Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Ar yra moralinė riba?
Kai V. Šetneris 2021-ais priskrido ribą ties kosmosu
Dž. Bezoso Blue Origin kompanijos New Shepard raketa,
jis pamatė, kad toji patirtis nebuvo tokia, kokios jis tikėjosi. Kanadiečių aktorius, išgarsėjęs Žvaigždžių
kelyje flegmatiškojo Enterprise žvaigždėlėkio kapitono Kirko vaidmeniu, grįžęs į Žemę pasakė, kad ... kai pažvelgiau ...
į kosmosą, tame nebuvo jokios paslapties, jokio didingo virpulio,... viskas, ką mačiau, tebuvo mirtis. ... Visa,
ką tikėjausi pamatyti, buvo kitaip. Dėl kontrasto tarp atšiauraus kosmoso šaltumo ir šiltos globos apačioje mane suėmė didžiulis liūdesys..
Tai buvo neįprastai įžvalgus ir sąžiningas požiūris į žmogaus skrydį į kosmosą, tačiau vargu ar toks, kokį tikėjosi išgirsti Dž. Bezosas. Dauguma į kosmosą nevyksta vien iš smalsumo, kaip V. Šetneris ir jie linkę kalbėti apie virpulį, didingumą ir nuotykius, tačiau mažiau linkę kvestionuoti pačią tą užmačią. V. Šetnerio skrydis neturi nieko bendra su susivienijusios žmonijos viziją Žvaigždžių kelyje, tačiau tapo įmanomas neįtikėtinų kapitalizmo privačių pelnų dėka. Kai 1962-ais Dž. Kenedis pasiūlė pagrindimą: Mes šį dešimtmetį nusprendėme skristi į Mėnulį ir užsiimti kitais dalykais ne todėl, kad tai lengva, o todėl, kad tai sudėtinga niekas nepuoselėjo iliuzijų, kad tikrąja motyvacija buvo varžytuvės šaltojo karo metu (mat sovietai jau buvo aplenkę JAV orbitiniais skrydžiais aplink Žemę). Ir vis tik JAV galėjo į tai pretenduoti, kai po 7 m. Apollo-11 nusileido Mėnulyje: Mes atvykome su taika visai žmonijai. Ir nors šių dienų komercinės kosminės iniciatyvos (Blue Origin, SpaceX, Virgin Galactic1) ir kt.) vis dar puoselėja tą utopinį universalizmą, jos tėra vien biznis. Dar kiti tikisi gauti pelno iš kosmose išgautų mineralų. Šūkis visai žmonijai jau netinka tenka užkonservuoti visą ankstyvosios kosmonautikos retoriką ir pažvelgti į tikras priežastis, verčiančias skristi į kosmosą, o taip su tuo kylančias etines problemas. 2016 m. astrofizikė Erika Nesvold2) paklausė Kalifornijoje įsikūrusios kosminės kalnakasybos įmonės (dabar jau neveikiančios) vadovą, kaip jis planuoja kovoti su pavojumi, kad jo siūloma Mėnulio kasybos įranga gali užteršti Mėnulį taip, kad tai pakenktų jo moksliniams tyrimams. Jis atsakė: Mes dėl to susirūpinsime vėliau. Erika pastebėjo (ir parašė knygoje Už Žemės ribų, 2023), kad ir kitos kosminės pramonės dalyvės panašiai reaguoja į kylančius klausimus. Kaip darbininkai bus apginti nuo eksploatacijos tokiomis nepalankiose sąlygose? Kaip bus sureguliuojami konfliktai tarp kosmose gyvenančių žmonių? Ar aplamai kosmose reikia nuosavybės teisių ir kaip jos turėtų būti priimamos ir prižiūrimos? Kokios struktūros geriausia tinka veiklos kosmose valdymui? Ir pan. O tuo tarpu dėmesys sutelkiamas į techninius klausimus ir teisinius klausimus, skatinančius jų veiklą. Paimkim, tarkim, su pasigėrėjimu žvelgiančius į SpaceX pastangas kurti Starship raketą. O jei tai kompanijai vadovauja asmuo, kurį vis labiau patraukia ultradešiniosios sąmokslo teorijos, kuris, kai pakalbama, pagal užgaidas gąsdina ar atleidžia darbuotojus ir t.t. ir pan. Tačiau viskas bus gerai tik duokite mums tinkamą techniką, o apie moralę susirūpinsime vėliau. O gal nebus gerai?! Gal geriau susirūpinti dabar, dar iki pradedant Mėnulio išminavimą... Ir pamąstyti, kad gyvenimas už Žemės ribų visai kitoks nei įsivaizduojam... Vieninteliu galiojančiu tarptautiniu susitarimu tėra 1967 m. susitarimas (taip pat paskaitykite >>>>>), kuriame skelbiama, kad kosminės erdvės tyrimas ir panaudojimas vykdomas visų šalių gerovei ir interesams ir yra vieta visai žmonijai ir kad kosminė erdvė negali būti pasisavinta suvereniteto reikalavimu ją panaudojant ar okupuojant ar kitomis priemonėmis. Susitarimas nebuvo sudaromas atsižvelgiant į privačių kompanijų, ketinančių paversti kosmosą dar viena turistinės industrijos sritimi ar panaudojant jo išteklius asmeniniams tikslams, interesus. Tuo metu tik vyriausybinės įstaigos buvo pajėgios įsisavinti kosmosą. Taip jau nėra dabar. Ir privačios nuosavybės kosmose klausimas išlieka neaiškiu. 2015 m. JAV peržiūrėjo savo nuostatas priimdama Kosminių skrydžių konkurentabilumo aktą (taip pat žr. >>>>>), skelbiantį, kad JAV piliečiai, ketinantys išgauti išteklius kosmose, turi teisę į bet kurį asteroido ar kosmoso resursą, tame tarpe į priklausomybę, nuosavybę, gabenimą, panaudojimą ir pardavimą pagal galiojančius įstatymus. Tuo aktu stengiamasi išvengti konflikto su minėtu susitarimu, nes teigiama, kad tokios teisės nereikš jokio suvereniteto ... kokiam nors kosminiam kūnui ar jo priklausomybei. Tikėtina, kad Kinija ir Rusija, o ir kitos šalys, kuria savus įstatymus apie nuosavybės ar išteklių panaudojimo teises. Ir tie įstatymai kuriami be jokio visuomenės aptarimo. Populiarus įsivaizdavimas, kad kosmosas yra bedugnis išteklių rezervuaras, neatitinka tikrovės. Astrofizikas Martinas Elvisas3) paskaičiavo, kad tik 10-yje arti Žemei artimų asteroidų yra pakankamai gausu vertingų retųjų metalų, kad jie būtų verti milžiniškų išlaidų. To gali nepakakti kosminės kalnakasybos įmonių godumui ir ambicijoms patenkinti ir todėl kosmose turėsime piratavimą, šantažą, apgaudinėjimus ir šnipinėjimą. Ar esant tokioms konkurencijos sąlygoms gali būti užtikrinta, kad kosmoso objektai nebus sunaikinti mokslo tyrinėjimams?! Planetologė Karolina Porko4), vadovavusi vizualizacijos grupei Kasini misijos į Saturną metu, mano, kad Yra svarus argumentas, kad planetas ir jų palydovus reikia priimti kaip šventus ir uždarus, su vienu ar dviem aukštesnio lygio apsaugos nei nacionaliniams JAV parkams lygiais. Jie perdaug svarbūs mokslo požiūriu, kad juos galima būtų palikti atvirais komerciniams, politiniams ir kolonijiniams tikslams. Ji dabar dalyvauja ruošiamai misijai į Enceladą, laikomą labiausiai tikėtinu kandidatu gyvybės egzistavimui, ir nepasitiki komercinių įmonių galimybėmis tokių kūnų kaip Enceladas apsaugai. Tačiau yra ir pasisakančių prieš tai, kad mokslas būtų pirmoje vietoje. Marso draugijos prezidentas Robertas Zubrinas5) įsitikinęs, kad Žmonės gyvena ne tam, kad tarnautų mokslo tyrimams. Moksliniai tyrinėjimai egzistuoja, kad tarnautų žmonijai. Kosmocentrizmo arba kosminio išsaugojimo požiūriu vidinę vertybę turi net negyvenami Mėnulio ar Marso kraštovaizdžiai. Tai prieštarauja argumentui, kad egzistuoja moralinis imperatyvus vietą be gyvybės (kaip kad Marsas) paversti tinkama žmonių gyvenimui teraformavimo būdu kaip analogą Izraelio ministro Deivido Ben-Guriono misijai: priversti sužydėti dykumą. Kosminėse darbo tikriausiai dirbs aukštos kvalifikacijos specialistai, o daugumą rutininio darbo atliks robotai. Vis tik mažai dėmesio skiriama, kaip bus tvarkomos tos kolonijos. Paplitusi nuomonė, kad tai utopinės demokratijos, tačiau nėra jokių prielaidų, kad taip ir bus. Istoriškai žinoma, kad gyvenvietės nuošaliose vietovėse nepasižymėjo egalitarianizmu ir tolerancija, o, pvz., joms išsiplėtus ir priartėjus savęs apsirūpinimui, yra palankios nusikalstamumui. Ar esant tokiems skurdiems ir ribotiems resursams ar piktadariai yra verti kitų?! Nors šiuo metu sunku įsivaizduoti, kad tokie milijardieriai kaip I. Maskas ar Dž. Bezosas sukurs kolonijas Marse be vyriausybinio palaikymo, verta pasižiūrėti į jų veiklą čia, Žemėje. 2017 m. SpaceX sutvarkė darbuotojų ieškinį dėl laiko trūkumo maitinimuisi ir poilsio pertraukoms. Masko elektromobilių Tesla gamyklos irgi buvo apkaltintos dėl pavojingų ir stresinių darbo sąlygų, o taip pat profsąjungų sužlugdymu bei nevaržomu rasizmu. Buvo pranešama apie nesaugias ir slogias sąlygas Dž. Bezono Amazon sandėliuose. Būtų per optimistiška manyti, kad atšiauriomis kosminėmis sąlygomis žmonių teisių bus laikomasi geriau. I. Maskas netgi iškėlė idėją potencialiems Marso naujakuriams padengti milžiniškas savo bilietų išlaidas atidirbant už skolą Marse. Daugelis kosminių gyvenviečių šalininkų (laikytinų neoliberaliais technoutopistais) mano, kad aplamai reguliavimas tik trukdo naujovėms ir verslumui. Vis tik svarbiausias klausimas yra, o kas atvyks?! Iki šiol kosminis turizmas daugiausia buvo prieinamas tik turtingiems ir garsiems, tuo tarpu valstybės finansuojamos programos nepasižymėjo įvairove: Apollo programos astronautais tebuvo baltaodžiai vyrai ir tik 2022 m. Jessica Watkins6) tapo pirmąja juodaode ilgalaikės misijos į TKS metu. Tačiau padėtis jau keičiasi: Artemis į Mėnulį ketina nuskraidinti ir moterį, ir spalvotąjį. Virgin Galactic antruoju skridimu skrido karibietės motina ir duktė - Keisha Schahaff ir Anastatia Mayers, laimėjusios vietą burtais. Iš dalies problema ta, kad savo prigimtimi kosminiai skrydžiai turi tendenciją remtis ribota demografine grupe jei net ne rasės ar
lyties atžvilgiu, tai bent jau pagal protines ir fizines savybes. Tad 2021 m. ESA
pradėjo paraastronautų projektą, kad galėtų ištirti kosminės įrangos pritaikymo galimybes esant kūno sutrikimams. Pirmuoju
kandidatu 2022 m. lapkritį tapo olimpinis britų paraolimpietis John McFallas7), praradęs koją paauglystėje.
Kitu klausimu yra, o kokių psichinių savybių reikia kosminiam skrydžiui? Savo klasikiniame ankstyvųjų Apollo
misijų tyrime Ugnis Mėnulyje (1970) Normanas Maileris8) buvo susirūpinęs, kaip nesveikai aistringai Neilas Armstrongas
su komanda, o iš esmės įr visa organizacija, ėmėsi dvasiškai persunktų pastangų. Jis rašė: Pabandykime suprasti,
kaip žmonės gali būti tokie drąsūs, tačiau gyventi tokioje klišinėje izoliacijoje. Tuo tarpu bendruomenei prireiks
mąstymo lankstumo (kognityvinės įvairovės), nes nebus vadovybės, išsprendžiančios visas problemas.
Vis tik kosminė erdvė nepaprastai pavojinga galima sakyti, ji visada nusiteikusi mus nužudyti. Ten ekstremalus
šaltis ir vakuumas, tačiau didžiausią pavojų kelia radiacija. Ir šiuo metu gerų sprendimų apsisaugojimui nuo
jos nėra. Per 6 mėn. buvimo TKS gaunamas radiacijos kiekis yra 100 kartų didesnis nei dirbant branduolinėje stotyje
ir 2 kartus viršija metinį limitą dirbantiems su radioaktyviais elementais. Tad dėl tokių grėsmių sveikatai nuolatinės
gyvenvietės kosmose gali likti fantazija ir net abejotina, ar žmonės galės išgyventi Marse.
Tad ar etiška dabar apsimesti, kad yra kitaip, kol sprendimai nėra žinomi? Gali būti, kad astronautams bus nuimti
limitų ribojimai, - bet ar priimtina leisti žmonėms taip rizikuoti? Ir galiausiai pasiekiame pagrindinį klausimą:
kam aplamai skristi į kosmosą? Ir kai 1911 m. K. Ciolkovskis parašė,
kad Žemė žmonijos lopšys, tačiau negalime visą laiką likti lopšyje, jis davė toną subtiliai retorikai, nepaminėdamas, kad už lopšio nėra nieko
be stingdančio kosmoso šalčio. Tokiu požiūriu, galbūt geriau likti lopšyje ne taip jau ir vaikiška, o lopšys netinkama metafora.
Ir tėra tik vienas patenkinamas atsakymas, nors jis retai viešai išsakomas: mes einam į ten ne todėl, kad sunku,
o todėl, kad tai šaunu (arba, kieta). Visai nėra akivaizdu, kad tai verta visų tų išlaidų ir rizikos
tačiau dėl to paspartėja mano pulsas! Emocijos labai stiprus impulsas!..
Tačiau vietoje to labai dažnai tas impulsas ginamas labai sudėtinga sofistika. Mums dažnai sakoma, kad reikia kolonizuoti
žvaigždes arba mes išmirsime. Praleidžiant Saulės mirtį po 5 mlrd. m. (apie tai skaitykite >>>>>),
net ir dažnai minima asteroido smūgio grėsmė nėra nuoširdi, nes tokio poveikio tikimasi tik kartą per kelis milijonus
metų, o argumentas, kad negalime laukti, kol tapsim tam technologiškai pasiruošusiais, yra silpnas (betgi, ir
kolonijos Marse susidurtų su tuo pačiu!). Ir vargu ar kitame pasaulyje galės egzistuoti bendruomenė, galėsianti
išsaugoti žmoniją (kad ir kokios grėsmės jai grėstų)... Gaila, be gali būti, kad planetos B nėra.
Tik štai asmenys, samprotaujantys, kad turime išgelbėti žmoniją gali tapti labai agresyviais ir toksiškais
atseit, rūšies išsaugojimui tinka bet kokios priemonės. Kai kuriems kosminiai skrydžiai tampa tarsi religija
ir jie priešiškai nusiteikę prieš visus, pasisakančius kitaip, ypač jei tai mokslininkai.
Daugeliui klausimas kodėl siejamas su žmogaus siekiu tyrinėti. Bet ar tai tikrai visuotinis siekis?! Polinkis
rizikuoti siejamas su DRD4 genu, o viena genetinių prielaidų, susijusių su šiuo genu, yra ADHD neurotinis susirgimas.
Tačiau į etikos specialistų nuomonę mažai atsižvelgiama, kaip ir į biotechnologijas. Vis tik kažkiek diskusijų vyksta, etikos ir sociologijos
specialistai buvo pakviesti į NASA seminarą dėl Artemis programos, o Science žurnale 2023 m. rugsėjį
pasirodė bioetikų grupės straipsnis, aptariantis komercinės etikos, kosminių skrydžių ir jų rizikų bei kosminių išteklių klausimus. 1) Virgin Galactic Holdings, Inc. - amerikiečių kosminių skrydžių kompanija, 2004 m. įsteigta R. Bransono, planuojanti turistinius suborbitinius (apie 2,5 val. trukmės, iš kurių 5-6 min. nesvarume) ir nedidelių dirbtinių Žemės palydovų skrydžius. Pirmas komercinis skrydis įvyko 2023 m. birželio 29 m., o jau rugpjūčio 10 d. ir pirmąturistinį skrydį. 2) Erika Nesvold - amerikiečių astrofizikė, sukūrusi Universe Sandbox, fizika paremtą kosmoso simuliatorių. Sukūrė Making New Worlds podkastą. Į kosmosą žvelgia iš žmonių perspektyvos: kaip istorijos, etikos ir socialinių mokslų pamokos padės sukurti geresnė žmonijos ateitį kosmose. Parašė pora knygų apie etikos klausimus susijusius su kosmoso įsisavinimu: Palikus Žemę (2023) ir antologija Kosmoso atkariavimas (2023; su bendraautoriais). 3) Martinas Elvisas (Martin Elvis) - amerikiečių astronomas Smitsoniano astrofizikinėje observatorijoje. Domisi kaip juodosios skylės tampa kvazarais. Vėliau, susirūpinęs orbitinių teleskopų augančia kaina, dėmesį permetė į asteroidų resursų išgavimą, tikėdamasis, kad tai sumažins tas išlaidas priverčiant kapitalizmą dirbti kosmose. Nuo tada daug rašo šia tema. Jo garbei pavadintas asteroidas 9283. 4) Karolina Porko (Carolyn C. Porco , g. 1953 m.) - amerikiečių planetologė, Arizonos un-to dėstytoja (1983-2001). Ji planetų žiedų ir Saturno palydovo Encelado ekspertė. 9-me dešimtm. dirbo su vaizdų apdorojimu Voyager programoje, o vėliau Cassini bei New Horizons misijose. Ji yra nuotraukos Kai nusišypsojo Žemė organizatorė ir atsakinga už epitafiją ir pasiūlymą išsiųsti pelenus į Mėnulį (žr. >>>>>). Yra The Beatles gerbėja. Buvo filmo Kontaktas (1997) ir 2009 m. Žvaigždžių kelio konsultantė. Jos garbei pavadintas asteroidas 7231. 5) Robertas Zubrinas (Robert Zubrin, g. 1952 m.) - žydų emigrantų iš Rusijos kilmės amerikiečių aerokosmoso inžinierius ir publicistas, Marso draugijos įkūrėjas (1998), Marso tyrimų skatintojas. Parašė kelias knygas, populiarinančias planetų kolonizavimą ir teraformavimą, kurių žinomiausia Marso atvejis (1996), pagal kurią pastatytas dokumentinis filmas Marsas: pogrindis (2007; Mars Underground). 6) Džesika Votkins (Jessica Andrea Watkins, g. 1988 m.) - amerikiečių tamsiaodė astronautė (nuo 2017 m.), geologė, akvanautė ir buvusi regbio žaidėja. 2022 m. balandžio 27 d. - spalio 14 d. dalyvavo misijoje į TKS. Su NASA bendradarbiavo dar nuo studentiškų laikų dalyvavo Mars Phoenix programoje, 2009 m. buvo pagrindine geologe Marso dykumos stotyje modeliuojant Marso sąlygas. Dalyvavo NEOWISE projekte, Curiosity projektavime. Jo hobiais yra alpinizmas, slidinėjimas ir kūrybinis rašymas. 7) Džonas MakFolas (John McFall, g. 1981 m.) - paralimpinis sprinteris, ESA astronautas (nuo 2022 m.), tiriant žmonių su negalia poreikius kosmoso skrydžiams. Paauglystėje neteko kojas; su protezu pirmąkart varžybose dalyvavo 2004 m., o nuo kitų metų pradėjo laimėti įvairius medalius, kol 2007 m. laimėjo aukso medalį. Laisvalaikiu groja gitara. 8) Normanas Meileris (Nachem Malech Mailer, 1923-2007) žydų kilmės amerikiečių rašytojas, dramaturgas, žurnalistas, žinomas Norman Kingsley Mailer pseudonimu. Garsus esė apie kontrkultūrą. Žinomiausias jo romanas Nuogieji ir mirusieji (1948) apie Antrąjį pasaulinį karą. Yra parašęs dokumentinį reportažą Ugnis Mėnulyje (1969) apie žmonių išlipimą Mėnulyje. Taip pat pastatė kelis filmus. Papildomai skaitykite:
|