Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Baikonūro statyba
1955 m. balandis trečias mėnuo kaip statybininkų komanda, vadovaujama vyr. leitenanto I. Deneškino išsilaipinusi tuščioje Kazachstano stepėje. Pradžioje užsiėmė atvežamų statybinių medžiagų , technikos, mechanizmų iškrovimu ir sandėliavimu. Pamažu iškilo laikinas miestelis: žeminės, barakai, sandėliai, valgyklos, kiti statiniai vadovaujant pulkininkui M. Chalabudenko. Prieš statant starto aikštelę reikėjo iškasti duobę, iškelti milijoną kubinių metų grunto, sudarytą iš
sluoksniuoto pyrago: apie 4 m storio priemolis, 9 m storio stambaus žvirgždo sluoksnis, o toliau kietas molis.
Darbai prasidėjo antroje rugsėjo pusėje. Nepastebimai atėjo žiema, dėl įšalusio molio kartais lūždavo ekskavatoriai. Nusprendė sprogdinti. Bet tas metodas turėjo ir šešėlinę pusę. Perpus sumažėjo grunto apdirbimo plotas, nes pusėje duobės buvo atliekami gręžimo darbai. Ir vis vien landėsi ekskavatorių kaušai, o išmušti molio gabalai daužė kabinų stiklus. 1956 m. pradžioje šalčiai sustiprėjo. Bet brigados lenktyniavo, kurios išveš daugiau grunto. Prieš pabaigą atsirado grėsmė, kad prasiverš gruntiniai vandenys. Atvyko komisija iš Maskvos, iškelta daugybė pasiūlymų. Tačiau nulėmė kosmodromo statybos vadovo generolo G. Šubnikovo sprendimas: Manau, kad čia nėra jokio stipriai vandeningo horizonto! Gal pasirodys 2-3 tūkst. kubometrų vandens, o su tokiu kiekiu puikiai susitvarkys siurbliai. Laimei, viskas baigėsi be rizikos. Ir balandį buvo iškastas paskutinis grunto kaušas ir imtas rengti pamatas. Atvyko pirmasis betonvežis ir visi stengėsi pagal tradiciją į betoną įmesti monetą. O kaip rinktasi kosmodromo vieta? Pasitarime pasisakė S. Koroliovas: Tada atsakingas už kosmodromo statybos kuravimą generolas M. Grigorenko užtikrino: Statybininkai nepaves!. Kilo ginčai, bet vis tiek nugalėjo S. Koroliovo variantas. Kartu su statyba tiesė ir komunikacijas: geležinkelio atšaką ir betoninius kelius, klojo vandentiekį, ryšio ir elektros linijas. Didele problema buvo šalčiai žiemą darbą organizavo trimis pamainomis ir techniką perduodavo neišjungdami variklių kad neužgestų. Gruodžio viduryje temperatūra labai krito, prasidėjo buranai ir pūgos. Darbo nestabdė, prie darbo vietų atitempė pasišildymo patalpas. Ir buvo užbaigta laiku 1956 m. pabaigoje prasidėjo autonominiai ir kompleksiniai įrangos ir sistemų bandymai. 1957 m. gegužės 15 d. buvo pasirašytas pirmos linijos perdavimo eksploatacijai aktas. Skorpionai Pasakoja, kad 20 a. 7-e dešimtm. Baikonūro kosmodrome galiojo specialus slaptas kodas, naudojamas svetimšalių smalsumui apriboti. Jei pravažiuojančiame traukinyje būdavo užsienietis, buvo perduodamas kodas Skorpionas-1 ir visame kosmodrome veikla privalėjo liautis. Pasirodžius žvalgybiniam lėktuvui buvo perduodamas kodas Skorpionas-2, o palydovui-šnipui Skorpionas-3. Tačiau dar buvo ir Skorpionas-4 kada jis naudotas? Ogi atvykstant S. Koroliovui! Šią istoriją savo memuaruose papasakojo N. Kamaninas*): Per vieną pauzę Severinas netikėtai paklausė Barmino: O jūs žinote, kaip poligone vadina Sergejų Pavlovičių? ir pradėjo pasakoti apie Skorpionus. Koroliovas aštriai reagavo, plykstelėjęs pareiškė: Fašistiniu skorpionu niekada nebuvau, Skorpionas-4 negudri netolimo žmogaus išmonė. Aš tikiuos, kad mano draugai apie mane neplatins tokių nešvankybių. ![]() *) Nikolajus Kamaninas (1908-1982) tarybinis aviatorius, generolas-pulininkas, nuo 1960 m.
vadovavęs pirmųjų kosmonautų rengimui (iki 1966). Po 1966 m. buvo Karinių oro pajėgų vyriausiojo vado
padėjėju kosmoso klausimais. Būtent jis 1961 m. balandžio 8 d. uždarame posėdyje pasiūlė pagrindiniu
kandidatu pirmam žmogaus skrydžiui skirti J. Gagariną, o jo dubleriu G. Titovą. Buvo aktyviu moterų
siuntimo į kosmosą šalininku. Papildomai skaitykite:
|