Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Privačiai į kosmosą
Danų entuziastai išsikėlė ambicingą planą sukonstruoti raketą skrydžiui į kosmosą. Jai pavykus, ta
būtų pirmoji mėgėjų kosminė ekspedicija, o Danija taptų 4-ąja šalimi (po Rusijos, JAV, Kinijos) į kosmosą
2011 m. birželio 3 d. nuo platformos Sputnik Baltijoje paleista raketa HEAT 1X, kurios skrydis po 15 sek. ir pasiekus apie 2 km aukštį buvo nutrauktas. O Copenhagen Suborbitals vardas pirmąkart nuskambėjo 2010 m. rugsėjį, kai pabandyta paleisti 1720 kg sveriančią HEAT 1X raketą. Raketos priekyje buvo įtaisytas mažas kosminis laivas su žmogaus dydžio manekenu. Paleidimo platformą Sputnik į karinį poligoną prie Bornholmo salos P. Madsenas vilko savo sukonstruotu povandeniniu laivu Nautilus. Tačiau užšalęs vožtuvas sutrukdė raketos paleidimą. Antrąkart jie pasirengė 2011 m. birželio 3 d. Asistentas Nielsu Foldageris paskutinį kartą apėjo aplink HEAT, dengiamą balkšvi debesys dėl šalto deguonies garų, il lengvai paplekšnojo raketą. Abu vyrai nusiyrė tolyn nuo platformos. Kontrolę buvo perėmęs skrydžių valdymo centras pakrantės apsaugos laive Hjorto. Ten K. von Bengsonas pradėjo atskaitą: ... 3, 2, 1, 0 ir ... nieko... Netrukus paaiškėjo, kad nebuvo išsiųstas paleidimo radijo signalas. Vėl pradėta atskaita ir raketa atsiplėšė nuo platformos! Reikėjo išlaikyti jos trajektoriją... buvo numatyta, kad ji mažu greičiu suksis apie ašį. Buvo įrengta sukimosi apribojimo sistema, tačiau ji veikė prastai. Raketa ėmė suktis per lėtai ir svirti matyt dėl nežymaus, vos 1,7o tūtos defekto. Galiausiai ji ėmė skristi horizontaliai; K. von Bengtsonas suprato, kad reikia išjungti varijkį, nes raketa išskris iš leidžiamos zonos Baltijos jūroje. Raketa skrido maždaug garso greičiu. Po 10 sek. nuo raketos atsiskyrė mažutis kosminis laivas Tycho Brahe, išsiskleidė 4 parašiutai, kurių tris nuplėšė didelis oro pasipriešinimas tokiame nedideliame aukštyje. 40 sek. Tycho Brahe krito prilaikomas tik vieno parašiuto ir trenkėsi į vandenį taip, kad manekeną paveikė 26 g jėga. Nors anot Madseno, išgyventi būtų galima, o be to, astronautas būtų galėjęs atidaryti liuką ir iššoksi su savo parašiutu. Po 1 min. ir 26 sek. raketa atsidūrė Baltijos jūroje, 80 m gylyje. Kosminį laivą ištraukė Hjorto. Vis tik grupė liko patenkinta. Juk jie įrodė, kad gali valdyti raketa, prireikus išjungti variklius. Jie ketina HEAT 2X raketą paleisti 2013 m. taip, kad pasiektų 100 km aukštį. Šįkart nebus kosminio laivo, o tik matavimo prietaisus ir smėlio balastą. Kosminio laivo atsisakyta todėl, kad astronautui tektų visą laiką stovėti. Tad planuojama nauja kapsulė, kurioje astronautas gulėtų ant nugaros tad HEAT HEAVY būtų panašaus dydžio kaip W. von Brauno V2. Visos HEAT raketos yra hibridinės t.y. naudojami ir skystieji, ir kietieji degalai: į gumą panaši medžiaga poliuterenas, o oksidatorius - -186o deguonis. Hibridinės raketos turi du pranašumus: jas išjungti galima nutraukus deguonies tiekimą, o antra jos paprastesnės ir pigesnės. Tačiau jos ne tokios efektyvios. HEAT 1X dujų greitis tūtoje tesiekė 1700 m/s jūros lygyje, padidėdamas iki 2400 m/s atvirame kosmose. Tai 10-20% mažiau nei žibalu varomose raketose arba daugkartinių laivų kietųjų degalų varikliuose. Tačiau didžiausias trūkumas neįmanoma sudeginti visų kietųjų degalų, o jų likučiai nenaudingas svoris. Nors tai nesvarbu suborbitiniam skrydžiui, kai greitis neviršija 5000 km/val. Pakilimui į orbitą reiktų pasiekti 28 tūkst. km/val. greitį. Madseno kapsulėje yra ir avarinis bokštas, kuris ištrauktų kapsulę, jei starto metu susidarytų avarinė situacija. Jis pademonstravo, kad jo bokštas efektyvesnis už naudotus Mercury ir Apollo raketose. Ten gana sunkus bokštas buvo atjungiamas raketoms pasiekus tam tikrą aukštį, o čia planuojama įjungti bokšto variklį iškart po pagrindinio raketos variklio išjungimo ir avarinis bokštas suteiks kapsulei papildomą 200 m/s greitį ir ši sugebės pakilti į 150-200 km aukštį. Taigi, ji aplenktų Virgin Galactic kosminio turizmo erdvėlaivį, nepakilsiantį aukščiau 100 km. 2015 m. grupė tikisi paleisti ir sunkiosios HEAT HEAVY modelį, o tam tikro bandymų skaičiaus 2016-17 m.
pakiltų ir pirmoji pilotuojama raketa. Tačiau 2014 m. grupę paliko abu jos įkūrėjai: K. von Bengtsonas ir P. Madsenas. Nexo I su BPM-5 varikliu pakilo 2016 m. liepos 24 d. Faktai:
Jis 2014 m. paliko Copenhagen Suborbitals, po ilgalaikių nesutarimų su kitais grupės nariais, ir tų metų birželį įsteigė RML Spacelab ApS, kurios tikslu taip pat buvo pilotuojamo erdvėlaivio kūrimas. Nuo 2016 m. RML kūrė rakėtą nano palydovų iškėlimui. O 2017 m. jis buvo apkaltintas švedų žurnalistės Kim Wall (1987-2017) nužudymu. Ji rugpjūčio 10 d. pavakarę atvyko į povandeninį laiva UC3 Nautilus, kad paimtų interviu iš P. Madseno. Ji negrįžo į Kopenhagą. Kitą rytą laivas rastas nuskendęs, o P. Madsenas, išgriebtas iš vandens, suimtas. O žurnalistės atskiros kūno vietos buvo randamos įvairiose jūros vietose. 2018 m. balandžio 25 d. P. Madsenas pripažintas kaltu ir įkalintas laikotarpiui iki gyvos galvos. Kalėjime 2018 m. rugpjūtį jį užpuolė kitas kalinys ir P. Madsenas pateko į ligoninę. Kristianas von Bengtsonas (g. 1974 m.) NASA inžinierius,
turintis Strasbūro Tarptautinio kosmoso universiteto magistro laipsnį ir keletą metų vadovavęs savo įmonei. Jis padeda projektuoti į Mėnulį skrisiančio
kosminio laivo gyvenamąjį modulį. Buvo Copenhagen Suborbitals grupės architektas. Ir toliau bilietas į vieną pusę?
Pirmieji rimti konkrečiu skaičiavimu ir technologinėmis galimybėmis paremti svarstymai apie kelionę į Marsą
priskiriami Wernheriui von Braunui, padėjusiam Vokietijai pirmajai pasaulyje sukurti raketinį ginklą, kuris po Antrojo pasaulinio karo
atiteko amerikiečiams kaip karo grobis. Paties W. von Brauno nacizmas niekada nedomino, o jis savo laiškuose ir
užrašuose nuolat skundėsi, jog jo žiniomis kariškiai naudojasi kurdami ginkluotę. Ir vis tik apie kelionę į Marsą tebuvo galima svajoti. Tiek amerikiečių, tiek Sovietų Sąjungos ir kitų šalių
mokslininkai pateikė dešimtis įvairiausių siūlymų keliauti į Marsą, bet nė vienas jų nebuvo priimtas. Suveikė atoslūgis,
prasidėjęs laimėjus kosmoso lenktynes - po amerikiečių nusileidimo Mėnulyje 1969 m. (žr.
Žmonės Mėnulyje ). Tik 2004 m. JAV
prezidentas Dž. Bušas galop priėmė sprendimą: pirmiausia bazė Mėnulyje, tada kelionė į Marsą. Atrodė, kad Marsas jau tampa ranka pasiekiamas.
Tai sujudino kosmoso kelionių entuziastus. Visame pasaulyje pasipylė pasiūlymai: europiečių, Rusijos, Kinijos
parlamentams buvo pateikti planai su konkrečiais skaičiais ir prašomu finansavimu (visi atmesti kaip per brangūs).
Savo planus suskubo skelbti ir nevyriausybinės organizacijos, įvairios draugijos.
Viltį palaiko privačių bendrovių iniciatyvos. SpaceX jau kelia krovinius į TKS ir po kelerių metų planuoja gana
pigius turistinius skrydžius į kosmosą. Ji sukūrė ir alternatyvius kelionės į Marsą planus, kurie du tris kartus pigesni nei
NASA tiesa, tik bendradarbiavimo su NASA planuose tik nepilotuojamos kelionės.
Tuo tarpu siūlymai skristi į Marsą be bilieto atgal buvo nuolat keliami, bet visada atmesti kaip neetiški. Bet pradėjus garsiau apie
tai šnekėti, savo pritarimą suskubo išreikšti ir buvę NASA astronautai, tarp jų ir Buzas Oldrinas,
N. Armstrongo kelionės į Mėnulį bendražygis. Visa tai idėjai suteikė daugiau svorio.
Tad kai 2012 m. pabaigoje pasklido žinia apie projektą Mars One ir šimtai tūkstančių savanorių anketų
galutinai įtikino visus, kad skristi į vieną pusę nebėra neetiškas veiksmas, o galimybė išvengti finansinės naštos leidžia sulaukti
susidomėjimo iš visų valstybių kosmoso agentūrų. Mars One planuoja atrinktus jaunuolius parengti ir išsiųsti į planetą kaimynę
jau 2023 m., t.y. gerokai anksčiau nei NASA, kuri planavo siųsti kolonistus apie 2030 m., tačiau su
galimybe jiems grįžti. O čia dar iš niekur atsiranda pirmasis pasaulio kosmoso turistas milijonierius Denisas Tito ir
pareiškia, kad jo komanda pirmoji pasieks Marsą - 2018 m. jis nori į Marsą išsiųsti sutuoktinių porą. Tad viltys, kad
žmonija jau greitai galės didžiuotis pirmąja kolonija už Žemės ribų, stiprios kaip niekada.
Kartu Mars One projekto aktyvus startas teikia viltį, kad kelionė į Marsą įvyks jau po dešimtmečio. Olandijoje
veikianti ne pelno organizacija Mars One 2013 m. sausio 8 d. paskelbė reikalavimus būsimiems astronautams ir
pradėjo oficialią kandidatų atranką skrydžiui į Marsą. Atrankoje buvo aiškiai parašyta kelionė tik į vieną pusę, tačiau
atsirado šimtai tūkstančių jaunuolių, jau pareiškė norą skristi į Raudonąją planetą. Tokia projekto starto sėkmė
paskatino rimtas diskusijas: ar tie jaunuoliai taip nusivylę gyvenimu Žemėje, ar mintis, jog taps pirmaisiais Marso
kolonistais, svarbesnė už viską Žemėje? Daug kas ir savęs galėtų paklausti, ar išdrįstų viską palikti ir persikelti gyventi į
kitą planetą. Įdomu ir tai, kad realiai projektas visų reikiamų pinigų misijai įvykdyti neturi ir žada kurti kelerių metų
trukmės realybės šou, kuriame rodys dalyvių atranką, pasirengimą ir pirmuosius gyvenimo metus Marse. Transliacijos
teisės ir viskas, kas su tuo susiję, būtų parduoda ir neva pinigų turėtų atsirasti daugiau, nei reikia. Jei toks planas
išdegtų, tai būtų beprecedentis atvejis, kai pasitelkiant šou verslą ir rinkodarą būtų įgyvendinta didi žmonijos svajonė.
Mars One vyriausiasis medikas, buvęs NASA tyrėjas Norbertas Kraftas aiškina: O ir pirmiesiems kolonistams apsigyventi Marse bus labai sunku, jų lauks daug darbų. Vėliau kas 2-3 m. bus
atsiunčiama nauja kolonistų partija ir kiekvienos ankstesnės komandos darbas bus gyvybiškai svarbus, todėl pirmieji
privalo būti kone tobuli: būtent jiems reikės pabaigti įrengti bazę (nuo 2018 m. ją pradės statyti robotai), pasirūpinti
maisto gamyba, vandens ištekliais, deguonimi ir t. t. Psichologinės savybės, entuziazmas ir atsidavimas čia būtini juk
tie žmonės žino, kad nebegalės grįžti atgal. Gali būti, kad misija nepasiseks, taigi tai bus savižudiška misija... Antra
partija kolonistų gali ir nebeatvykti. Išseks atsargos ir laidotuvių niekas nesurengs. O kur dar mokslinės fantastikos
žanro išpopuliarinta mintis, kad galop kosmose net geriausiems pasisuka varžteliai ir jie ima žudyti kitus įgulos narius
ar bent jau supanikuoja ir tampa našta kitiems?
O čia dar D. Tito 2013 m. vasario 28 d. pasauliui paskelbė apie savo iniciatyvą laimėti lenktynes į Marsą. Jau 2018 m.
jis ketina suorganizuoti pusantrų metų kelionę sutuoktinių porai. Jo įkurtas fondas Inspiration Mars jau paskelbė
apie atrankos pradžią. Reikalavimai sutuoktiniams panašūs į Mars One reikalavimus pridedant, kad poros santykiai
turi būti ilgalaikiai ir kone tobuli. Manoma, kad tai padės geriau ištverti kelionės sunkumus. O ir ši kelionė bus kiek
kitokia. Sutuoktiniai priartės prie Marso maždaug 100200 km atstumu, bet į jį nesileis. Tada jie apsisuks ir grįš atgal.
Jie netaps kolonistais nevadins, bet įeis į istoriją. O jums nekilo mintis kandidatuoti? Papildomai skaitykite:
|