Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Baltieji vandenys: legendos ištakos
Rusų legenda apie Baltuosius vandenis
(Bielovodjė) Rytų paslaptis. Ten, matyt, buvo gentys, kurių
pavadinime buvo žodis baltas. Atrodo, kad prie jų galima priskirti roksolanus1). Netoli Baltųjų vandenų buvo
Lopono ežeras3). Sąskambis panašus į Lobnoro ežerą2), esantį į šiaurę nuo Kun-Lunio kalnagūbrio. Ir šio ežero
dalis paviršiaus padengtas lengvais baltos druskos kristaliukais. Ir viskas sutampa nedaugelio ieškotojų maršrutas ėjo per
Tianšanio kalnus.
Baltųjų vandenų legenda iškraipyta žodinėje tradicijoje. Ir kitaip negalėjo būti, nes tai senovinė problema.
Yra paminėjimų, kad ji buvo tebežinoma Graikijoje dar 9 a., prieš tūkstantį metų. Bizantijos vienuolyne slavas
vardu Sergejus skaitė senovinę knygą apie Baltuosius vandenis, o grįžęs į Rusią papasakojo kunigaikščiui
Vladimirui apie nepaprasto teisingumo ir gerovės šalį. Tai buvo sprendimo apie būsimą Kijevo Rusios
religiją išvakarėse. Ir štai jisai 987-ais davė vienuoliui Sergejui žmonių ir išsiuntė ieškoti tos šalies. Nekantriai
laukė kunigaikštis Sergejaus sugrįžimo pagal skaičiavimus kelionė turėjo trukti 3 m. Tačiau žinių nebuvo nei
po 3, nei po 5 metų. Ir po 26 m. Kinijoje pasirodė senis, save vadinęs vienuoliu Sergejumi. Jis kinams ir
svetimšaliams pirkliams papasakojo, kad per šimtmetį tik 7-iems žmonėms leidžiama įžengti į nepaprastą
išmintingų ir teisingųjų kraštą. Šešetus pakliuvusių sugrįždavo, o septintasis pasilikdavo ten
nesendamas
dėl slaptų priemonių. Nustebusiems klausytojams Sergejus pasakojo, kad iš Kijevo jie keliavo dvejus metus,
pasiekė dykumą, nuklotą žmonių, arklių, o taip pat kupranugarių bei mulų skeletais. Ekspedicijos dalyviai
atsisakė eiti toliau, nes tas vaizdas juos labai baugino. Tik du nuėjo su Sergejumi.
Dar po metų dėl prastos sveikatos jie pasiliko viename kaimelyje. O Sergejus nuėjo toliau. Vienas vedlių
jį patikino, kad žino tą šalį, kuri vadinama Baltųjų vandenų ir Aukštųjų kalnų kraštu, o kiti jos pavadinimai
Apsaugotoji žemė, Gyvosios ugnies žemė, Stebuklų šalis, Gyvųjų dievų šalis.
Po 3 mėn. jie pasiekė Baltuosius vandenis. Jo pasienyje vedlys jį paliko, nes bijojo snieguotų viršūnių
sargybinių. Išvargintas sunkios kelionės ir išgyvenimų, Sergejus liko vienas. Netikėtai stovykloje pasirodė du
nepažįstamieji. Jie kalbėjo savo kalba ir Sergejus jų nesuprato. Jie jį nuvedė į kaimą, kur ilsėjosi kelias
dienas. Tada davė darbo. Jam parodė kitą gyvenvietę, kur jis buvo priimtas tarsi brolis. Bėgo metai ir jis
pažino tuos žmones, kantrius ir geraširdžius. Jie padėjo jam pasirengti kelionei atgal. Sprendimas buvo
protingas nusiųsti jį į Kiniją, kur galima prisijungti prie pirklių karavano. Vienam eiti į Vakarus, į Kijevą,
prilygo mirčiai. Kaip baigėsi ta istorija nežinoma. Ar pavyko Sergejui grįžti namo?
Presbitoriaus Jono karalystė paslaptingiausia Rytų šalis. Ji daug ko panaši į Baltuosius vandenis.
Viduramžių istorikas Oto Frezingas presbiterio giminę kildino iš senovės magų. Ir štai 12 a., t.y. praėjus
dviem šimtmečiams po Sergejaus kelionės, Europos kronikose pirmąkart paminimas tas vardas. Jono laišką
gavo Romos imperatorius Fridrichas Barbarosa; juo susidomėjo Vatikanas. O priežastis paprasta: karalius
Jonas buvo krikščionis, o jo karalystė irgi buvo krikščioniška. Tačiau kokie stebuklai surašyti kronikose!
Jonas turėjo nepaprasto grožio smaragdo skeptrą. O greta jo rūmų buvo pastatytas magiškas
veidrodis, kuriame kaip ant delno buvo galima matyti viską,
Atsirado žmogus, pabandęs keliauti į pusiau legendinę šalį Giljonas (Gijonas) Rubrukas. Kaip ir visi
ekspedicijos dalyviai, jis priklausė minoristų ordinui ir tiksliai laikėsi jo priesakų. Taip, tarkim, Mongolijoje jis
vaikščiojo basas net per didelius šalčius. O anksčiau Rubrukas lydėjo Prancūzijos karalių Liudviką IX jo
Kryžiaus žygyje. Karalienė Margarita jam padovanojo psalmyną su miniatiūromis, o karaliaus motina Blanka
Kastilietė ilgas valandas kalbėjosi su šiuo labai išsilavinusiu žmogumi.
Ekspedicija įvyko 1253-55 m. Rubrukas pasiekė netgi Mongolijos miestą Karakorumą. Pakeliui jis
kalusinėjo apie karalių Joną, kurio tuo metu jau nebuvo gyvųjų tarpe. Jis savo ataskaitoje užrašė:
Lygumoje tarp kalnų gyveno kažkoks krikščionių kunigas, galingas žmogus, valdęs naimanų tautą . Jis
pasikelbė karaliumi, ir taip jį vadino
krikščionys-nestoriečiai.
Naimanai gyveno į vakarus nuo Mongolijos, naudojo uigurų raštą, kurią iš jų vėliau perėmė mongolai.
Etninė naimanų priklausomybė nenustatyta. Taip laikė ir L. Gumiliovas knygoje Senovės tiurkai, tačiau
vėliau jis parašė atskirą veikalą apie presbiteriaus Jono žemę, tačiau jame apsiribojo tik hipotezėmis apie
naimanus.ir net nepaminėjo, ką ten matė Rubrukas, O Rubrukas aprašė ir nuostabų fontaną Karakorume: Kai kurie paaiškinimai: karakosmas, matyt, yra gėrimas iš kumelių pieno; balo pagaminimo receptas
nelabai aiškus. Pats fontano užmačios atsiradimas neaiškus sprendžiant iš kai kurių duomenų, ypač
susijusių su paauksuotomis gyvatėmis (auksas, metalas, priskiriamas kosmosui), idėja galėjo ateiti iš Jono
laikų arba, dar tiksliau, iš gilios senovės tarpininkaujant Jonui. Štai ką praneša keliautojas apie karalystės
istoriją ir patį Joną: Legendinio karaliaus brolis privertė sprukti patį Čingischaną, tačiau vėliau
sutriuškintas chanas paėmė revanšą: užpuolęs slapta, įkalino jo dukterį, t.y. Jono giminaitę, ir atidavė į
žmonas savo sūnui. Iš tos santuokos gimė Munke-chanas, tapęs didžiuoju Mongolijos chanu Karakorumo
mieste. Nenuostabu, kad Munke motina ir žmona buvo krikščionėmis, kaip ir jo sekretorius. Šis Jono
giminaitis ir vadovavo fontano pastatymui.
Taigi, jis Mongolijoje pratęsė paslaptingos šalies tradiciją. Tačiau pasakišką Jono rūmų fontaną buvo
galima perteikti tik išoriškai. Ir tik sugretinus šaltinius tampa aišku, kodėl fontane buvo įamžintos gyvatės.
Tiesa, ne taip ir amžinai miestas sugriautas 16 a. ir vėliau užmirštas. Jo buvusią šlovę prisiminė tik po
kelionių į Gobi dykumą jau naujaisiais laikais ir tos kelionės daugiausia vyko iš Rusijos.
Senovės kinų knygoje Dao de czin pasakojama ir apie dangaus sūnaus
Chuan-di darbus. Veiksmo vieta
smėlinga lyguma. Pastatysi koją ji skęsta smėlyje; jo gylį sunku išmatuoti. Papučia stiprus vėjas ir
smėlis [pakyla] tarsi rūkas. Tačiau tame rūke daugybė stebuklingų drakonų, žuvų, vėžlių, ir visi jie moka
skraidyti. Ten yra akmeninė pintinė tvirta, tačiau nepaprastai lengva; vėjyje ji lengvai plevena virš smėlynų.
Visa tai kelia mintis apie Gobi. Minimi smėlis ir žuvys yra nesuderinami, tačiau sparnuotos žuvys jau
visai kas kita. Belieka pripažinti, kad žodžiu žuvys ir tebuvo galima perteikti išorinį kai kurių neįprastų
būtybių pavidalą. Gali būti, kad skraidančios gyvatės irgi būtų tikę. Tačiau kartu minimi stebuklingi drakonai,
o ši šeima, tikėtina, priskirta sparnuotų gyvačių grupei tad atskira linija praeina tik mokantys skraidyti
vėžliai. Visa ta reptilijų gausa kažkokiu būdu pavaldi Chuan-di ir atlieka senovės autoriui nesuprantamas
užduotis. Kaip ir akmeninės pintinės. Lengvai sklandančios virš smėlynų.
Visa toji reptilijų svita su dangaus sūnumi priešakyje atsidūrė Žemėje po to, kai Kaušo (Didžiųjų grįžulo
ratų) žvaigždė Czi tapo apjuosta galii Kaušo (Didžiųjų grįžulo ratų) žvaigždė Czi tapo apjuosta galingo žaibo spindesiu.
Chuan-di įpėdinis
Šao Chao pasirodė iškart po to, kai viena ryškių žvaigždžių
vaivorykšte nusirito žemyn. Pagal kitą versiją, milžiniška žvaigždė, tarsi kaušas, nusileido į žydinčią salą.
Trečiasis dangaus sūnus Čžuan-siui pradėjo savo misiją kai tik akinanti žvaigždė kirto Mėnulio diską tarsi
vaivorykštė. Taip byloja Užrašai apie valdovų ir karalių kartas (bet daug kas dingo, nes tasai senovinis
dokumentas išliko nepilnas).
Chuan-di skrido ant drakono. Ši neįprasta savo gebėjimais būtybė (skirtingai nuo 9-ių kinų drakonų tipų,
kurie buvo mėlyni, raudoni, juodi, balti, o kartais raguoti) mokėjo kalbėti, atsakydavo į klausimus, turėjo sparnus ir ūsus.
Pats Chuan-di
turėjo 4 akis, kad leidžia jį tapatinti su ateiviais skafandruose. Tačiau vargu ar 4-i
iliuminatoriai geriau už ištisai skaidrų šalmą!? Taigi, ir pats Chuan-di lieka paslaptimi. Galima tik spėti buvus
robotą ir jo tokios pat prigimties kolegas. Tokiu atveju būtent drakonas būtų pagrindinis veikėjas, o robotai
teatliko kažkokių unikalių prietaisų funkciją. Tai iškart mus perkelia į nežemiškus pasaulius, o norint likti
lygiagrečių pasaulių hipotezės ribose tenka gerai apmąstyti, kas gi užrašyta kinų kronikose.
Chuan-di, išgavęs varį Šoušano kalne, netoli Czinšano kalno nuliejo trikojį. Kai tik trikojis buvo
pabaigtas, iš viršaus pas Chuan-di nusileido drakonas su nukarusiais žemyn ūsais. Chuandi užlipo ant
drakono; visi jo pagalbininkai ir šeimos [nariai?] pasekė jį. Užlipusių buvo virš 70 žmonių. Likę pavaldiniai
negalėjo tilpti ant drakono ir būriu įsikibo į jo ūsus. Ūsai nutrūko ir jie nukrito ant žemės.
Vaizdingas išskridimo su žemyn krintančiais
Chuan-di palydovais vaizdas neleidžia jų rimtai laikyti
humanoidais, tačiau patvirtina mintį apie biorobotus, padėjusius pastatyti kažkokį trikojį, o vėliau tapusius
nereikalingais.
Pietų Kinijoj tais legendiniais laikais, t.y. iki 3 tūkstantmečio pr.m.e., veikė analogiška keistų būtybių
grupė. Su jomis buvo Či Ju, irgi dangaus sūnus. Mums palikti jo aprašymai paslaptingi. Jo vardas
užrašytas hieroglifu-piktograma, atitinkančiu vabzdį nei tai su trimis ragais, nei tai trišakiu ant galvos.
Senovinės knygos mini jo varinę galvą, iš kurios šonų, kilus būtinybei, iššokdavo strypai. Juos kartais
vadina ietimis. Jis turėjo 6 rankas (manipuliatorius?), o jo veidas netgi nepaminimas. Kaip ir Chuan-di, jis
turėjo 4 akis, kurias, turint norą, galima laikyti fotoelementais arba kameromis. Či Ju maitinosi akmenimis ir
smėliu, be to paminima, kad jam tekdavo pasmaguriauti ir geležinių akmenų. Jis galėjo skraidyti. Po mirties
jo varinė galva buvo nuimta nuo pečių ir palaidota atskirai nuo kūno. Toje vietoje iš po žemių veržėsi karšti
garai, o vietiniai valstiečiai ateidavo nusilenkti tai vietai.
Či Ju greičiausiai priklausė biologinių ar šiaip robotų klasei, jei vertinsime technikos požiūriu. O
atsižvelgiant į supratimo skirtumą tais laikais ir dabar, jis priskirtinas
skraidančių drakonų klasei.
Atskirai nuo Chuan-di
grupės į savo pasaulį grįžo Fen-czi. Įdomus to sugrįžimo aprašymas: Fen-czi
sudegino save liepsnoje ir kartu su dūmais pakilo ir nusileido. Tokiu būdu Chuan-di palydovas
nuskrido iki klampių smėlynų. O ten, kaip prisimenam, triūsė visa paslaptingų reptilijų grupė su Chuan-di priešaky.
Į tąją panašios šventosios ugnies atspindžius sutinkame netoliese, Vidurinėje Azijoje,
pas zoroastrus.
Apjungiant rusų, europiečių ir kinų šaltinius, galime teigti buvus nuostabią šalį ar karalystę, kurios
atgarsiai vis dar išlikę atmintyje, ir todėl tiek Baltieji vandenys,
tiek Šambala tarsi magnetas traukia
šiuolaikinių žmonių širdis. Azijos širdyje vyko kažkas nepaprasta. 1) Roksolanai (šviesieji alanai) sarmatų-alanų gentis, nuo 2 a. pr.m.e. iki pirmo tūkstantm. vidurio klajojo šiaurinėse Juodosios jūros pakrantės ir prie Dunojaus. Dalis rusų ir ukrainiečių roksolanus sieja su rusais pirmuoju tai bandė daryti M. Lomonosovas. 2) Lobnoro ežeras - išdžiūvęs sūrus ežeras Kinijos vakaruose, esantis 780 m aukštyje virš jūros
lygio. 1928 m. jo plotas dar buvo 3100 km2. Jo išdžiūvimą be didėjančio drėkinimo
labiausiai nulėmė pakrančių topolių, ievų ir nendrių iškirtimas kurui. 19 a. antroje pusėje jį tyrė N.
Prževalskis. Greta ežero yra nemažai archeologinių vietų. 3) Lopono ežeras - mitinis ežeras, minimas kaip buvęs greta Baltųjų vandenų. Tačiau lopi
senovėje rusų vadinta Karelijos vietiniai gyventojai. Nuo jų (dar vadintų lopariais, lapiais) kilęs ir
Laplandijos pavadinimas. Beje, toji šaknis yra ir Lovozero ežero pavadinime (samių kalba Luavro).
Prisiminkime ir Kalevalos Mirties dukros vardą Lovitara aklos, paklaikusios ir juodos (lyg indų
Kali); o taip pat ir Laplandijos šeimininkę Lovchi. Papildomai skaitykite:
|