Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Kur buvo karaliaus Artūro dvaras?
Taip pat skaitykite: Senojo pasaulio ženklai Amerikoje 1994 m. lapkričio mėn. mažatiražis mėnraštis Y Drych (Veidrodis), Šiaurės Amerikos velsiečių bendruomenės leidinys, išspausdino keistą Don John'o straipsnį:
Pasak [Alan] Wilson ir [Baram] Blackett ... Kamelotas ieškotinas Kentukyje! Jie tvirtina, kad
[karalių] Artūrą nužudė indėnai šiam emigravus apie 579 m.
Telegrafiškai trumpai Don John'as paliečia pagrindinius punktus:
buvo du Artūrai, gyvenę skirtingais šimtmečiais. Karalius Artūras II mirė Amerikoje, buvo balzamuotas ir parvežtas į
Velsą, kur buvo palaidotas Mynydd-y-Gaer, netoli Bridgend. Gaila, kad John'as nepaminėjo prieš kelis metus atrasto dviašmenio kardo, kurio stilius buvo
skandinaviškas spatha. Tą radinį aptarė kitas mažatiražis žurnalas The
Ancient American, citavęs tą patį Alan Wilson'ą. Ant kardo išraižyta 7 raidės iš užrašo, kurį
Wilson'as nustatė buvus Coelbren y Beird, kas leidžia spėti jį buvus naudotą burtams
('coelbren' - burtai, raganavimas; 'y beird' - dainiaus). Wilson'as pasiūlė tokį vertimą:
Mylimiausias Viešpaties karalius, kariuomenės pareiga būti kartu su tavimi. Jis spėjo buvus
ryšį tarp to kardo ir Artūro imigrantų, atvykusių į Šiaurės Ameriką apie 570 m.
Bet tai nepatraukė visuomenės dėmesio, - net ir po Adrian Gilbert'o knygos Šventoji
karalystė, pateikusios išsamią tekstinę, fotografinę ir genealoginę medžiagą, pasirodymo 1998 m.
Invencionistai, kaip atrodo, atmeta bet kokią galimybę apie galimą kultūrų sąveiką iki
1492 m. Niuflanderio salos mikmakų genties tautosakinis palikimas neištyrinėtas, o blyškiaodžių beotukų gentis joje išnyko iki 1829 m.
Tuo tarpu difuzionistai kelia klausimus, į kuriuos sunku atsakyti. Kas išraižė akmenyje
finikiečių laikų iberietišką užrašą Vakarų Virdžinijos Grave užutekyje? Kaip ant didelio riedulio Kensingtone, Minesotoje, atsirado skandinavų runos?
Los Lunas dekalogas? O dar Bat užutekio akmuo su, kaip atrodo, 2 a. semitų rašmenimis? Kaip bulvės po
400 m. tapo mėgstamu maistu Polinezijoje? Kodėl keliolika 11-13 a. Indijos skulptūrų turi amerikietiškų
bruožų? Šiaurės Amerikos Motinos Žemės simboliai primena priešistorinių laikų Europos ir Azijos ikonografiją.
Mike Xu iškėlė idėją apie kinų įtaką olmekų kultūrai. Jis spėja,
kad Gvatemaloje 1100 m. pr.m.e. raižytose akmens plokštėse yra piktogramų neabejotinai primenančių Šang dinastijos,
valdžiusios iš Šiaurės Kinijos Geltonosios upės slėnio, rašmenis.
Gloria Farley knygoje Plačiu žvilgsniu (1994) apibendrino samprotavimus apie rašmenų
Oklahomo vadinamuosiuose Anubio urvuose kilmę ir iššifravimą. Savimokslė epigrafė, vis dar drąsi aštuoniasdešimtmetė, prieš 50 m.
pirmoji pareiškė, kad daugybė olose esančių ženklų turi panašumo prokeltiškus, iberietiškus ir finikietiškus ženklus.
Tuo tarpu akademiniai mokslininkai difuzionistus pravardžiuoja skilusiais puodais ir
lunatikais (Brian Fagan. "Didžioji kelionė: Amerikos apgyvendinimas senaisiais laikais", 1987).
Jie keistuoliai (crank), kaip pirmasis įvardijo Stephen Williams Fantastinė archeologija: Šiaurės Amerikos priešistorijos tamsioji pusė (1991).
Akademiniu požiūriu, mažos medžioklių grupės prasidedant ledynmečiui paskui gyvūnus patraukė į pietus prieš 14 tūkst. metų.
Jų palikuonys buvo garsiosios atstovai Kloviso (Clovis, kur rasta pirmąkart) kultūros, kurios akmeninių iečių antgalių rasta visoje šiaurės ir centrinėje Amerikoje.
Bet ... Tom Dillehay aptiko žmonių buvimo įrodymų Monte Verde, pietinėje Čilėje, kurie
datuotini 12500 metų amžiumi. 1999 m. brazilų mokslininkai spėjo, kad 1975 m. Lapa
Vermelha rastos jaunos moters, pavadintos Luzia, kaukolės amžius yra 11500 metų. Dar įdomiau, kad ji, atrodo, priklauso negroidų rasei.
Kaip galėjo čia būti gyventojų iki Kloviso žmonių pasirodymo? Atplaukti mažais laiveliais, kaip prieš
30 m. spėjo Knut Fladmark. Dennis Stanford, Carole Mandryk, Daryl Fedje laiko, kad
kanojomis ar oda trauktomis valtimis, inuitų kajakų prototipais, jie galėjo atplaukti prieš 14
tūkst. metų. Jon Erlandson'as nurodė, kad Japonijos gyventojai valtimis naudojosi jau prieš 20 tūkst. m.
Daugiau apie tai žr. >>>>> Tebeieškant Kameloto ... Tiesą apie karalių Artūrą gaubia tiek politinis tikslingumas, tiek laiko klodai. Ar pasakojimai apie jį ir jo paskutinę kelionę į Avaloną buvo tikri? Ar egzistavo Apvaliojo stalo riteriai, burtininkas Merlinas? Gal tai tik romantinė pasaka, nurytas kabliukas? Ankstyvoji Anglijos istorija buvo perduodama žodine tradicija ir užrašyta tik praėjus keliems amžiams po numanomų Artūro laikų. Deja, pagrindiniai rankraščiai, tokie kaip Šiaurės analai, pradingo 13 a. tad dviem svarbiausiais šaltiniais apie karalių Artūrą yra Galfrido Monmutiečio Britanijos karalių istorija ir Hektoro Boecijaus1) Škotijos kronikos. Spėjama, kad Artūras gimė apie 475 m.; kai Roma išvedė savo legionus, o rytinė Anglija buvo anglosaksų valdžioje.
Pagal Galfridą Artūro mūšiai vyko prie Kameloto duno (Winchester), kas turi chronologinių problemų, nes Anglija tuo metu jau buvo užimta
anglosaksų. Kai kurie istorikai siūlo, kad mūšiai vyko ties Kornvaliu,
anksčiau buvusiu platesniu regionu nei dabar, tačiau tai irgi problemiška, nes anglosaksai nesikėsino į Kornvalį, taip pašalindami karinio konflikto ten priežastį.
Geraldas iš Velso2) (apie 1147-1223) tvirtino, kad Kamelotas buvo Glastonberyje - ir Artūro ir karalienės kapas ten atkastas 1191 m., tačiau neturima istorinių įrašų apie konfliktus tarp Artūro riterių ir ten buvusių anglosaksų. Gerardas buvo globojamas Glastonberio benediktinų abato ir toks tvirtinimas ne tik galėjo paskatinti atvykti piligrimus, bet ir diskredituoti Geraldą, kuris buvo augustinas. Daugumas Viduramžių rankraščių nurodo Artūro pagrindine rezidencija Anglijos šiaurėje esantį Kaerleoną3) (Karlailą). Tačiau labai tikėtina, kad tasai Artūras buvo antraeilis vadukas ties romėnų-britonų siena, kuris kovėsi vietinės reikšmės mūšiuose ties Anglijos-Škotijos riba. Jis greičiausiai palaidotas Šv. Patriko saloje4) Airijos jūroje, kuri buvo naudojama kaip nekropolis. Paprastai vietinės reikšmės vadukai negauna plataus dėmesio, tačiau apie 450 m. gimė Karlailo arkivyskupas Dubricijus5). Keliaudamas Dubricijus tikriausiai sužinojo apie Artūro pranašumą prieš kitus vietinius pasienio vadukus. Pats Dubricijus gali būti iš ilgos merlinų šakos. Merlinas yra agnomenas, t.y. titulas, o ne asmenvardis. Senąja anglų kalba jis reiškia juodąjį strazdą, kas leidžia spėti, kad Merlinu vadinamas asmuo yra susijęs su druidų Juodųjų vyrų ordinu, gyvavusiu 1 a. Jie buvo ezoterinių žinių adeptais, ypač pasižymėję sukeliant lietų. Taigi Merlinas labiau žinomas savo okultinėmis galiomis, o ne religine veikla, gali būti, kad Geraldas supainiojo 1 a. Juodąjį vyrą su krikščioniu Dubricijumi, gyvenusiu trimis amžiais vėliau. Nepopuliarus ir protiškai nesubalansuotas karalius Henrikas II6) (1133-1189) sunerimo, sužinojęs senovinę pranašystę, kad karalius Artūras nemirė, ir jis sugrįš. Išplaukdamas iš Anžu, prancūzų okultizmo centro, Henris ėmė tvirtinti, kad Artūro kapas Glastonberyje atkastas, taip įrodant prietaringiems, kad Artūras mirė ir negrįš, kad vadovautų maištui. Iš tariamo Artūro kapo buvo paimtas švininis kryžius su įrašais. Tačiau jų šriftas nebuvo naudojamas Artūro gyvenamuoju laikotarpiu. Matyt išgąsdinta Henrio polinkių rodytis nuogam viešai ir kramtyti šiaudus, įtakinga Eleanora Akvinietė7) grįžo į Prancūziją, kur jos duktė Marija iš Šampanės8) pavedė Kretjenui de Trua parašyti pasakojimą apie Artūrą. Kadangi ištvirkavimai buvo mėgiamas užsiėmimas Marijos rūmuose, Kretjenas, kuris specializavosi aistringose istorijose su išprievartavimais ir sąmyšio kėlimu, sukūrė fantaziją, kurioje karalienė Gvinevra9 ištvirkauja su Lancelotu11). Matyt Kretjenas į savo pasakojimą įtraukė tikrų faktų, nes turėjo priėjimą bent prie vieno rankraščio iš Bovė10) abatijos, kurios vienuoliai 12 a. atliko Škotijos abatijų administracinę reorganizaciją. Ar tik nebus Viduramžių rašytojai suplakę 5 a. vietinės reikšmės vaduko istoriją su 1 a. pendragonu, romėnams žinomu kaip Karatakas, gentyje turėjusį Arwiagus (Artūras) pravardę, išvedamą iš britų arto, reiškiančio lokys?! Aukštų idealų žmogus tapo garsus visoje Europoje. Jo pusseserė Klarina ištekėjo už Bano iš Benviko12) ir pagimdė sūnų, kurį pavadino Lancelotu. Tai paaiškintų ir Artūro mūšius pietų Anglijoje, kurie dera su Karatako veikla. Legendinė Ežero ledi galėtų būti spėjama Karatako sesuo Ana, ištekėjusi už Aarono iš Regedo [senovės karalystės šiaurės Anglijoje, kurios sostine laikomas Karlailas], kurio pravardė buvo Lychlyn, t.y. ežeras. Kadangi finikiečiai Britanijoje turėjo kolonijų dar nuo 2900 m. pr.m.e., Excalibur gali reikšti finikiečių Saulės kryžių. Jis hetitų antspaude pavaizduotas kaip ranka, laikanti ankh, simbolizuojantis dievišką pergalę. Legenda apie tai, kaip Artūras ištraukia kalaviją iš uolos gali simbolizuoti vidinės dvasinės šviesos (kardo) atskyrimą nuo materialaus pasaulio (uolos). Įsteigdamas pirmąją krikščioniškąją bažnyčią Romoje, Palaticum Britannicum, Karatakas matyt jautė, kad druidų žyniai neįstengs įkvėpti ir suvienyti britų, tad pabandė tai stumdamas krikščionybę, kurios ankstyvoji britiška forma buvo sustiprinta pasakojimais apie Artūrą. 1) Hektoras Boecijus (Hector Boece, 1465-1536) škotų filosofas ir istorijas. Mokėsi Paryžiuje ir ten susidraugavo su E. Roterdamiečiu. 1500 m. grįžo į Aberdiną vadovauti vėl sukurtam karališkajam koledžui (vėliau tapusiam universitetu). 1522 m. paskelbė Marflako ir Aberdino vyskupų istoriją, o 1527 m. Škotijos istoriją. Žuvo girtas patekęs po karietos ratais. 2) Geraldas Kambrietis (Giraldus Cambrensis, apie 1146-1223) Velso istorikas, geografas, religinis rašytojas, aprašęs Velsą ir Airiją. 1184 m. tapo karaliaus Henriko kapelionu ir lydėjo princą Džoną į Airiją ir po to parašė Airijos užkariavimą. 1188 m. keliavo po Velsą ir rezultatas buvo Kelionės po Velsą (1191) ir Velso aprašymas (1194). Viso turima apie 20 jo kūrinių. 3) Karlailas (Carlisle) miestas šiaurės vakarų Anglijoje, 16 km piečiau sienos su Škotija;
per 75 tūkst. gyv. Kambrijos grafystės sostinė; jame yra Kambrijos universitetas. Vietovė žinoma nuo romėnų laikų kaip Luguvalium,
kurią saksai sutrumpino iki Luel, prie kurio pridūrė Caer (miestas). Viduramžiais buvo svarbi karo tvirtovė. 1092 m. pastatyta pilis. 4) Šv. Patriko sala nedidelė sala Airijos jūroje prie Meno salos kranto. Salos krantai statūs ir uolėti, gerai tinka gynybai. Buvo laikoma, kad šv. Patrikas būtent čia pirmą kartą įžengė į Meno salą. Joje stovi 11 a. vikingų pastatyta Pylo pilis, kurios pastatai smarkiai apgriuvę, bet dar gerai išsilaikę. Salą su Pylo miestu Meno saloje per Fenelos paplūdimį jungia pylimas su keliu. 5) Dubricijus (Dubricius) arba Divrigas ( Dyfrig) [apie . 465-550] valų šventasis. Anot legendos, jį į Landafo arkivyskupą paskyrė H. Oserskis, o vėliau jis karūnavo Artūrą. 1120 m. jo relikvijos perkeltos į Landafo katedrą. 6) Henrikas II (Henry II , 1133-1189) - Anglijos karalius (nuo 1154 m.) iš Plantagenetų giminės. Iš tėvo paveldėjo Anžu, Meną bei Tureną, iš motinos - Angliją bei Normandiją su leno teisėmis į Bretanę. 1171-72 m. užgrobė dalį Airijos ir čia įtvirtino Anglijos valdžią. Jo valdos tęsėsi nuo Pirėnų iki Škotijos. 7) Eleanora Akvinietė (Alienor d'Aquitania, apie 1122-1204) Akvitanijos ir Gaskonijos hercogienė, Prancūzijos (1137-52; Liudviko VII žmona) ir Anglijos (1154-89; Henriko II žmona) karalienė, Anglijos karalių Ričardo Liūtaširdžio ir Jono Bežemio motina. Suvaidino lemiamą vaidmenį Antrajame kryžiaus žygyje (1145-49) ir sukilime savo sūnaus naudai (1173). Buvo menų ir poetų globėja. 8) Marija Prancūzietė (Marie de France, 1145-1198) Kapetingų princesė, Šampanės grafienė, Eleanoros Akvinietės dukra, triskart buvusi Šampanės regente. Garsėjo kaip poezijos vertintoja ir mecenatė (tame tarpe buvo ir K. de Trua globėja). Manoma, kad būtent jai adresuotas nelaisvėje buvusio Ričardo Liūtaširdžio sirventa, kurioje jis priekaištauja vasalams, neskubantiems jo išpirkti. 9) Gvinevra (Guinevere, lotynizuota forma Guanhumara) legendinio karaliaus Artūro žmona,
viena iš žavios moters etalonų Viduramžių kurtizaninėje literatūroje. Velsiškoje tradicijoje ji Gwenhwyfar (Baltoji fėja).
Būtent jos kraičiu buvo tamsiojo ąžuolo Apvalusis stalas, prie kurio galėjo susėsti 150 riterių. 10) Bovė (Beauvais) miestas Prancūzijos šiaurėje, Aukštutinės Prancūzijos regione, 80 km į šiaurės vakarus nuo Paryžiaus; per 55 tūkst. gyv. Nuo 10 a. vyskupijos centras; nuo 17 a. gobelenų audimo centras. 1472 m. buvo apsiaustas burgundų hercogo Karlo Drąsiojo, tačiau atsilaikė vietinių moterų, vadovaujamų Žanos Ašet, dėka. 11) Lancelotas (Lancelot du Lac) garsiausias iš Apvaliojo stalo riterių legendose apie karalių Artūrą. Prancūziškoje versijoje jis yra Benviko karaliaus Bano sūnus, užaugintas Ežero valdovės povandeninėje pilyje. Daigelio mūšių, kovų ir turnyrų didvyris, Gvinevros saugotojas. Bergždžiai ieškojo šventojo Gralio. 12) Karalius Banas (Ban de Benoic) Benviko karalius, pasirodantis 13 a. legendose apie karalių Artūrą, Lanceloto tėvas. Matyt atsirado dėl Bran le Benoit (iš valų Bendigeid Bran Branas Palaimintasis) klaidingo vertimo ir supratimo autorius senovės prancūzų žodį benoit (palaimintasis) palaikė nesamos Benviko šalies pavadinimu. Pirmųjų amerikiečių paieškos Taip pat skaitykite: Sibiras ir pirmieji amerikiečiai Kaip jie atrodė?
Meksikoje po vandeniu esančiame urve 2007 m. rasta jaunos moters kaukolė. Narai ją pavadino Naja.
Pagal atkurtus bruožus ji skiriasi nuo vėlesnių vietinių gyventojų, nors genetiniai duomenys rodo juos turėjus bendrą protėvį.
2007 m. Alberto Nava vadovaujami narai atrado didžiulį apsemtą Hoyo Negro (Juodosios
bedugnės) urvą. Jo dugne buvo daugybė priešistorinių kaulų (per 26-ių rūšių, tarp jų ir į dramblį panašaus
gomfoterijo), tarp kurių ir beveik nesuirę žmogaus griaučiai. Pranešus Nacionaliniam antropologijos ir
istorijos institutui, buvo sudaryta tarptautinė tyrinėtojų grupė, kuri nustatė, kad tai vieni seniausių Amerikoje
rastų griaučių (prieš 12-13 tūkst. m.). Moteris buvo pavadinta vienos graikų vandens nimfos, Najos, vardu.
Pirmieji amerikiečiai nebuvo miela draugija. Daugiau nei pusė vyrų turėjo smurtinius sužalojimus tai rodo,
kad jie dažnai ir įnirtingai kovėsi. Tuo tarpu moterys tokių sužalojimų neturi, tačiau jos gerokai smulkesnės už
vyrus ir aptinkami prastos mitybos bei smurto prieš jas požymiai. Tai buvo agresyvūs ir nevengę pavojų -
Seniausias Amerikos artefaktas
Archeologai mano, kad 2009 m. oloje netoli Paisley miesto (Oregonos valstijoje) rado seniausią
artefaktą kaulinį gremžtuko tipo įrankį, datuojamą 14 230 m. amžiumi. Tai rodytų, kad čia žmonės gyveno
gerokai anksčiau nei žinoma Kloviso kultūra (maždaug prieš 12.900-12.400 m.). Tai būtų antroji vieta (po
Monte Verde, Čilėje, - 13.900 m. senumo), senesnė už Kloviso.
Bet gal žmonės atvyko ir jūra?
1959 m. Sąsiaurio salų (prie pietų Kalifornijos) Santa Rozos saloje Phil Orras rado kelis žmogaus,
pavadinto Arlington Springs, 13 tūkst. m. senumo kaulus. Tada salas nuo žemyno skyrė 8 km pločio
sąsiauris. Tad į salas žmonės galėjo patekti tik laivais. Vėlesni tyrinėjimai parodė, kad čia gyvenusių žmonių
kultūra buvo gana pažangi. Jie galėjo atvykti vadinamuoju rudadumblių keliu palei pakrantę gausia žuvų ir
jūrų žinduolių rudųjų dumblių ekosistema (žinoma, kad prieš 25-30 tūkst. m. Japonijos gyventojai turėjo laivų, o Aziją su Aliaska jungė sausumos ruožas -
Beringija). Tiesa, trūksta įrodymų, nes vanduo dabar nuo to laiko pakilęs 90-120 m, tad senosios pakrantės jau po vandeniu.
Tačiau yra požymių žemyne lyg atplaukėliai būtų plaukę ir į pakeliui pasitaikančias upes. 2008 m.
Dennis Jenkinsas paskelbė, kad daugelyje prie Paisley esančių negilių virš seno ežero dugno esančių urvų
rado 14-15 tūkst. m. senumo žmogaus koprolitų (suakmenėjusių, t.y. fosilinių, išmatų -- liepą kita grupė, kuriai vadovavo H. Poinar, tai neigė, sakydama, kad jos mažesnio amžiaus). Jis mano, kad šie žmonės į čia nuo
Ramiojo vandenyno atkeliavo Kolumbijos ir Klamato upėmis. Be to, koprolituose rasta lomenio augalo sėklų.
Jo valgoma šaknis randasi 30 cm gylyje. Tad žmonės turėjo žinoti apie ją ir su lazda išsikasti tai rodo, kad
jie čia apsigyveno neatsitiktinai ir šią vietovę gerai pažinojo. Tai patvirtinančių požymių aptikta ir kitose radimvietėse
(Monte Verdės, D.L. Friedkin).
Taip pat skaitykite Australietiškas pėdsakas Seniausi amerikiečių įrankiai
Šiaurės Minesotoje prie Walker'io miestelio (48 km į šiaurės rytus Rapids parku) rastiems
grubiems akmeniniams įrankiams gali būti 13-15 tūkst. metų. Seniausi iki tol rasti žmonių
palaikai Minesotoje (Browns slėnyje) buvo 9 tūkst. amžiaus. Jei bus patvirtintos naujų radinių datos, tai rodys, kad
žmonės į Minesotą atsikėlė vėlyvojo pleistoceno laikotarpiu. Tada visą
Minesotą dengė ledynai, nors manoma, kad joje galėjo būti ledų nedengiama oazė.
Walker valdžia pasamdė Ojibwe indėnų valdomo Leech ežero paveldo archeologus, kad
patikrintų būsimo bendruomenės centro sklypą. Vadovaujama Thorn Olmanson, komanda
aptiko 50 radinių, galinčių būti akmens amžiaus įrankiais. Jie primena kūjį, gremžtukus, primityvius įrankius kapojimui,
peilį ir daugybė nuoskilų, kurios galėjo būti naudojamos pjaustymui. Juos rado ant kalvos po akmenų ir žvyro sluoksniu. Monte Verde
Monte Verde - archeologinių tyrinėjimų vieta pietų Čilėje. Spėjama, kad ten jau prieš 12500
m. gyveno žmonės - seniausiai iš žinomų vietų (abiejose) Amerikose. Vadinamoji Clovis kultūros vieta prie New Mexico yra 1000 m. vėlesnė.
Archeologai dėmesį į Monte Verde atkreipė dėl ten kartais randamų mastodonto kaulų.
Žemės savininkai, Juan Barria ir jo sūnus Sergio, 1976 m. palydėjo geologą Mario Pino iš
Čilės pietų universiteto Valdivijoje per klampią pelkę iki naujausio radinio. Tai buvo ilties
gabalas, maždaug 6-10 pėdų ilgio ir 6 colių storo. Tas gyvūnas turėjo sverti apie dvi tonas.
Tais metais kartu su T. D. Dillehay i6 kentukio universiteto pradėjo kasinėjimus ir stovyklos
liekanas ir net medžio ir kitų irstančių medžiagų liekanų, kurios, šiaip, yra retas radinys. Ypač savitas radinys yra vaiko pėdos atspaudas.
Monte Verde yra prie Činčihuapi upelio, įtekančio į Maullin upę. Vietovė yra 58 km nuo
Ramiojo vandenyno. Ten kasinėjimus 1977 m. pradėjo geologas Mario Pino ir Tom Dillehay.
Radiniai išsilaikė, nes upelio vandenys buvo pakilę ir susidaręs durpingas sluoksnis trukdė bakterijoms sunaikinti organines dalis.
Anot T. Dillehay komandos, maždaug prieš 12 tūkst. metų čia gyveno apie 20-30 žmonių.
Čia buvo pastatyta 5 m. pločio palapinių pavidalo medinės struktūra dengta kailiais, pririštų
virvėmis iš nendrių plaušų. Viduje kailiais atskirtos atskiros patalpos. Kiekvienoje patalpoje
buvo kieta moliu išklota įduba. Greta palapinės buvo dvi didelės krosnys, tikriausiai skirtos
įrankiams gaminti. Prie jų rasta daug akmeninių įrankių, išbarstyta sėklų, riešutų ir uogų.
Sklype rasta 45 valgomų augalų rūšių liekanos, kurio penktadalis auga 240 km atstumu. Tai rodo juos turėjus prekybinius ryšius.
Tarp kitų radinių yra žmonių dulenų, pėdos (greičiausiai vaiko) įspaudas, akmeniniai
įrankiai ir virvių liekanos. Datavimas atliktas naudojant radioaktyviosios anglies metodą (tiriant kaulus ir anglis).
Stuard Fiedel 1999 m. kelia abejones dėl Monte Verde - dviprasmybės, nepilna informacija
neleidžia daryti galutinių išvadų. Bet Tom Dillehay tvirtina, kad daugelis S. Fiedel iškeltų
klausimų jau atsakyti. Pavyzdžiui, virvės nebuvo tirta radioaktyvios anglies metodu, nes
buvo labai pažeidžiamos ir buvo patalpintos chemikalų voniose, kad būtų išsaugotos. Tad
jos nebuvo tiriamos, o tyrimui pasirinktos ne tokios pažeidžiamos dalys, mediniai artefaktai ir anglies gabaliukai.
Bibliografija:
Pirmieji žmonės Floridoje
9 mylios nuo Apalačio įlankos šiaurės Floridoje prie uolingos Aucilia upės atodangos
Michael K. Faught iš Floridos universiteto ekspedicija (Cheryl Ward) rado 12 tūkst. m.
senumo (Suwannee eros) ieties antgalį iš silicio skalūno (titnago atmainos). Tuo metu Meksikos įlanka
buvo apsėmusi kraštą. Tai, kad antgalis nėra atneštas upės, liudija, kad jis nėra apdaužytas ir nugludintas.
Nuo 1997 m. M. Faught'as tyrinėja įlankos dugną ieškodamas ten protėvių pėdsakų. Prieš 17 tūkst. m. Florida
buvo nusitęsusi apie 85 mylias toliau į įlankos pusę, tačiau vėliau, atšilus klimatui, vandens lygis pakilo ir apsėmė tas sritis.
Pirmieji Amerikos žmonės nustatomi pagal antgalius su įdubomis pirmąkart rastomis netoli
Kloviso (Niu Meksike) 1932 m. Pagal šią vietovę ir kilo jų kultūros pavadinimas. Tačiau Kloviso
kultūros pėdsakų nerandama šiaurės vakaruose ir Aliaskoje - o tai kertasi su paplitusia
Amerikos apgyvendinimo hipoteze. Ir kodėl tada Kloviso kultūros požymių (antgalių su grioveliais) nerandama šiaurės rytų Azijoje?
Taipogi kanadietė Alejandra Duk-Rodkin ištyrė upių sistemą ledyno tirpimo metu ir padarė
išvadą, kad kelias iš Aliaskos į pietus nebuvo praeinamas. Emory universitete Šiaurės
Amerikos etninių grupių DNR tyrimai rodo jų protėvius kilus iš Azijos. Tačiau kai kurie Algonquin'ai turi DNR, kurių savybės būdingos tik europiečiams.
Amerikoje - jau 50 tūkstančių metų?
Archeologas Al Goodyear'as*) iš Pietų Karolinos universiteto mano, kad prie Savannah'o upės žmonės gyvena jau 50 tūkst. metų.
Topper'io kasinėjimų vietoje rasti akmenys yra labai panašūs į akmeninius įrankius (nors skeptikai juos laiko natūraliais).
Ar galėjo žmonės atvykti į Naująjį pasaulį tuo pat metu, kaip pajudėjo į Europą? Pagrindinė
hipotezė teigia, kad pirmieji žmonės Amerikoje atsirado maždaug prieš 14 tūkst. metų perėję į
Aliaską iš Sibiro (juos tada jungė žemė) ir tada pasklidę į pietus neužšalusiu koridoriumi. Sukurta ir daug alternatyvių teorijų.
Vis tik nauji archeologiniai atradimai rodo, kad Amerikos apgyvendinimas buvo sudėtingesnis procesas nei manyta. 2021 m. tyrime Niu Meksikos Baltuosiuose smėlynuose rasti žmonių pėdsakai datuoti kaip esantys prieš 21-23
tūkst.m. O tai verčia susimąstyti, mat prieš 19-26 tūkst. m. buvo Ledynmečio maksimumo periodas, kai Amerikos žemyną
dengė milžiniškas ledo skydas, trukdęs keliauti sausuma. 2015 m. vasario mėnesį peržiūrėjo ir papildė *) Albertas Gudjiras (Albert C. Goodyear III, g. 1946 m.) amerikiečių
archeologas, surengęs ekspediciją į Šiaurės Karoliną, kur Topperio kasinėjimo vietoje aptiko kontraversiškus požymius, kad Amerikos žemynas
galėjo būti apgyvendintas prieš 50 tūkst. m. Jo tyrimai apima ir Kloviso kultūrą,
laikomą esant 13 tūkst. m. senumo. Jis parašęs per 100 straipsnių ir dažnai skaito paskaitas apie paleo-indėnišką archeologiją. Papildomai skaitykite:
|