Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Festo diskas
![]() Festo diskas rastas 1908 m. Kretos saloje. Jis yra apie 3500 m. amžiaus. Tai pirmasis rašto paminklas. Abiejose pusėse spirale įspausti hieroglifų rašmenys. Tai dar viena neįminta Mino kultūros (garsios legenda apie Tesėjų ir Minotaurą) mįslė. Jo aiškinimai svyruoja nuo kalendoriaus įrašų iki išėjimo į kitų matavimų erdves remiantis Ozyrio-Izidės paslaptimis. Minų kalba ir rašmenys vis dar nėra iššifruoti, nors bandymų netrūksta. Ar jau nustatyta, kad Festo diskas - malda Deivei Motinai?
Šis diskas yra išdegta maždaug 6 colių skersmens ir colio storio terakotinė lentelė, šiuo metu saugoma
Herakliono Archeologijos muziejuje (Kreta). Ji unikali, nes pagaminta rašmenų įspaudimu, metodu, kurį tik
po 2600 m. pakartojo Gutenbergas. Joje yra 48 unikalūs ženklai.
Claire Watson spėja, kad piktogramų
supratimas susijęs su juo perteikiama šv.geometrija. Ji yra parašiusi knygą Tarpžvaigždiniai skrydžiai,
kurioje ieško sąryšių tarp Labirinto, Gyvenimo medžio ir Festo disko, jį laikydama durimis į kitus matavimus. Vokiečių archeologas-mėgėjas
F. Will'is (2000) sako, kad tai Atlantidos skaičių teorijos-filosofinis dokumentas.
Atlantidai jį priskiria ir A. Hausmanas (2002).
Daugiau apie tai Festo disko paslapties beieškant.
Disko skersmuo 158-165 mm, o storis 16-21 mm. Jis pagamintas iš terakotos ir nenaudojant žiedimo rato.
Abiejose jo pusėse 4-5 apsisukimus turinčia spirale iš centro surašyti ženklai. Spiralės kraštą žymi griovelis,
o ženklai skersinėmis linijomis suskirstyti į grupes po 2-7 ženklus. Viso yra 241 ženklas, kurių 45 unikalūs.
Ženklai įspausti mediniais arba akmeniniais įspaudais į minkštą molį prieš disko degimą.
H.E. Brekle spėja, kad jie galėjo būti užrašyti judančio mechanizmo.
Tais pačiais metais L. Pernier apie savo radinį parašė Rendiconti della Reale Accademia dei Lincei
spalio numeryje bei dalyvavo Antrajame italų mokslininkų kongrese mokslo progreso klausimais, kuriame irgi
pristatė ekspedicijos radinius. 1909 m. Ausonia žurnale pasirodė dar vienas L. Pernier straipsnis su abiejų
disko pusių nuotraukomis ir kai kurių ženklų piešiniais. Šiose publikacijoje L. Pernier atliko išankstinę radinio
analizę, išsakė kai kurias prielaidas apie jo atsiradimą, pagaminimo būdą, rašto sistemą, skaitymo kryptį.
Radinys iškart patraukė daugelio tyrinėtojų dėmesį.
Radinio autentiškumą patvirtina L. Pernier kasinėjimo užrašai, o taip pat sustiprina vėlesnis Arkalochori
kirvio, su panašiais, tačiau ir kitokiais, ženklais suradimas (nors pora mokslininkų iškėlė klausimą apie jo
galima falsifikavimą). 1976 m. italas L. Godartas kelis kartus išsakė nepasitikėjimą ir L. Pernier'io pranešimu, mat,
tarytum, L. Pernier nedalyvo išimant diską iš kultūrinio sluoksnio ir jį išvydo tik kitą dieną (nors tvirtino, pats jį
radęs). Godartas remiasi L. Pernier asistente L. Banti bei D. Levi, kasinėjusiu Feste 1952-ais. Y. Duhoux irgi
pastebi, kad L. Pernier ataskaitos turi savo laikmečio antspaudą ir jas vertinti reikia labai atsargiai. 2008 m.
Minerva liepos-rugpjūčio numeryje redaktorius Dž. Eizenbergas pareiškė, kad mano diską esant L. Pernier
falsifikatu (disko lygūs kraštai, o miniečiai nemokėjo taip kokybiškai išdegti molio). Straipsnis patraukė
dėmesį ir kitame Minerva numeryje temą buvo išvystyta (nemažai specialistų išsakytus teiginius laiko tiesiog spekuliacija).
2001 m. žurnalo Dono archeologija Nr.3-4 V. Kuznecovo straipsnyje buvo aprašytas vadinamojo
Vladikaukazo disko suradimas. Tai molinio disko nuolauža, kurio vienoje pusėje matėsi ženklai, analogiški
Festo disko ženklams. Atseit, ji rasta M. Bulgakovo name, tačiau netrukus pranešta apie nuolaužos dingimą,
o vėliau ir jį pagaminusio asmens prisipažinimas. Daugiau apie šį objektą nežinoma.
Nuo pat pradžių keliami klausimai: ar diskas yra Kretos kilmės, o jei atvežtas, tai iš kur? Ar galima jį
datuoti pagal kultūrinį sluoksnį, kuriame jis rastas? Ar galima tvirtinti, kad diske užrašyta kokia nors
informacija ir naudojama nežinoma rašto sistema ir jei taip, tai kokiam tipui (logografiniam, silabiniam ar abėcėliniam)
ta rašto sistema priskiriama? Šiuo metu į dalį šių klausimų (bent dalinai) atsakyta, tačiau vos ne kiekvienu jų egzistuoja nuomonių skirtumai.
Diskas priskiriamas tiek viduriniajam Minų periodui (21-17 a. pr.m.e.), tiek vėlyvajam (14-12 a.). Sąlyginė data
1700 m. pr.m.e. (šiam periodui priklauso ir greta rasta lentelė RH-1).
Laimei, Festo diskas nėra visiškai izoliuotas buvo rasti radiniai, kuriuose yra panašių ženklų:
Festas Kretoje
Tikslią Festo vietą 19 a. viduryje pirmasis nustatė britų admirolas Sprattas, o rūmų archeologinius
tyrinėjimus 1884 m. pradėjo italai F. Halbherris ir A. Taramelli. Po Kretos nepriklausomybės paskelbimo,
1898 m. kasinėjimus 1900-04 m. vykdė F. Halbherris bei L. Pernier, o vėliau, 1950-71 m. Doro Levi,
globojant Italijos archeologinei mokyklai Atėnuose. Nors archeologai rado daug užrašų, jie visi buvo tiesinio
A rašto (kuris vis dar neiššifruotas) ir viskas, ką žinome apie Festą (net jo pavadinimą) žinome iš atradimų Knose.
Pagal mitus Festas buvo karaliaus Radamantrio, karaliaus Mino brolio, buveinė. Čia gimė ir didis
išminčius bei pranašas Epimenidas, vienas iš 7-ių senovės išminčių.
Archeologai atkasė neolito laikų (3000 m. pr.m.e.) griuvėsius. Mino laikais Festas buvo labai svarbus
miestas. Savo aukščiausio pakilimo metu ji įtaka apėmė teritoriją nuo Lithinono iki Psychiono ir taip pat
Paksimadijos salas. Miestas dalyvavo Trojos kare ir vėliau tapo vienu svarbiausiu dorėnų laikotarpio miestu.
Miestas klestėjo ir senovės, klasikiniu bei helenistiniame laikais. Jį 3 a. pr.m.e. sugriovė gortiniečiai, tačiau jis
tebegyvavo ir romėnų laikais. Jis turėjo du uostus: Matalą ir Komosą.
Pirmieji rūmai pastatyti 2000 m. pr.m.e. Jie žemės drebėjimo sugriauti 1700 m. pr.m.e., tačiau vėl
atstatyti, prabangesni, ir vėl sugriauti 1400 m. pr.m.e., greičiausia vėl drebėjimo. Rūmų vieta kruopščiai
parinkta, - ne tik užtikrinant visišką Mesaros slėnio kontrolę, bet ir puikų vaizdą su Psiloričio ir Asterousia
kalnų papėdėje išsibarsčiusiais kaimais. Grįstas kelias vedė į karališkąją Agia Triada vilą, esančią 3 km į vakarus.
Disko kilmė
Iškart po atradimo, prabilta apie jo galimą kiltį už Kretos ribų. A. Evansas manė, kad jis pateko iš
pietvakarinės Anatolijos kaip taikių santykių paliudijimas (1909). J. Best ir S Davis, o taip pat Achterbergas
irgi nurodė disko ženklų panašumą į Anatolijos hieroglifus, o A. Cuny į Egipto. Mejeris jį laikė filistinų
dirbiniu, patekusiu į Kretą kaip trofėjas arba laiškas (1909). Airis R. Makalisteris jo ištakų ieškojo Š. Afrikoje.
Svetimos kilties šalininkai pateikia šiuos argumentus:
A. Robinsonas Nature apžvalgoje 2008 m. daro išvadą, kad šiuo metu dauguma mokslininkų laiko diską kilus Kretoje.
Disko raštas
Yra daug nuomonių apie ženklų prasmę, tačiau populiariausia lieka lingvistinė hipotezė, kurią įtikinamai
pagrindė G. Ipsenas ir V. Porcigas (1929 m.). Jiedu atliko ir kombinatorinę disko analizę, kurią 7-me
dešimtm. patikslino E. Grumachas. Tad Festo diskas unikalus tuo, kad tai, matyt, pats seniausias ilgokas
tekstas, parašytas naudojant iš anksto paruoštas literas. Tai neturi analogų Egėjo jūros kultūrose;
analogijas galima rasti Mesopotamijoje, tačiau jos priklauso gerokai vėlesniam, naujosios Asirijos periodui (ne anksčiau 10 a. pr.m.e.)
Yra visuotinai priimti tokie pažymėjimai:
Vidutiniškai kiekvienas ženklas kartojasi 5-6 kartus, kas padidina tikimybę, kad ženklai nereiškia žodžių
(raštas nėra logografinis), Kita vertus, abėcėliniam raštui ženklų aiškiai per daug. Tad labiausia tikėtina, kad
raštas yra skiemeninis (silabinis) ir kiekvienas ženklas reiškia atvirą skiemenį (priebalsė-balsė), remiantis
analogijomis su kitomis Viduržemio jūros rašto sistemomis (silabiniame rašte viso ženklų paprastai būna 50-
70). Tada grupės reikštų žodžius, o tokiam raštui yra būdingi žodžių skirtukai (pagal analogiją su kai kuriomis
Mažosios Azijos rašto sistemomis).
Užrašymo kryptis
Pretenzijos į dešifravimą
Tvirtinimus dėl dešifravimo galima skirstyti į lingvistinius dešifravimus, užrašo kalbos nustatymą bei
nelingvistinius dešifravimus. Grynai ideografinis skaitymas nėra lingvistinis (griežtąja prasme), nes, nors ir
leidžia nustatyti teksto prasmę, neleidžia identifikuoti jo kalbos. Didesnė dalis yra tiesiog pseudomoksliniai,
jei ne paribyje su ezoterika. Lingvistai mano, kad tekstas yra per trumpas, kad būtų vienaprasmiškai
perskaitytas. Gali būti, kad kai kuris iš tvirtinimų yra teisingas, tačiau negalėsime nustatyti kuris. Pagrindinė
tendencija yra laikyti, kad tai skiemeninis raštas, galbūt, sumaišytas su ideogramomis, kaip ir kiti žinomi to
laikotarpio raštai (Egipto ir Anatolijos hieroglifai, tiesinis B raštas...).
Šiuolaikinio Libano Byblose šimtmečius klestėjo pažangi kultūra. Yra nemažai ženklų apie kontaktus tarp Kretos ir Bybloso, tame tarpe pasiskolintą rašyseną
(V. Kenna). Proto-bybloso rašto kalnba buvo semitų grupės. Tai buvo tiesinis raštas, kuriame buvo nemažai atpažįstamų objektų: ginklų, žmonių figūrų ir kūno dalių.
Jis, 5-me dešimtm. sukatalogizuotas M. Dunando, turėjo panašumų į Festo disko raštą (nurodomas balandžio ženklas).
Lingvistiniai dešifravimai:
Ideografiniai dešifravimai:
Gretinimai su Kretos raštais
Dauguma tyrinėtojų Festo disko raštą laiko visiškai unikaliu ir nesusijusiu su kitomis rašto sistemomis.
Tačiau kai kuriuose darbuose bandoma jį sieti su linijiniu A arba B raštu. 1983 m. prancūzas Y. Duhoux atliko
trijų Kretos rašto sistemų analizę ir padarė išvadą, kad Festo disko raštas artimesnis linijiniam A nei linijiniam
B raštui. 2005 m. vokiečio T. Timm knygoje (2008 m. pasirodė ir antrasis jos leidimas) teigiama, kad Festo disko ir linijinio A raštų kalbos nesiskiria.
Vokiečių filologas D. Olenrofas 1996 m. pasiūlė, kad užrašas yra kažkokiu šifru, užšifravusiu senovės
graikų abėcėlę. Jis vienoje pusėje perskaitė magišką Demetrai skirtų apeigų formulę, o kitoje žinias
apie Dzeuso šventyklą Tirinte. Rusų mokslininkų indėlis
Pirmasis disku susidomėjo A. G. Bekštremas (1911 m.), o tarybiniais laikais šį klausimą nagrinėjo A. M.
Kondratovas, V. P. Nazarovas ir kt. 2000 m. išleista J. V. Otkupčikovo monografija, kurioje, nors ir nepateikiamas
savas variantas, tačiau apžvelgiami per 100 m. atlikti darbai.
Tačiau ypatingai reiktų išskirti A. A. Molčanovą, tam skyrusį daug metų ir rezultatus paskelbusį 1980-ais. A. Molčanovo prielaidos:
Diske surašyti Kretos valdytojai nurodant jiems priskirtus miestus. Tai tarsi valdymo :mandatas ir
išduodamas Knoso valdovo likusių miestų valdytojams. Kiekvienuose rūmuose buvo po tokį diską. Tai
paaiškina jo pagaminimo būdą, aiškiai nurodantį daugkartinį jo pagaminimą.
Tekstą galima suskaidyti į 16 dalių, kurių kiekviena prasideda valdytojo vardu. Trijose dalyse (A16-18,
A19-21, A22-25) sutapus vardams nurodomas dar ir tėvavardis. Likusieji žodžiai yra toponimai.
Remdamasis žinomu toponimų skaitymu (Knosas Ko-no-so; Amnis Am-mi-ni-so; Tilis Tu-ri-so,
Festas Pa-i-to), panaudojus kombinatorinę analizę, Molčanovas išskiria tuos žodžius - atitinkamai A2, A6,
A9, A28 (ir A31). Taip gaunama, iš principo, dirbtinė dvikalbė. Tokiu būdu viso išskiriama 12 toponimų, o
valdytojų yra 16, kas aiškinama bendru kai kurių miestų valdymu.
Po keleto samprotavimų, Molčanovas siūlo tris disko teksto skaitymo variantus: patikimą, vidutiniškai
optimistinį ir labai optimistinį (šiuo atveju apimama net 90% ženklų).
Molčanovas išskiria 15-ka miniečių kalbos šaknų, kurios visos yra vienskiemenės (kaw, kon, kud, kur, min, pai, pat, pis, rat, rid, sit, tet, ton,
top, tur), kai patys žodžiai sudaryti iš 3-5 skiemenų. Kartu Molčanovas nurodo aiškiai ne indoeuropietišką
disko kalbos sandarą, spėdamas jo giminingumą hetitų kalbai. Vėliau Molčanovas ne kartą tikslino kai
kuriuos savo teorijos aspektus ir pilniausią variantą pateikė 1992 m. knygoje Žuvusiųjų civilizacijų rašmenys.
Tačiau A. Molčanovas sulaukė ir kritikos. Kelias pastabas padarė filologas N. N. Kazanskis, pvz., kad
diskas surašytas spirale, kas kelia įtarimą, kad tai sąrašas. O ypač nuodugniai ją išnarstė J. V.
Otkupčikovas, nurodęs ir silpnas vietas: kad nepakankamai pagrindžiama, kad tekste yra toponimų, kad
Amnis buvo Knoso uostu ir vargu ar turėjo savo valdytoją ir pan. Galima nurodyti ir daugiau trūkumų. Genadijus Grinevičius (g. 1938 m.) rusų geologas, dešifruotojas-mėgėjas.
Baigė MGU geologijos fakultetą, dirbo Čiukotkoje, tada grįžo į Maskvą. 1975 m. užsiėmė lingvistika,
senovės rašmenų dešifravimu runų ir vakarinių slavų, etruskų, Kretos salos, senovės Indijos. Sudarė
pro-slaviškų rašmenų ženklų lentelę. Jo idėjas mokslo pasaulis atmeta, 2009 ir 2012 m. stambiausios
Rusijos gimtinės palaikymo draugijos jas paskelbė pseudomokslinėmis.
Jo pasiūlytas Festo disko užrašo vertimas:
Praeities skriaudų nesuskaičiuosi, tačiau dabarties skriaudos skaudesnės. Naujoje vietoje jas
patirsite. Visi kartu. Dievo pasaulyje. Praeities nusokaudų neskaičiuokite. Vietą Dievo pasaulyje, kurį
siuntė Viešpats, apsupkite tankiomis gretomis. Ginkite ją dieną ir naktį: ne vietą valią. Jos galia
rūpinkitės. Dar gyvi jos kerai, skelbdami, kad jie dar Dievo pasaulyje.
Tipinės klaidos ir išmonės
Dėl nedidelio informacijos kiekio, susijusio su disku, ją įsisavinti galima per kelias valandas ir pradėti
kelti hipotezes dėl dešifravimo. Paprastai naudojami trys metodai: akrofonetinis, lyginamasis arba statistinis
(arba jų derinys, vieną paėmus pagrindiniu). G. Noimanas nurodo šių metodų netinkamumą.
Akrofonetinis metodas - kai nustatoma ženklo piktografinė prasmė, o tada ieškoma kokio nors
žodžio žinamose kalbose. Pirmas to žodžio skiemuo laikomas to ženklo reikšme. Taip suradus labiausiai
atpažįstamų ženklų reikšmes, likusiųjų bandoma atspėti iš konteksto. Tačiau: a) pradžioje reikia žinoti kalbą;
b) iš piešinio neįmanoma nustatyti, kokia žodžio prasmė (pvz., kojos ženklas gali reikšti ir koja, ir
žingsnis, ir eiti); c) toks principas naudotas ypatingai retai.
Lyginamasis metodas - kai skiemenų reikšmės imamos iš žinomų rašto sistemų pagal
panašius piešinius. Bet net imant vieną rašto sistemą, tai nepatikima: a) panašūs ženklai gali būti skaitomi
visai kitaip; b) nė viena žinoma rašto sistema neturi pakankamai ženklų, panašių į Festo disko ženklus.
Statistinis metodas - paskaičiuojama ženklų atitinkamose vietose dažnis ir tada nustatomos
kalbos su panašiomis charakteristikomis. Metodas gali duoti apčiuopiamų rezultatų (palyg. Ipseno ir Porcigo
tyrimus), tačiau jo taikymui reikia nemažo teksto kiekio. Tad jo pagalba tegalima nustatyti tik pačius
bendriausius ir išankstinius dėsningumus.
Entuziastai sukūrė kelias dešimtis įvairiausių iššifravimų. Pradžioje buvo remiamasi įvairiais senovės
graikų kalbos dialektais, tada pradėta naudoti kitos regiono kalbos: Anatolijos (hetitų, luvių, likiečių, kariečių),
semitų (senovės žydų ir kt.) ir net rekonstruotoji proto-Jonijos. Buvo keliamos hipotezės ir apie labiau
nutolusias kalbas: baskų, senosios slavų ir pan. Diske buvo perskaitoma maldos, karo himnai, senosios
poezijos pavyzdžiai, istorinių įvykių aprašymai, meilės laiškai, įstatymų sąvadai, žemės sklypų sąrašai ir t.t.
1970 m. tarybiniai lingvistai A.M. Kondratovas ir V.V. Ševoroškinas pademonstravo, kad Festo diską galima
skaityti laisvai ir pateikė skirtingus neprieštaringus vertimų variantus.
Kai kas spekuliuoja Festo disku pagrįsdami savo fantastines teorijas ir siekdami populiarumo. Neretai
tokiems iššifravimams yra būdingas globališkumas atseit, diske surašytos pro-civilizacijų (Atlantidos)
paslaptys, senovės žmonių švenčiausios žinios (Visatos sutvėrimas, žmogaus genomas ir pan.), kontaktų su ateiviais liudijimai...
Nelingvistinės hipotezės
1. Kalendorius. Tai viena įtikinamiausių alternatyvių hipotezių, kurios pagrindimui panaudojami
įvairūs matematiniai skaičiavimai. Pvz., grupių skaičius (30 ir 31) atitinka dienų skaičių trumpuose ir ilguose
mėnesiuose. Ženklų skaičius dukart apvertus diską (123+119+123=365) lygus dienų skaičiui metuose. Kiek
sudėtingesnių manipuliacijų pagalba galima gauti mėnulio metų trukmę, drakoniškųjų metų trukmę ir pan. (O. Hagen, 1988; B. Schomburg, 1997)
2. Astronomija ir kartografija. Kai kurie tyrinėtojai tvirtina, kad Festo diskas buvo naudotas
astronominiams stebėjimams ir paskaičiavimams, arba kaip navigacinis prietaisas (ar jo dalis), arba tiesiog
Egėjo jūros žemėlapis; o gal kelionių vadovas po šventąsias Kretos vietas (L. Pomerance, 1976; H. Wenzel, 1998; W. Reczko, 2009).
3. Stalo žaidimas. Tai viena egzotiškesnių hipotezių, kad tai laukas stalo žaidimui, kurio tikslas
pirmam pasiekti centrą. Pateikiami panašių žaidimų pavyzdžiai, sutinkami pas įvairias tautas, pvz., Egipte. (P. Aleff, 1982; H. Whittaker, 2005)
Atspindžiai populiariojoje kultūroje
Arkalochori kirvis
Arkalochori dviašmenį kirvį, matyt sakralinės paskirties, 1935 m. rado graikų archeologas S.
Marinotosas. Jis patraukia dėmesį tuo, kad jame išgraviruotas 15-os ženklų (kurių 12-a unikalūs) užrašas.
Pusei ženklų nėra analogų kretų rašte, kai kuriuos galima sutapatinti su linijinio A rašto ženklais, o kai
kurie primena Festo disko ženklus. Tarp paskutinių yra žmogaus galva su zigzagiška skiautere
( Kiti panašūs į Festo ženklai: 1) Akselis Hausmanas (Axel Hausmann, 1939- 2014) vokiečių fizikas, filosofas ir istorikas
mėgėjas. Dėstytojavo Acheno Technikos un-te. Jis specializavosi defektų kristalų (ypač puslaidininkių) struktūroje
tyrimuose. Vystė elektrono sukinio ir dvigubo rezonanso metodus kriostato technologijose. Kaip visiškas
diletantas domėjosi Acheno miesto istorija ir apie jį paskelbė kelias knygas. Kita domėjimosi sritis buvo senovės
Graikija ir Atlantida; jis skelbė, kad Atlantida buvo tarp Maltos ir Sicilijos. Anot jo , Atlantida nugrimzdo apie 3500 m.
pr.m.e. Megalitus Maltoje ir Gozo saloje bei Sicilijoje laikė atlantų kultūros palikimu. Išgyvenę atlantai migravo į
Kretą, Egiptą ir Siriją, paskatindami tų kraštų kultūros vystymąsi. Jo nuomone, Faisto diskas yra atsineštas atlantų. Literatūra
Papildomai skaitykite:
|