Global Lithuanian Net:    san-taka station:

Krikščionių relikvijos

Turino drobulė    

Originali drobulė*), minima visose evangelijose, ar banali viduramžių klastotė? Mokslas sako „klastotė“, tikintys - „originalas“, o tiesa slypi kažkur anapus, kaip pasakytų agentas Malderis. Tačiau yra keli nepatogūs klausimai.

Pirmiausia – tai kas visiems žinoma. Netiesioginių įrodymų apie drobulės egzistavimą randama nuo 6 a. Teigiama, kad būtent drobulė ir suformavo mums žinomą Jėzaus vaizdą, naudojamą paveiksluose, ikonose ir kituose meno dirbiniuose. Tačiau raštu pirmasis apie drobulę pranešė Robert de Clari, riteris, dalyvavęs 4-ame Kryžiaus žygyje. Jis teigė (1203 m.), kad audinys buvo Konstantinopolyje, Blachernae bažnyčioje: „Kur buvo drobulė, į kurią buvo įvyniotas mūsų Viešpats. kiekvieną penktadienį atsikeldavo tiesiai, kad ant jo būtų galima pamatyti mūsų Viešpaties figūrą“. Istorikai nelabai noriai priima šį liudijimą, sakydami, kad riteris galėjo suklysti. Robert de Clari nebuvo labai išsilavinęs, ką liudija jo rankraščiai, tačiau ar dėl tos priežasties reikia manyti jį klydus ar melavus? Viešas demonstravimas 2010 m.

Oficialioje istorijoje Turino drobulė pirmą kartą parodyta apie 1355 m., teigiama, kad tai padarė Geoffroi de Charny Lirey mieste. Netrukus vyskupas Henry de Poitier’as pareiškė, kad tai klastotė. 1389 m. popiežius Klemensas VII, atsižvelgdamas į rekomendacijas, uždraudė skelbti drobulę esant originalia. 1532 m. drobulė nukentėjo nuo gaisro, o 1534 m. vienuolės ją restauravo.

19 a. prancūzų dvasininkas Cyr Ulysse Chevalier’as surinko daugybę dokumentų, kurie rodė, kad drobulė – viduramžių klastotė. 1988 m. Vatikanas leido atlikti Turino drobulės tyrimus, kurie parodė, kad drobulė padaryta nuo 1260 iki 1390 metų. Ilgą laiką nesuvokta, kaip galėjo atsirasti atvaizdas, tačiau dabar jau žinomi keli būdai, kaip tokį atvaizdą išgauti. Paprasčiausias, žinoma, nupiešti, kitas – pagaminti kaip nuotrauką. Reikia pripažinti, kad visos tam reikalingos technologijos jau egzistavo 1350 m., tereikėjo jas pritaikyti. Suprantama, tai nebuvo kasdieniška užduotis, tačiau, bent jau teoriškai, įmanoma. Argumentas, kad žmogus drobulėje per aukštas tiems laikams, taip pat skamba įtikinamai.

Kita pusė irgi turi savo argumentų. Teigiama, kad ant drobulės rasti augalų, būdingų Artimiesiems Rytams, pėdsakai, o datavimui buvo pateikta arba neoriginali medžiaga, arba aprūkusi, kas ir sutrukdė nustatyti tiksliai. Tiriant kitu būdu – naudojant rentgeno spindulius, drobulė datuojama 1 m.e. amžiumi. Pats antspaudas sėkmingai pakartotas sumaišius prakaitą su krauju, taigi visai natūraliu būdu. Dėl aukšto ūgio argumentai išvis laikomi nereikšmingais, nes pakabėjęs ant kryžiaus, kūnas galėjo pailgėti kad ir dėl stuburo išsitempimo. Buvo ne vienas fokusininkas, kuris tai galėjo padaryti sąmoningai, tiesiog publikos akyse, tad toks reiškinys tikrai įmanomas ir ekstremaliomis nukryžiavimo sąlygomis.

O dabar pradėkime uždavinėti klausimus.

Geoffroi de Charny buvo Prancūzijos riteris, plačiai pagarsėjęs savo mokėjimu kovoti ir garbingumu, poetas ir rašytojas. Tai buvo žmogus, paskirtas karališkosios tarybos nariu ir Oriflame (Prancūzijos kariuomenės mūšio atributas) nešėjas. Mirus pirmajai žmonai, antrą kartą apie 1354 m. vedė Jeanne de Vergy. 1353 m. įkūrė Lirey bažnyčią, kurioje ir buvo laikoma drobulė. Žuvo Poitiers mūšyje 1356 m. rugsėjo 19 d.

Klausimas: KODĖL toks žmogus, kaip Geoffroi de Charny turėjo užsiimti klastojimu? Tai niekaip nesiderina su garbingo riterio įvaizdžiu, o tai, kad išsilavinusį žmogų būtų galima apgauti, pakišant padirbtą drobulę – dar mažiau tikėtina. Vyskupas gi iškart „atpažino“ klastotę. O štai Geoffroi de Charny ne tik pristatė žmonėms šią drobulę kaip tikrą, bet ir patalpino savo pastatytoje bažnyčioje. Toks daiktas, kaip Turino drobulė – visiškai unikalus. Įvairiausiose bažnyčiose ir dabar randasi visokiausių šventųjų palaikai, daugybė kryžiaus ir vinių, naudotų Jėzui nukryžiuoti, likučių. Tiesiog suklastoti tokį daiktą lengviau, nei pagaminti drobulę, o šventumo aspektas išlieka.

Geoffroi II de Charny teigė, kad drobulė visada priklausė jo tėvui, tačiau jis tai galėjo sužinoti tik iš motinos, nes tėvo neteko būdamas dar beveik kūdikis. Išlieka galimybė, kad drobulę po Geoffroi de Charny mirties galėjo pademonstruoti jo žmona, tačiau, norėdama sukurti klastotę, turėjo veikti labai greitai, nes de Charny žuvo 1356 m. rugsėjo mėnesį, o tais metais drobulė, pasak vyskupo, jau buvo demonstruojama bažnyčioje. Taigi, KODĖL Geoffroi de Charny turėjo padaryti arba saugoti klastotę?

Tyrėjai iš atvaizdo drobulėje nustatė arba teigė, kad nustatė, daugybę smulkmenų. Suskaičiavo rimbo smūgius, vainiko spyglių pėdsakus, veido sumušimą ir daugybę kitų sužeidimų, kurie atitiktų pagal evangelijose aprašytas Jėzaus kančias. Nerimą kelia viena smulkmena – kraujas iš sužalotų riešų nubėgęs ne ta kryptimi, kokia turėjo, jeigu nukryžiuotasis buvo prikaltas prie krikščioniškojo kryžiaus (kitaip crux ordinaria).

Romėnai nukryžiavimui naudojo įvairiausių formų gaminius: paprastą stulpą (Crux Simplex), X formos (Crux Decussata) ar T formos (Crux Commissa) kryžius. Pačiose seniausiose Evangelijų versijose kryžius neminimas, teigiama, kad Jėzus buvo pakartas arba pakabintas (taip verčiami žodžiai iš Evangelijų), kas gali reikšti prikalimą prie kryžiaus, kokios formos jis bebūtų, arba paprasto stulpo. Jėzaus neštas rąstas nebūtinai turėjo būti skersinis, galėjo būti ir statmuo. Priešingai daugybei paveikslų, didžioji dalis nukryžiuotųjų kojomis siekė ar beveik siekė žemę, o rąstai anaiptol nebūdavo stori ir lygūs.

KODĖL drobulėje pavaizduotas kūnas su „klaidomis“? Neabejotinai talentingas dailininkas, realistiškai perteikęs daugybę smulkmenų, tarp jų ir „teisingą“ kraujo tekėjimo kryptį iš kitų žaizdų, suklydo? Ar drobulė mums sako, kad viskas vyko kitaip, nei mes įsivaizduojame?

Nebūsiu originalus, spėdamas, kad ši drobulė – dalis 4-ojo Kryžiaus žygio grobio, parvežto iš Konstantinopolio. Tegul ir būdamas krikščioniškas kraštas, vis tik tai buvo Rytų Stačiatikių Bažnyčia, o ne Romos katalikai, taigi – konkurentai. Kas išties ir buvo pademonstruota kryžeiviams užimant ir apiplėšiant Konstantinopolį. O Romos bažnyčia pripažino tik savo relikvijas, pateikdamos jų „genealoginį medį“, pvz., Tikrojo Kryžiaus. Todėl drobulė, atsiradusi iš niekur, negalėjo oficialiai būti pripažinta relikvija, ir jai suteiktas tik ikonos statusas. Toks atsargumas gali būti paaiškinamas ir tuo, kad drobulėje, net jeigu jos amžius ir siekia 1 a., gali būti atvaizduotas visai ne Jėzus Kristus. Tuo metu Izraelyje romėnai žydus kabino ant kryžių gana dažnai, stengdamiesi užkirsti kelią maištingoms mintims. Net kartu su Jėzumi buvo nukryžiuoti dar du nusikaltėliai, kas jau savaime rodo, kad tai nebuvo kažkoks nepaprastas įvykis. O ir pati nukryžiavimo procedūra buvo vienoda – nuplakimas, kryžiaus nešimas ir nukryžiavimas. Aišku, nusikaltėliai dažniausiai buvo paliekami supūti ant kryžiaus, tačiau išimčių, be abejo, buvo, ypač su kilmingaisiais. Todėl yra tikimybė, kad atvaizdas ant drobulės – visai ne Jėzaus, o kažkokio istorijai nežinomo nusikaltėlio, tačiau tai netrukdė eilei popiežių ją garbinti tarsi tikrą, nors nei vienas nepripažino jos tikra. Netrukdė ir visai bažnyčiai ją saugoti ir garbinti taip, kaip nėra garbinama jokia kita ikona.

Pabaigai du klausimai, iš kurių tik vienas prasmingas, deja, nežinau kuris. KODĖL banali klastotė demonstruojama tarsi tikra relikvija?, arba: KODĖL tikrą relikviją bandoma pateikti tarsi banalią klastotę?

*) Turino drobulė - šventu laikomas lininis 4,37x1,11 m. dydžio audeklas su neaiškiais vyro iš priekio ir nugaros atspaudais. Tikima, kad į šią drobulę po nukryžiavimo buvo suvyniotas Kristaus kūnas. Drobulė saugoma Šv. Jono Krikštytojo katedroje Turine. Pirmą kartą paminėta 1353 m. Prancūzijoje, kai Geoffroi I de Charny pareiškė, kad drobulė randasi pas jį. 1452 m. ją išpirko Liudvikas I Savojietis ir ji buvo saugoma Šambario mieste, kur nukentėjo per 1532 m. gaisrą. 1578 m. perkelta į Turiną, naująją Savojos sostinę. 1898 m. Secondo Pia padarytose negatyvuose aiškiai išryškėjo žmogaus veido kontūrai. Paskutinį kartą drobulė viešai demonstruota 2010 m., o po to  2015 m.

Veidas drobulėje

Tai meno kūrinys?

„Archaeometry“ žurnalo 2025 m. liepos pabaigoje paskelbtame brazilų 3D dizainerio Cicero Moraes*) straipsnyje teigiama, kad Turino drobulė iš tikro buvo 3D meno kūrinys, o ne tiesiog laidojimo reikmeniu – ir greičiausiai ja visai nebuvo uždengtas žmogus. Tą išvadą padarė panaudojęs tris 3D modeliavimo įrankius: „MakeHuman“, „Blender“ ir „CloudCompare“. Jų pagalba jis nustatė, kad mažai tikėtina, „kūno“, atsispaudusio audekle, kontūrai vargiai priklauso žmogui. Jie labiau atitinka statulos, kuri buvo uždengta audeklu, kontūrus.

Jau anksčiau buvo tvirtinimų, kad drobulė buvo „meno kūriniu“, pvz., 2018 m. tyrėjai iš Italijos ir JK pareiškė, kad „kraujo raštai“ atrodo visiškai nerealiais ant nugaros gulinčiam vyrui.

Vis tik C. Moraes nespėlioja apie drobulės amžių. Apie jį imta intensyviai ginčytis, kai 1989 m. atliktas nedidelių fragmentų patikrinimas radioaktyviosios anglies metodu parodė, kad jie priklauso 14 a. Tada 2005 m. amerikiečių chemikas Raymond Rogers’as spėjo, kad 1989-ais tyrimui paimtas gabalėlis galėjo būti prisiūtas prie drobulės vėliau – ir 2022 m. mokslininkai patikrino tą teiginį. Ir tais pačiais metais italų tyrinėtojai, panaudoję datavimą rentgeno spinduliais (WAXS), nustatė, kad vienas drobulės siūlas priskirtinas 1 a., t.y. gerokai arčiau Kristaus gyvenimo laiko.


*) Cicero Moraisas (Cicero Moraes, g. 1982 m.) - brazilų 3D dizaineris, skaitmeniškai atstatęs kai kurių istorinių žmonių veidus (ypač žinomas šv. Antonijaus Padoviečio (1195-1231) rekonstrukcija; 2017 m. pristatė gnostiko Valentino veido rekonstrukciją). Taip pat projektuoja ir kuria protezus žmonėms ir gyvūnams.

Taip pat skaitykite:
NSO ir Biblija
Manos beieškant
Skraidantys šventieji
Jėzaus kapas Kašmyre
Slėpiningieji Edeno sodai
Ištrūkę milžinai bando gundyti?
Išminčių akmenys ar pirmasis kompiuteris?
Manos rinkimo paveikslo suvokimas
Biblija, X-files, NSO ir mokslas
Biblija ir bažnyčios paėmimas
Soma, gėrimas iš musmirės?
Tikrieji Žemės astronautai
Stebėtojai: Dievo sūnūs
Dėl žmogaus sutvėrimo
Biblija: Pradžios knyga
10 "ne to laiko" radinių
Los Lunas dekalogas
Slibinai-gundytojai
Fairwater paslaptis
Ateities vizijos
Religijos skiltis

NSO apsireiškimai ir neįprasti fenomenai Lietuvos danguje ir po juo

Maloniai pasitiksime žinias apie bet kokius Jūsų pastebėtus sunkiai paaiškinamus reiškinius. Juos prašome siųsti el.paštu: san-taka@lithuanian.net arba pateikti šiame puslapyje.

san-taka station

UFO sightings and other phenomenas in/under Lithuanian sky. Please inform us about everything you noticed and find unexplainable in the night sky or even during your night dreams, or in the other fields of life.

Review of our site in English

NSO.lt puslapis
Vartiklis