas, liūdesys, depresija. Bet tuo metu organizmas stengiasi atsikratyti visko, kas jam nereikalinga, ruožtis naujam šuoliui. Žmogui reiktų mažiau valgyti, atsisakyti žalingų įpročių...

Somnambulizmas per pilnatį Turime įdomų su nakvišumu susijusį aiškinimą apie aitvarus.
Pirmiausia, tai visai nesusiję su meteoritais. Atseit, galėjo būti, kad senovėje į vieną lietuvio trobą įkrito auksinis meteoritas. Nuo tada, lietuviai, pamatę krentantį meteoritą sakė, kad tai skrenda aitvaras.
Tačiau juk aitvarai daiktus neša gatavų dirbinių (žiedų, auskarų ir pan.) pavidalu. Be to, jie neša ne tik auksą ar sidabrą, bet ir popierinius pinigus, grūdus, obuolius, malkas ir kita, kas iš dangaus nekrenta.

Tad va – aitvarai, tai lunatizmu sergantys žmonės, kurie lunatizmo būsenoje išeina iš namų, vagia daiktus iš kaimynų, neša juos namo, o ryte nieko neprisimena. Bet reikia paaiškinti, iš kur namuose atsirodo daiktai, kurių anksčiau nebuvo. Štai čia ir sugalvojo „aitvarus“. Ir anot protėvių, „aitvarai“ buvo labai retos esybės, retesnės už naminukus. Priežastis labai aiški – juk daiktus nešančių lunatikų labai nedaug (didesnė dalis tiesiog vaikštinėja ar kitus dalykus veikia – ir protėviai laikė, kad tuos darbus atliko naminukai: nuskuto bulves, išplovė grindis ir t.t.). Ir senoliai sakė, kad „aitvaro atsikratyti negalima“ – juk neatsikratysi savęs paties! Kur benuvyksi, “aitvaras” vyks su tavimi...

Be to, tikėtina, kad krikščionių šventoji mergelė Marija sirgo seksomanija – tai liga, kai žmogus lunatizmo būsenoje užsiima seksu, moteris netgi gali patapt nėščia, o atsibudusi absoliučiai ničnieko neatsimenama, ką darė...

Aitvarai

Aitvarai gali pasirodyti įvairiais pavidalais, bet labiausiai mėgsta pasireikšti viesulu ir lekioti po laukus, girias, braškinti šakas, laužyti medžių viršūnes. Aitvarai nemirtingi.

Aitvarai, nešantys atitinkamas gėrybes, turi skirtingai išvaizdą: raudoni, kai neša pinigus; juodai raudoni arba auksiniai, kai neša auksinius pinigus; balti arba baltai žydri, kai neša sidabrinius pinigus; pilki, kai neša grūdus arba skrenda netoli žemės. Aitvaras gali pasirodyti ir paukščiu: gaidžiu, garniu, varna. Aitvarą žmogus gali rasti, pirkti, prisivilioti. Vienas žmogus rado po laukine kriauše juodą, sulytą viščiuką, kurį pasiėmė. Netrukus paaiškėjo, kad tai aitvaras, kuris pradėjo nešti į namus grūdus, pinigus.

Aitvarai paprastai globoja gerus, negobšius žmones, prineša jiems visokio turto. Aitvarai turėjo būti gerbiami. Užgauti gali ne tik nieko nenešti, bet ir trobas supleškinti, o taip pat net ir išveša viską, ką aruoduose randa. Vienam valstiečiui aitvaras nešiojęs rugius su sąlyga, kad dar jų nepardavinėtų.

Papildomai skaitykite:

  1. J. Rotton I.W. Kelly. Much Ado about the Full Moon...// Psychological Bull., vol.97, no.2, 1985
  2. Ch.L. Raison et al. The Moon and Madness Reconsidered// J. of Affective Disorders, vol.53, no.1, 1999
  3. T. Hines. Pseudoscience and the Paranormal, 2003

Papildomai skaitykite:
Slaideriai
Miegas ir sapnai
Hipnozė ir Vūdū
Čenelingas ir rašymas
Tarp sapno ir tikrovės
Botino - žvitrioji akis
Vanduo kalendorinėse šventėse
Šventasis pranašas Slavikas
Pastabos apie vidinį vaiką
Moteris su dviem leopardais
Sliūkintojas pas karalienę Viktoriją
Elliott Weinberger. Karmos pėdsakai
Ankstyvųjų krikščionių reinkarnacijos idėja
Oda teskiria kūną ir dvasią
Menas matyti tolimą praeitį
Ryšis tarp sapnų ir OBE?
Ką rodo laiko rodyklė?
Faktas ar frenologija
Šamanų ratu einant
Alisa ir musmirės
Astralinės kelionės
Prisilietimo elektra
Skraidymai nemiegant
Fairwater paslaptis
Ateities vizijos
Indigo vaikai

NSO apsireiškimai ir neįprasti fenomenai Lietuvos danguje ir po juo

Maloniai pasitiksime žinias apie bet kokius Jūsų pastebėtus sunkiai paaiškinamus reiškinius. Juos prašome siųsti el.paštu: san-taka@lithuanian.net arba pateikti šiame puslapyje.

san-taka station

UFO sightings and other phenomenas in/under Lithuanian sky. Please inform us about everything you noticed and find unexplainable in the night sky or even during your night dreams, or in the other fields of life.

Review of our site in English

NSO.LT sklitis
Vartiklis