Global Lithuanian Net: san-taka station: |
NASA liečiasi su privačiu verslu
Kartu skaitykite Privačiai į kosmosą Pastaba: šis straipsniukas parašytas dar 2013-ais, kai buvo dar tik privataus verslo skverbimosi į kosmoso
pramonę pradžia. Šiuo metu SpaceX ir kitos kompanijos jau gerokai pažengiusios į priekį, skraido į
TKS, turi ir didesnių ambicingų planų (pvz., dėl Marso)...
2012 m. spalyje įkastas naujas riboženklis trumpoje, tačiau veržlioje kosmoso
įsisavinimo istorijoje, kai nepilotuojamas privataus verslo raketos iškeltas Dragon laivas
susijungė su Tarptautine kosmine stotimi (TKS). Laivą parengė Hawthorne (Kalifornija)
įsikūrusi Space Exploration Technologies (SpaceX), - praėjus tik 6 m. po susitarimo su NASA pasirašymo.
Dragon projektas tai tik vienas pavyzdžių, kaip kosmoso industrija, ilgą laiką
priklausiusi vyriausybėms, siekia sumažinti kainas, sutrumpinti terminus ir supaprastinti
valdymą partneriaudama su privataus kapitalo organizacijomis. Tai vis labiau svarbu, kai
vyriausybinės agentūros patiria sunkumų gauti lėšų kosmoso tyrimams bei inovacijoms.
Falcon 9 raketa, kurią sukūrė SpaceX, kainavo per pus pigiau, nei kuriant NASA
anot pačios NASA tyrimo. Didesnį sutaupymo dalį sudaro jau parengtų technologijų
panaudojimas. Taip pat pelno siekiančios kompanijos siekia dirbti efektyviau, pvz.,
anksčiau nebuvo jaudinamasi, kad gali prireikti keisti specifikaciją vyriausybė vis tiek
sumokėdavo. Tačiau tokiuose projektuose reikia visaip kitaip tvarkytis su terminais, akcininkais ir autorinėmis teisėmis.
Po eilės didelio biudžeto projektų nesėkmių, Rusija padidino finansavimą kosmoso tyrimams, iš dalies
iškeldama ir ambicingą planą išsilaipinti Mėnulyje (deja, proveržio iki 2019-ųjų taip ir nepadariusi). Kinija planuoja iki 2020 m.
įrengti orbitinę kosminę stotį (skaitykite Kinijos kosmines ambicijos). O ir Indija turi agresyvią kosminę programą, pagal
kurią iki 2016 m. parengs pilotuojamą skrydį (skaitykite Indija: išeiti iš šešėlio). Tad istoriškai seniau kosmose
buvojusioms šalims yra iššūkis rasti naujų lėšų. Tačiau, pvz., NASA išlaidos kosmoso tyrimams pastoviai
mažėja nuo 2008-ųjų ir, atrodo,, kad dėl ginčų Kongrese tai dar tęsis. NASA turi rasti būdų, kaip padaryti daugiau su mažiau.
Imta bendradarbiauti su aeronautikos kompanijomis - Boeing, SpaceX, Sierra Nevada.
Bet, kad ir kas keistųsi, vienas dalykas yra nekintamas reikalavimas saugumui.
Nesėkmės pasekmės sunkiai išmatuojamos. Kai NASA šatlas
Columbia suiro 2003 m.,
žuvo visi 7 ekipažo nariai. Projektas buvo pristabdytas dvejiems metams,- ir dar NASA
darbai prisidedant prie TKS užlaikyti.
Sierra Nevada (SNC, įsikūrusi Liusvilyje, Kolorado valst.) Space systems padalinys
daugelį metų bendradarbiavo su užsienio kosmoso agentūromis, tačiau skundėsi, kad
sunku rengti kontraktus dėl ITAR apribojimų su gynyba susijusiai informacijai, importui ir
eksportui. Pvz., informacijos, apimančios technines specifikacijas, procesus apsikeitimui
gali reikėti specialaus leidimo. Kitas erzinantis veiksnys yra politiniai klausimai (pvz., santykiai su Iranu trukdo šalims bendradarbiauti).
2012 m. Sparkse (Nevada) įsikūrusi SNC gavo NASA 10 mln. Dream Chaser sertifikavimo kontraktą
žmonių transportavimui. Tai pirmas žingsnis dėl Dream Chaser panaudojimo žmonių gabenimui į TKS.
Tačiau yra ir priešingų pavyzdžių. Švedijos Umbilical Design daugelį metų dirbo su NASA
ir Europos ESA. Tačiau šiuo metu kompanija dėmesį sutelkė to įdirbio panaudojimui
visuomenei. 2012 m. gruodį Umbilical buvo priskirta ESA TTL Švedijos centrui. TTL
apima 12 iniciatyvų Europoje siekiant su privačiomis kompanijomis kosmoso technologijas
perkelti į komercinį verslą. Pvz., Umbilical šiuo metu dirba su automobilių gamintoja
Volvo, siekdama kosmosui skirtas medžiagas pritaikyti automobiliams šiuos padarant
lengvesnius ir ilgaamžiškesnius. Taip pat dirbama gerinant salono formą. Einu ten, kur dar nežengė žmogaus koja *)
Suborbitinis greitintuvas SpinLaunch, milžiniška centrifuga, gali suveikti. Tai nauja idėja įsukus išmesti
palydovus į orbitą. SpinLaunch, startavo Kalifornijoje 2014-ais, turėdama tikslą pigiau ir paprasčiau iškelti palydovus
sumažinant priklausomybė nuo tradicinių raketų. Ji iš esmės naudoja elektrą, o ne raketinį kurą, ir palydovo paleidimas
gali kainuoti iki 500 tūkst. dolerių vietoje dabartinių 50 mln. 2017 m. kompanija užbaigė pirmąjį centrifugos prototipą (1/3
Iš šalies atrodo tarsi ant šono paguldyta skraidanti lėkštė didelis skritulys, 4 m aukštesnis už Laisvės
statulą. Surinkta iš įprastinių detalių, kartais panaudotų. Užgriuvus Covid-19 pandemijai ir dalis komandos apsigyveno
šalia, kaip maža izoliuota bendruomenė Naujosios Meksikos dykumoje. Saulėtomis dienomis dirba prie centrifugos, lietingomis randa kitų užsiėmimų.
SpinLaunch centrifugos viduje krovinys talpinamas į kapsulę iš anglies pluošto, pritvirtintos prie anglies
pluošto lyno. Iš vidaus išsiurbtas beveik visas oras siekiant išvengti aerodinaminės trinties ir bereikalingo kaitimo. Kitame
lyno gale yra atsvara, išlaikanti pusiausvyroje visą sistemą kol sukasi lynas, įsukdamas kapsulę iki tūkstančių km/val.
greičio. Tada staiga trosas atkabina kapsulę, ji pramuša plastikinį lakštą ir išlekia aukštyn. Atsvara numetama į talpą su
purvu, kur praktiškai akimirksniu išgaruoja. Visas procesas neįtikėtinai tylus.
Orbitinį greitintuvą planuojama pradėti statyti 2022 m. pabaigoje ir baigti 2025-ais ir naudos atsinaujinančius
energijos šaltinius. Toji centrifuga svaidys 10-metrinius sviedinius galinčius išskraidinti iki 200 kg krovinius (tai 8 kubsatelitai arba vienas
skalbimo mašinos dydžio palydovas) į žemas orbitas. SpinLaunch jau turi sutarčių iš su NASA
ir Pentagono ir tikisi per parą atlikti 5-10 išsviedimų.
*) Pavadinimui panaudota žinomo posakio Drąsiai eiti ten, kur nežengė žmogaus koja iš
Star Trek variacija. Kiekviena jo serija prasidėdavo kapitono Kirko žodžiais: Kosmosas: galutinė riba. Tai Enterprise žvaigždėlėkio kelionė.
Jo penkmečio misija: ištirti keistus naujus pasaulius, gyvybę ir naujas civilizacijas. Drąsiai eiti ten, kur nežengė žmogaus koja! Alternatyviai į kosmosą
Dviejų Boeing-747 detalės panaudotos JAV kuriamam didžiausiam pasaulyje lėktuvui tai
Stratolauncher, kuris kils į 9 km aukštį ir iš ten paleis raketą, nuskriesiančią į kosmosą. Įprastu būdu
leidžiant raketą, pradiniame etape reikia labai daug degalų, o raketas labai lengvai nuo kurso nukreipia
stiprus vėjas ar kitos oro sąlygos. Stratolauncher skirtas tiems trūkumams pašalinti. Jo vienas iniciatorių
buvęs NASA vadovas (2005-09), kuris mano,
kad pirmieji bandomieji skridimai galimi jau 2016 m. Pradžioje būtų į orbitą keliami palydovai,
Techninį Stratolauncher projektą sukūrė orlaivių inžinierius Burtas Rutanas, o finansavo vienas
Microsoft įkūrėjų Paulas Allenas. 2004 m. birželį pavyko iš lėktuvo White Knight 14 km aukštyje į kosmosą
paleisti SpaceShipOne nedidelį pilotuojamą laivą, pilotuojamą Mike Melvillis. Laivas pasiekė 100 km
aukštį tad kirto Žemės atmosferą ir pasiekė kosminę erdvę vadinamąją Karmano liniją. O
Stratolauncher jau galės gabenti 223 t raketą, galinčia nuskrieti toliau į kosmosą.
Beje, į gana didelį aukštį raketą gali iškelti ir balionas. Rumunijos ARCA inžinieriai 2006 m. įgyvendino
projektą Stabilo. Raketą iš baliono būtų galima paleisti iš 22 km aukščio.
O štai StarTram projektas bando žmones ir įrangą į kosmosą kelti specialiomis kapsulėmis. Būtų
įrengtas ilgas paleidimo kelias su magnetiniais bėgiais. Jais kapsulės galėtų pasiekti kelių tūkstančių
kilometrų per valandą greitį. irgi pradžioje ketinama kelti palydovus, o vėliau ir žmones.
Ir pagaliau Quicklaunch bendrovė ketina panaudoti milžinišką dujinę patranką, iššaunančią palydovus
tarsi kulkas. Patranka turėtų būti įrengta po vandeniu netoli pusiaujo, kur papildomą postūmį suteikia Žemės
sukimasis. Tiesa, tokia patranka tinka tik įrangai išsviesti, nes perkrovos milžiniškos. Papildomai skaitykite:
|