Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Juodoji Nigerijos magija
Zigmundas Froidas sakė, kad didesnę žmogaus elgsenos
dalį galima apibrėžti išsiaiškinus jo paslėptą pirmapradę baimę, kad gali prarasti genitalijas. Sujudimas Nigerijoje gali tik patvirtinti tai.
Prieš kelis metus Afrikoje, daugiausia Nigerijoje, kilo panika, kad dingsta vyrų
pasididžiavimai, kuriuos, atseit, pasinaudoję džu-džu (ar gri-gri) pavagia per drabužius.
Vienas 18-metis sakėsi, paspaudęs ranką tam, kurį laikė draugu, pajuto tarsi elektra perbėgtų per kūną, o jo didžiausias džiaugsmas sulindo į pilvą.
Vyrai kelnių kišenėse laikė suspaudę savo brangenybę ir vengdavo paduoti ranką
nepažįstamam, nepakliūti į grūstį ir pan. Kai kuriuos įtariamuosius net nulinčiuodavo (taip
pat ir Kamerūne, kaip rašyta 1996 m. Cameroon Post). Lunch rašė: Trys sudeginti
įsiutusios minios, nes negalėjo grąžinti lyties organų aukoms. Panika 1997 m. truko
pusę metų. Apie 20 vyrų buvo apkaltinta burtininkavimu. Įpykusi minia juos apmėtė akmenimis, sumušė ir net sudegino.
Ir nors buvo pravesta aiškinamoji kompanija, panašūs pranešimai vis dar pasirodo
spaudoje. 2002 m. rugpjūčio 3 d., šeštadienį, Abudža mieste moteris priėjo prie suya
pardavėjo vyriškio, vadinamo Sani Maibalangu, Pasirodžius per brangu, moteris iš ten
pasišalino, gundančiai palietusi jo kulkšnį. Vyras sakosi pajutęs silpnumą ir tarsi ant
galvos būtų išpiltas šalto vandens kibiras. Jis sukėlė triukšmą pajutęs, kad dingo jo
genitalijos. Praeiviai ir pirkėjai pagavo moterį ir sumušė iki sąmonės netekimo. 30 min.
prireikė, kad įtikintų nuogai išrengtą moterį grąžinti vyriškio jo penį. Ji sakėsi, kad jos
vadovas siuntė ją, kad gautų penį tam tikram dalykui, kurį jis ruošia. Vyriškis dėkojo
Alachui, kad jį susigrąžino (pagal Daily Trust, 2002 m. rugpjūčio 6 d.).
Tačiau gydytojams ištyrus besiskundžiančias "aukas", pasirodydavo, kad viskas yra
savo vietoje. Tad iš kur kyla tokie tvirtinimai? Be juokų, mediciniškai patvirtintas psichinis
"lytinių organų snekčerizmas" būdingas Tolimiesiems rytams. Malaizijoje tai vadinama
"koro" ("vėžlio galva"), o Kinijoje "šuk yang" ("penio susitraukimas"). Tai įsivaizdavimas,
kad "dešrelė" sulenda į kūną ir jos nesimato. Šį sindromą gali sukelti vyro reprodukcinės
galios sureikšminimas visuomenėje, o paskatinti kaltės jausmas dėl masturbacijos ar
neištikimybės bei impotencijos baimė. 1968 m. Singapūre šis psichinis sindromas
pasiekė epidemijos kygį. Vyrai įtvirtindavo savo pasididžiavimus viela ar segtukais, prie
jo kabino sunkius daiktus ar prašydavo jį palaikyti giminaičių, kad tasai nesulįstų.
Džu-džu afrikiečiams reiškia antgamtines galias. Kartais galima perskaityti antraštes:
Pas suimtą burtininką rado džiovintą žmogaus galvą, areštavo galvų medžiotoją ir
pan. Mat džiovintos galvos reikalingos netikriems pinigams gaminti. Pvz.,, tėvas
nužudė savo 11 m. sūnų, nes planavo jo kūno dalis panaudoti kaip muti (komponentus burtams gaminti).
Vieno Lagoso rajono valdžia ir gubernatorius ketino samdyti džu-džu burtininką, kad
permaldautų vandens deivę bei ugnies ir metalo dievą. Mat ant Nigerijos prezidento
Ibrahimo Babagidos pastatyto tilto labai pagausėjo avarijų. Buvo skirta net ir vieta
apeigoms. Tačiau pasipriešino Lagoso valdovas, oba Adeininka Ojekanas. Atseit nuo
1560 m. rūmų žyniai stebi dievų, įskaitant Elegbaro*) (Šėtono analogo), nuotaikas.
Meldžiamasi ir aukojama kas devintą dieną. Tad nerimauti nereikia, ir dievai palankiai nusiteikę.
Vargingiausiose Pietų Afrikos šiaurinėse srityse tikima, kad asmuo per atstumą gali
paveikti kitus, pvz., užmigdyti vairuotoją ir taip sukelti avariją ar priversti persileisti
nėščiąją, pavogti vyrų lytinius organus ar moterų krūtis. Sierra Leonėje ir Liberijoje
burtininkai laikomi atsakingi už ket kokią mirtį. Akansai iš Ghana ir Dramblio kaulo kranto
tiki, kad burtininkai gali pasiversti gyvūnais ir žibėti kaip jonvabaliai. Beje, akansai
vieninteliai raganavimą taiko geriems dalykams, t.y. nzima-bayi (burtai turtams gauti).
Nigerijos igbosai tiki, kad jie gali skristi kaip ugnies kamuoliai ar nakties paukščiai, o
yoruba mano, kad jie susiję su rėkaujančiais paukščiais, skraidančiais prieblandoje, ir siurbia aukų kraują tol, kol šios miršta,
Tarp gyventojų egzistuoja įsitikinimas, kad burtininkus reikia bausti mirtimi. Raganų
medžioklė Pietų Afrikoje tapo nacionaline nelaime. Ji glaudžiai susijusi ne tik su
vyraujančiais prietarais, bet ir sociologine-ekonomine padėtimi, gamtos katastrofomis.
Nuo 1990 m. per dešimtmetį Pietų Afrikoje užregistruota per 2000 žiaurumo pasireiškimų
kaltinant burtininkavimu - tame tarpe virš 570 nužudymų. 1996 m. Anglijos The
Observer pabrėžė, kad tikslus incidentų skaičius nežinomas, tačiau turi tendenciją
daugėti. Šiaurinėje provincijoje įsteigta net 10 kaimų, kuriuose apgyvendinami asmenys kaltinti raganavimu, kad jie būtų apsaugoti nuo keršto.
Štai charakteringas atvejis. 62 m. amžiaus Esther Rasesemola 1990-ais buvo apkaltinta raganavimu, kai į kaimą trenkė žaibas: 42 m. Violet Dangale dabar gyvena Tšilamba, viename iš kaimų raganoms. Ji giminaičių ir kaimynų buvo išvaryta iš namų apkaltinus, kad kraunasi
turtus naudodama zombius (gyvuosius lavonus).. Pagrindinis kaltintojas buvo dėdė, iš pradžių apkaltinęs
jos tėvą, o tada ir ją sakydamas, kad lobsta iš raganavimo. Kaltinimams stiprėjant, Dangale šeima paliko namus.
Nieko nežinau apie raganavimą ir netikiu zombiais. Nuo gimimo niekad nemačiau zombio, sako Violet (iš Lewthwaite).
Abiem toms moterims pasisekė geriau, nei 65 m. amžiaus Linah Seabi, alaus iš sorgų [ tokia grūdinė kultūra ]
aludarei, kaltinamai nunuodijus senyvą moterį. Virš 200 kaimo gyventojų užpuolė jos namus 1991 m. gegužės mėn.,
sumušė ją ir sudegino šiauduose nuo jos namo stogo (iš Shapiro). 1998 m. gruodį Wydhoek'o kaime buvo sudeginta 75 m. amžiaus Francina
Sebatsana ir 55 m. amžiaus Desia Mamafa (pagal Lewthwaite).
Pagal Nigerijos įstatymus, raganavimas baudžiamas 6 mėn. įkalinimu. Sierra Leonėje moteris buvo apkaltinta, kad skrido į JAV žemės riešuto kevale
nužudyti savo giminaičio. Benino respublikos ir Togo yvesai mano, kad raganavimo galia apsigyvena
moteryse ir šios klajoja naktimis į priešingą pusę atsuktomis pėdomis ir ugnimi jų akyse bei burnoje.
Šie pavyzdžiai rodo, kad labiausiai pažeidžiamos yra vyresnio amžiaus moterys. Vyrai iš namų išeina po pietų ir juose lieka tik moterys, kurios,
kaip tikima, ir ruošia nuodų gėrimus. Vyresnės moterys įtariamos pirmiausia todėl, kad jos yra gyvos.
Mąstoma maždaug taip Ko ji nemiršta? Tikriausiai yra ragana... (pagal Shapiro).
Tačiau apie 30% apkaltintųjų yra vyrai, kas pasireiškia vyrų buvimu kaip nangas, t.y.
žiniuoniais-gydytojais. Vienas nukentėjusiųjų buvo Credo Mutwa, kurį kraujuojantį ant
žemės išgelbėjo tik kitas prietaras, kai vienas jaunuolių sušuko: Šis vaiduoklis medžios jus! (iš La Gardia). *) Ešu - jorubių tikėjime oriša [vientiso dievo Olodumarės emanacija, dvasia]; žinoma keliais vardais, tarp kurių yra ir Elegbara. Vėlesniuose mituose - blogio įsikūnijimas (todėl neretai klaidingai verčiamas velnias ar panašiai); krečiantis nemalonumus. Taip pat laikomas ir dievų šaukliu, derybininku tarp blogųjų ir gerųjų kūno galių. Jis atsakingas už žinučių ir aukų pranešimą Dangaus dievui. Žinomas savo faliniais sugebėjimais; pasakojama, kad jis tyko pavartėse, kryžkelėse ir kitose vietose, kur turi šansą pasirinkti aukas iš žmonių tarpo. Patekęs į Lotynų Ameriką įėjo į juodaodžių tikėjimus (pvz., vūdū). Džu-džu raizgalynėje
3 tūkst. mylių nuo Londono, Afrikos karštyje šis šleikštulį keliantis džu-džu turgus tėra vienas baubų,
atsivėrusių prieš britų policijos komandą, gaudančią juodąją magiją praktikuojančius žudikus, nužudžiusius
maža berniuką, kurio kūnas atrastas Temzėje. Nuogas, galva, rankos ir kojos atskirtos nuo kūno Adomu pavadinta auka neturėjo nė lašo kraujo.
Paieškos detektyvus nuvedė į Nigeriją, kur tebepraktikuojama raganavimas, vūdū ir
džu-džu. Kažkuriame kaime ten, giliai džiunglėse ir pasiekiamame prastais keliais, yra Adomo tėvai, seserys ir broliai,
kurie gali kažką žinoti, kas padėtų surasti žudikus.
Jo skrandžio turinio tyrimai parodė, kad berniukas britišką maistą tevalgė tik savaitę ar dvi. Neabejotinai
anksčiau jis gyveno Nigerijoje (kas nustatyta tiriant cheminę jo kaulų sudėtį ir netgi tiksliau, tarp Ibadano ir Benino miestų)
kurioje išlikę žmonių aukojimų ir vaikų grobimų tradicijos. Spėjama, kad Adomas buvo pagrobtas ten ir Londone nužudytas juodosios magijos ar
vūdū aukščiausiojo šamano.
Milijonai nigeriečių gyvena įbauginti džu-džu. Ją iškviesti galima įvairiais būdais panaudodami
džiunglių gyvūnų (beždžionių, gyvačių, driežų ir paukščių) organus galima arba pasigerinti sau gyvenimą
arba užtraukti prakeiksmą kitiems. Pasakojama, kad įprasta, kad vūdū šamanai pasiima neseniai mirusių
žmonių organus ir juos parduoda patikliems klientams, manantiems, kad jie yra paaukotų asmenų. Tačiau
stipriausiems džu-džu vienintelė priimtina tėra žmogaus auka ir Nigerijos policija mano, kad dauguma vaikų buvo pagrobta būtent šiuo tikslu.
Nigerijos politikai norėtų tuos reikalus sutvarkyti. Tačiau Skotland Jardo aplankytas šalies įtakingiausios
jorubos genties vadas Oba Ikanude yra dėl to skeptiškas. Savo degtų plytų ir gofruotos skardos rūmuose
Ošogbo mieste jis puikuojasi 20 tūkst, svarų vertės deimantais papuoštu Rolex laikrodžiu ir turi 4 mln. svarų
sterlingų namą Londono Belgravia. Jis aiškina: Tai kartais nutikdavo anksčiau, tačiau tai buvo labai senai.
Tačiau Nigerijos policija žino tokių istorijų.
Britų komanda sužinojo, kad džu-džu laiko, kad skirtingos kūno dalys turi skirtingas galias. Smegenų
valgymas suteiks daugiau žinojimo. Akies valgymas leis numatyti ateitį. Širdis ir kraujas duos jums galią ir
valdžią. Moters genitalijų ar krūtų dorojimas garantuoja jums daug vaikų. Akių vokai ir blakstienos suteikia
burtininkui galią numaldyti piktąsias dvasias. Bet džu-džu ne visada išsireiškia kanibalizmu. Žmogaus ranka
pakasta greta parduotuvės privilios daugiau lankytojų ir padidins verslą.
Pasakojama, kad Ošogbo Osuno upė, besiranganti per tropikus, yra tradiciškai populiari aukojimo viena
vandens dievui Osunui. Britų detektyvai mano, kad būtent Adomas buvo nužudytas, kad numaldytų Osuno
vandens dievą. Būtent todėl jo kūnas įmestas į Temzę. Žudikai ant Adomo kūno užmovė pora oranžinių trumpikių kas įprasta aukojimuose Osunui.
Papildoma literatūra:
Parengė Cpt.Astera's Advisor Papildomai skaitykite:
|