Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Istorinis diskursas
Didžioji Marso revoliucija
Tęsinys, pradžia:
1. Astronominis pagrindas ;
3. Raudonoji ... planeta ;
4. Kosminė opera ir Marsas ; 2. Rusų fantastai apie Marsą
Visi romanų apie Marsą autoriai sutaria vienu klausimu: Raudonojoje planetoje egzistuoja labai
išsivysčiusi civilizacija. Jų nuomonės skiriasi tik detalėmis matosi, kad tie autoriai Marsą panaudojo
kaip savitą Žemės vaizdinį (dabartyje ir ateityje), į jį sukeldami žmonių problemas ar svajas, jas
hiperbolizuodami, todėl jos tampa ryškesnės, konkretesnės.
Šios temos nepaliko nuošalyje ir rusų rašytojai. Pirmasis prie jos prisilietė A.
Liakidė romane Žvaigždžių vandenyne (1892 m.), kuris parašytas prancūzo
K. Flamariono įtakoje. Jame
Marso civilizacija pavaizduota kaip tobula visuomenė, viskas pajungta vieningam projektui, amžiais atšlifuotu standartu. Tai jie pasiekė taip:
Prieš 300 m., maždaug mūsų eros 16 a. pabaigoje, Marse dar egzistavo tos visuomeninės tvarkos,
kuriose gyvename Žemėje: vyriausybės vaidmuo kiekvienoje valstybėje apsiribojo tik karine ir
policijos valdžia, t.y. taikos ir tautos apsaugos nuo visuomenės priešų palaikymu; kilus mažiausiam
tarptautiniam nesutarimui kildavo karas, o valstybės iždo turtai ištekėdavo tarsi vanduo; karai
dažniausiai neatnešdavo jokios naudos tautoms, o blogį, atvirkščiai, milžinišką ir pan. ir t.t. Šiuo metu
karų toje laimingoje planetoje nėra visai ir įvairių nacijų vyriausybės tvarko tik pramonę, kad
garantuotų, kad jų piliečiai nekęs bado ir skurdo bei gaus viską, kas būtina.
Dabar Marse nė vienoje valstybėje nėra nei partijų, nei įvairaus plauko politinių veikėjų, nes
politika jau senai atgyveno savo amžių ir visiem laikams palaidota; demagogijos ir papirkinėjimų
daugiau niekur nėra o jie buvo neatskiriami klestėjus politikai. Vietoje to visuomeninis gyvenimas
susiklostė taip, kad koks nors oficialus asmuo, kokie bebūtų jo motyvai, neturi jokios galimybės
piktnaudžiauti valdžia savo ar kieno kito asmeninei naudai; ar gerai, ar blogai atlieka savo pareigas,
tačiau parsidavėliu būti negali niekaip: nėra tokių motyvų < . . . >
Ši tvarka prasidėjo po to, kai į valstybės rankas ėmė palaipsniui pereiti fabrikai, gamyklos,
susisiekimo keliai, fermos, malūnai, metalų gavyba ir perdirbimas ir pan. Kartu su tuo, valstybės
prisiėmė ir kapitalistų vaidmenį, o kai tai nutiko, vieningai valdoma visuomeninė darbo organizacija iki
galo išsprendė tą mįslę, kuri iki šiol Žemėje lieka neįminta: kalbu apie mūsų darbo klausimą. Kai tik vieninteliu darbdaviu
arba savininku visose šalyse tapo valstybė, tada visi piliečiai tapo darbininkais, kurios vyriausybė ir paskirsto pagal gamybos poreikius.
Kažką matyta tai labai primena ar tik ne kapitalistinę globalizaciją su rudoku fašistiniu atspalviu ir suvienytą Europą?
1897 m. išleista lenko V. Uminskio*) apysaka jaunimui Nežinomas pasaulis: Marsas ir jo
gyventojai" (1895), kuriame kalbama apie bandymą keistis informacija šviesos signalais.
1895-1899 m. V. Briusovas
(jis minimas >>>>>
bei >>>>>)
rašo romaną "Žvaigždės kalnas" (vienok, publikuotą tik 1975 m.) apie tai, kaip Afrikos
dykumoje įsikūrusi marsiečių kolonija. Galiausiai dykumą ir visus jos gyventojus prarija vanduo,
kuriuos paleidžia paslėpti mechanizmai. Įdomu, kad jaunasis Briusovas
vienas pirmųjų suabejojo, kad visuomeninė santvarka yra susijusi su moksliniu-techniniu vystymusi. Komunikacijos su Marsu temą pagvildeno ir Porfirijus P. Infantjevas
fantastinėje apysakoje "Kitoje planetoje" (1901 m.). Rašytojas žinomas kaip puikus apybraižininkas ir etnografas,
tyręs mažąsias Sibiro tautas. Ir nors ilgai bendradarbiavo su
Soikino leidykla, ši apysaka buvo
vienintelis jo fantastinis kūrinys. Jis buvo ir revoliucinierius-liaudininkas, kartą net bėgęs iš tremties
Sibire tad jo kūrinys yra tarytum dar viena utopija. Rusų studentas keliauja po Šveicariją ir prie
Monblano patenka į sniego laviną. Jį išgelbsti ir jis atsiduria nuostabioje F. Rošo observatorijoje.
Pasirodo, kad F. Rošas jau senai kontaktuoja su Marsu jame įžvelgė šviečiančias figūras, kurios
pasirodė esą raidės. Įdomu, kaip kūrinyje atsikartoja (netgi vėlesnės)
K. Ciolkovskio idėjos (atomas-dvasia, kitų formų kitos civilizacijos): Pasirodo, marsiečiai jau daug tūkstančių metų stebi Žemės civilizaciją. Jų nurodymu sukūręs
"akustinį vamzdį", dr. Rošas sužinojo, kad to prietaiso pagalba galima ir keliauti tarp pasaulių. Ir
studentas įsiprašo, kad jį perkeltų į Marsą. Tačiau kaip jis nusivilia, kai pamato, kad marsiečiai nėra visai tokie jau žavūs ir pakylėti: Užtat jie pastatė kanalų tinklą, požeminius tunelius, kurias darda krovininiai traukiniai, hidro- ir
helio- ekektrostotis, išvystė aviaciją, įžiebė dirbtines saules, išmoko saugoti audio ir video informaciją,
naudojasi kompaktiškais ryšio įrenginiais (tarsi šiuolaikiniais videofonais). Bet vėlgi mokslo-
techninis progresas stimuliuoja socialinį vystymąsi kuo tobulesnės mašinos, tuo pažangesni
socialiniai institutai; pagrindinių problemų sprendimui būtina susivienyti į vieną valstybę su bendra
kalba ir vieninga kultūra. Marsietė Liberija pasakoja: Tais pačiais 1901 m. "Niva" žurnalo literatūriniame priede pasirodė L. B. Afanasjevo
apysaka "Kelionė į Marsą". Trys pakvaišę rusų matematikai, profesorius, studentas ir mėgėjas, sumąsto
skristi į Marsą. Tam persikelia į Londoną (aukštesnis technologinis lygis!). Pirmąkart skrydis
grindžiamas matematiškai - paskaičiuojama optimali skrydžio trajektorija. Skrydžio trukmė 206
paros! Tiksliau nebūna nes dabartiniai aparatai skrenda 203-220 paras.
Jų "Galilėjus" turi kūgio formą, pagamintas iš nežinomo metalo. Viduje trys aukštai, per visą aukšti
eina spiraliniai laiptai. Išskrenda penkiese prisideda jauna anglė ir "zuikiu" prasmukęs profesorius
Ivanas Lesingas. Nusileidimas vos nesibaigia avarija. Marsiečiai, žmogiškos išvaizdos nykštukai, paima keliautojus į
nelaisvę, pasodina į narvą, tačiau vėliau pamato, kad šie protingi ir išmoko vietinės kalbos ir papasakoja apie savo planetą.
Marsiečiai nėra kraugeriški ir jau senai atsisakė maistui naudoti mėsą. Jie nesupranta, kaip gali būti
laiminga civilizacija, jei jos gerove gali naudotis tik nedaugelis. Ir vis tik marsiečiai turi karalių ir
aristokratiją, žynių luomą ie išnaudojamus valstiečius, kurie jau nuo gimimo (atskiriami pagal plaukų
spalvą: blondinai elitas, o brunetai darbinis luomas). Be to marsietės moterys nepatenkintos, kad tenka dirbti vienodai su vyrais.
Marse subręsta maištas ir jo žemiečiai, kuriuos apkaltina dėl visko, tik per stebuklą išsigelbsti ir po 7 mėn. nusileidžia Žemėje. Amžių sandūroje išpopuliarėjo Jelenos Petrovnos Blavatskajos teosofija
pagimdyta Indijos budizmo, tačiau sudaryta iš neparastos mokslo ir mistikos,
antropologijos ir okultizmo, romantinės fantastikos ir religinių nušvitimų mišrainės. Blavatskaja sukūrė savą
rusiškojo kosmizmo versiją.
Viena teosofijos dogmų buvo idėja apie viešpataujančių rasių kaitą. Tos rasės turi skirtingą fizinę
prigimtį. Šiuo metu viešpatauja penktoji, "arijų" rasė. Prieš ją buvo: astralinė (atsiradusi nematomoje ir
šventojoje žemėje), hiperborėjai (gyvenę išnykusiame poliariniame kontinente), lemūrai (klestėję
Indijos vandenyno saloje) ir Atlantidos gyventojų rasė, žuvusi pasaulinės katastrofos metu.
Kadangi atlaikai išnyko nuo Žemės paviršiaus palyginti neseniai, tai turėtų likti jų klestėjimo
pėdsakų: šventyklų griuvėsių, slaptų rankraščių, o, galbūt, ir negausių kolonijų, kuriose nemirtingi
išminčiai saugo savo magiškas technologijas, kad jas perduotų "tikriesiems arijams". Teosofų
tvirtinimu, viena tokia kolonija yra Tibete, o kita Marse!
Atėję į Žemę prieš 4 mln. metų, atlantai įkūrė valstybę saloje ir greitai padarė pažangą
"technomagijos" srityje, t.y. kūrė aparatus, panaudojančius protingų būtybių dvasinę energiją. Gamino
jie ir reaktyvinius orlaivius, kuriuos varė ne įkaitintos dujos, o "žmonių vrilis", asmeninė magneto-
odinė galia, glūdėjusi kiekviename atlante. Būtent tokie laivai padėjo išsigelbėti kai kuriems
aukščiausiems atlantų magams, kai sala paniro į vandenyno gelmes.
Marse atlantai įsikūrė dėka Veros Ivanovnos Kryžanovskos,
pasirašinėjusios V. Ročester, opusų, rašytų prancūzų kalba. Ją laiko pirmąja profesionale moterimi-fantaste, o ji buvo
ir žinoma mediumė, o jos spiritualistinius seansus lankė net imperatorius Nikolajus II. Ji buvo
nepaprastai populiari Europoje, o Rusijoje pagal jos romanus pastatė net pirmuosius kino filmus:
"Kapelos kobra" ir "Pelkių gėlėlė". Technomagiškai jos kūrybai priskirtina pentalogija "Magai" (1901-
1916 m.), romanai "Gretimoje planetoje" (1903 m.) ir "Kitame pasaulyje" (1910 m.; daugiau žr.
>>>>>), o Planetos mirtis pristatyta
šiame puslapyje...
Marso utopija, sukurta pagal Atlantidos monarchijos pavyzdį, aprašyta "Gretimoje planetoje". Į
Raudonąją planetą išvyksta dviese magas Atarva kaip pilotas ir jo mokinys Ardėja kaip keleivis.
Prieš skrydį abudu atsikrato savo kūno svorio specialia metodika; o Ardėja be to panyra į miego
būseną. Pats laivas turi cigaro formą ir viename gale baigiasi besisukančiu ratu. Laivo viduje prikabinta
skaidrių rutulių, užpildytų į kempinę panašia medžiaga. Skrydis buvo atliekamas taip: nuo aukštumos
iki tam tikro aukščio laivas buvo pakeliamas oro balionu. Tada iš aparato šaudavo ugnies srovė ir jis sparčiai pakildavo.
Pats Atarva aparato veikimą aprašo labai miglotai: 1905 m. revoliucija sukrėtė Rusiją. Suabejota, ar aplamai galima tobula visuomenė. Reikėjo
revoliucionierių utopijos, paaiškinančios, kaip bus kuriama ideali komunistinė visuomenė. Ir ja tapo Aleksandro Bogdanovo
Raudonoji žvaigždė (apie ją taip pat žr. >>>>>).
Aleksandras A. Malinovskis, pasirašinęs Bogdanovo pseudonimu,
1873 m. gimė Gardino gubernijos Sokolko mieste. Savo memuaruose rašo, kad pirmąkart apie utopiją susimąstė, kai pajuto
savo šeimos spaudimą. Jis su broliu godžiai skaitė ne religinio pobūdžio knygas. Dvejų jaunesnių
brolių mirtis, kai Aleksandrui tebuvo apie 10 m., giliai įsirėžė į jo sielą. Būdamas jau mąstanti būtybė,
jis ryžtingai nutraukė ryšius su Dievu. Metai mokykloje praėjo didžiojo teroro laikotarpiu:
valdžios reakcija, persekiojusi liaudininkus, palietė kiekvieną. Gavęs diplomą, A. Malinovskis jau buvo
susipažinęs su gamtos mokslais ir rusų literatūra. Įstojęs į Maskvos universitetą,jis tapo revoliucinio
judėjimo liudininku bei dalyviu. Jis įstojo į Studentų žemiečių profsąjungos tarybą, kuri 1894 m. viešai
išjuokė istoriką V. Kliučevskį, gyrusį Aleksandrą III. Už tai taryba kartu su A. Malinovskiu buvo
suimta; ištremtas į Tulą organizavo politinės ekonomijos studijų ratelius. Kartu neakivaizdžiai užbaigė
Charkovo universiteto medicinos fakultetą. 1896 m. įstojo į socialdemokratų partiją o 1903 m.
prisišliejo prie bolševikų ir trijuose suvažiavimuose (III-V) buvo renkamas CK nariu. Viena iš pareigų laikė proletariato
mokytumo lygio pakėlimą tad populiaria forma perpasakojo K. Markso Kapitalą (Ekonomijos mokslo trumpas kursas, 1897 m.).
1905 m. revoliucijos metu A. Malinovskis vadovavo karinei techninei bolševikų grupei, tačiau po
pralaimėjimo išryškėjo filosofiniai nesutarimai su ortodoksiniais materialistais, atstovaujamais V.
Lenino. Mat A. Malinovskis nukrypo nuo grynojo materializmo, nepripažindamas nepriklausomo
objektų egzistavimo aksiomos ("daiktas savyje") ir įrodinėdamas, kad žmonija, galinti keisti pasaulį,
turi sugebėti atgaminti bet kurią materijos rūšį; todėl nėra jokios būtinybės turėti koncepciją materijai, esančiai virš mokslinio pažinimo.
V. Leninas tai laikė machizmu, peraugančiu į empiriokriticizmą (abi
Todėl proletariato vadas ir Raudonąją žvaigždę ((1908) sutiko su durtuvu, tačiau paprastiems bolševikams tokio romano reikėjo kaip oro.
Ir jam buvo lemta sėkmė: a) autorius susipažino su fantastų-pirmtakų patirtimi; b) panaudojo populiarias evoliucijos
(Kanto-Laplaso,
Darvino ir K. Markso
klasių kovos) teorijas, c) parodoma, kad gerovė pasiekiama pašalinant varžančius įstatymus.
Kai kurių ribojimų šalinimai (pvz., vienpatystės) sukėlė karštą polemiką.
Siužetas toks: revoliucionierius Leonidas N. susipažįsta su partijos nariu Menni ir paaiškėja, kad šis marsietis, pakviečiantis
aplankyti Marsą, kad susipažintų su aukšta marsiečių, jau sukūrusių komunizmą, kultūra.Iš Karelijos jie išvyksta eteronefu (iš graikų
laivu, keliaujančiu eteriu), varomu "minus-materijos" (antigravitacijos). Kartu tarpplanetiniams skrydžiams naudojamas ir atominis-raketinis variklis: Techninė romano dalis labai vykusi; tai mokslinė fantastika geriausia to žodžio prasme. Eteronefas
tai rutulys su suplota apačia (Kolumbo kiaušinis). Viduje 4 aukštai: viršutiniame balionai su
minus-materija, neutralizuojančia traukos jėgą, todėl aparatas gali kabėti ore. "Varanti mašina" yra
apatiniame aukšte, centriniame kambaryje. Aplink ją grindyse įrengti apvalūs stikliniai langai.
Pagrindinę mašinos dalį sudaro iš osmio pagamintas pusmetrio skersmens cilindras, kuriame vyksta
spinduliuojančios materijos skilimas. Aplink sujungta elektros ritės, akumuliatoriai, su prietaisai su
ciferblatais. Budintis mašinistas, veidrodžių pagalba, mato juos visus iš savo krėslo.
Eteronefas pakyla visai be garso, be trūkčiojimų ir didelių perkrovų. Startuojant pagreitis vos 2
cm/s. Didžiausias įmanomas greitis 50 km/s. Kelionė iki Marso trunka 2,5 mėn.
Marso visuomenė susidarė susijungus visoms jo tautoms ir priėmus bendrą kalbą (kol kas nieko
nauja). Dabar jame komunizmas palei socialdemokrato supratimą. Pinigai jau senai praradę bet kokią
prasmę. Juodas darbas perduotas mašinoms, proletariatas senai išnykęs kaip klasė, virtusi aukštos kvalifikacijos inžinieriais,
prižiūrinčiais tas mašinas. Gamybos valdymas leidžia nustatyti, kuriame veiklos sektoriuje perdaug darbo jėgos, o kuriame trūksta
[ ir čia įdomi detalė gamyba planuojama ir koordinuojama skaičiavimo mašinomis... ir tai 1908-ais! Jos akimirksniu apdoroja
milžiniškus informacijos kiekius (big data?) ir nuolat pateikia išvadas ].
Darbuotojų savimonė ir atsakomybė tokio aukšto lygio, kad jie gali nedelsiant keisti darbo vietą.
Tokių darbuotojų vartojimas niekuo neribojamas, o pinigai jau senai prarado bet kokią prasmę.
A. Bogdanovo komunizme suvisuomenintos ne tik gamybos priemonės bei prekės, bet ir vaikai. Jie
atskirti nuo tėvų ir gyvena vaikų namuose, kuriuose tėvai kartais juos aplanko.
Tačiau marsiečiai turi vieną problemą gresiantį resursų išsekimą. Viena tų priežasčių dauginimasis, kurį kontroliuoti marsiečiai atsisako: Tad vienas sprendimų iškeldinti gyventojus po kitas Saulės sistemos planetas. Venera
kol kas netinka, Žemė jau apgyvendinta. Siūlomi variantai: pvz., Sterni siūlo užgrobti ir kolonizuoti Žemę:
Žemės kolonizacija reikalauja visiškai sunaikinti žmoniją. Ir nors Žemėje veikia revoliucinės
grupės, tad yra ir šansas, kad ir joje atsiras teisinga visuomenė, tačiau tai bus labai negreit, jei išvis bus. Kokie pranašiški pasirodė esą šie žodžiai!
A. Bogdanovo mintys artimos K. Ciolkovskio idėjoms.
Teorinės kosmonautikos pradininkas irgi įrodinėjo, kad socialinė revoliucija su visuomeninės santvarkos pasikeitimu yra neišvengiama. Jei
reakcija ją sustabdys, tai žmonijai neliks šanso išgyventi: "aukštesniosios protingos jėgos" sutrins ją į miltus: Laimei, šioms mintims pasipriešina kiti marsiečiai ir kolonizatoriai išvyksta į Venerą.
Leninas ragino A. Bogdanovą keisti temą, tačiau šis po 5 m. išleido naują knygą Inžinierius
Meni, skirtą Marso kanalų statybos pradžiai (ir jie iškasti tik prieš 250 m.). Joje jis kuria nepalenkiamo technokrato vaizdinį. Jisai
aukoja dešimtis tūkstančių paprastų darbininkų vardan civilizacijos išgelbėjimo, kurį regi kuo greitesniame kanalų išvedžiojime.
Šiame romane V. Leninui užkliuvo filosofinės A. Bogdanovo pažiūros: Tas pats machizmas
= idealizmas, paslėptas taip, kad nei darbininkai, nei kvaili Pravda redaktoriai jo nepastebėjo.
Tačiau didžiausias Malinovskio-Bogdanovo nuopelnas tas, kad jis įvardijo prasminę grandinę: Marsas
Raudonoji žvaigždė revoliucija šviesi komunistinė ateitis. Tokios sąsajos vėliau tapo įprastos, dar
vėliau pamirštos ir išlikę tik kažkur visuomeninės minties gelmėje.
Papildomai: A. Bogdanovo biografija ir filosofija Iki revoliucijos Rusijoje buvo dar vienas fantastas, Borisas Krasnogorskis, paskelbęs
astronominę dilogiją: Eterio bangomis (1913 m.) ir Eterio vandenyno salos (1914 m. bendrai
su kažkokiu D. Sviatsku - taip pat apie kūrinius žr. >>>>>).
Eterio bangose jis nuodugnia aiškina, kaip rusų aristokratų ir kapitalistų
visuomeninė organizacija stato kosminį laivą, kurį varyti turi milžiniškas veidrodis (panaudota anglo
Maksvelo idėja apie šviesos slėgį; ji sutinkama ir prancūzų Ž. le Foro ir
A. Grafinjė romane
"Nepaprasti rusų mokslininko nuotykiai" (1889), kuriame selenitai skraido tarp planetų panaudodami šviesos poveikį),
o jų ryšio priemonės minimos šiame puslapyje.
Krasnogorskis įvedė du papildymus: nepaprastai lengvą ir patvarų lydinį "maksvelijus", iš kurio
statomas "dangaus vagonas", o taip pat prielaidą, kad ties atmosferos ir kosmoso riba šviesos slėgis yra
net 1200 kartų stipresnis. Skirtingos šalys skirtingai reagavo į šį projektą. Galiausiai ir laiku kosminis
aparatas "Erdvės užkariautojas" pastatomas. Pamėgdžiodamas prancūzus, Krasnogorskis smulkiai jį
aprašinėja, pateikia ištisus puslapius paskaičiavimų ir lentelių.
Skrydžiui balsuojant atrenkami keturi. Aparatas pakyla ir turi pro Mėnulį sukti link Veneros, kurią
pasiektų po 42 d. Tačiau netrukus patenka į Persėjų meteoritų lietų, vienas stambus akmuo pataiko ir
laivas netenka veidrodžio. Aparatas nukrenta į Ladogos ežerą, kur po kelių dienų ekipažą paėmė garlaivis.
Kitame romane "Erdvės užkariautojas" su tuo pačiu ekipažu irgi pakyla skrydžiui į Venerą. Tačiau
pakeliui jį paveja didelis ir gerai ginkluotas varžovo, vokiečio Šterncelerio laivas "Patria" ir apšaudo iš
patrankų. Pažeistas "Erdvės užkariautojas" dideliu greičiu tolsta nuo Saulės. Keliautojai stebi pro
paliekamus pasaulius: asteroidą Erosą, Marsą, asteroidų žiedą, Ganimedą. Prie Jupiterio, panaudojus jo
šiluminį spinduliavimą, aparatą pavyksta apsukti ir jis vėl pasuka link Aušrinės, kurioje ir nusileidžia
ant vieno iš kalnų šlaitų. Planetoje atrandama gana išsivysčiusi flora ir fauna, atitinkanti Žemės
karbono epochą. Kartu tampama ir gelbėtojais, nes "Patria" sudužo, vadas žuvo, o du o pagalbininkai
prašosi sugražinami į Žemę. Galiausiai laivas parskrenda į Žemę, nukrisdamas į Kaspijos jūrą. Žinoma, kad K. Ciolkovskis apysaką "Už Žemės ribų" pradėjo rašyti 1897 m, tačiau kažkuriam
laikui buvo ją užmetęs. Iš J. Perelmano atsiminimų sužinome, kad jis, kaip žurnalo "Gamta ir žmonės"
atsakingas sekretorius ją išpirko publikacijai 1916 m. Spausdinimą sutrikdė revoliucija,
Soikino tipografija 1918 m. nacionalizuota, žurnalas užsidarė ir apysakos pabaiga neišvydo dienos šviesos. Visą
tekstą po 2 m. atskira knyga 300 egz. tiražu išleista Kalugoje. Joje nėra ryškių personažų
K. Ciolkovskis šioje srityje nebuvo meistras. Tačiau joje tiksliai ir gausiai paskleistos žinios apie pasaulį,
kurio dar niekas nematė. Veiksmas vyksta 2017 m. pilyje, esančioje neprieinamoje Himalajų vietovėje. Jie šešiese:
prancūzas Laplasas,
anglas Niutonas, vokietis Helmgolcas, italas Galilėjus, amerikietis Franklinas ir
rusas Lomonosovas (vėliau pervardintas Ivanovu). Būtent jie turi nutiesti kelią į žvaigždes.
Idėja šauna į galvą rusui: Transporto priemone pasirenkama raketa: Nuo paprastos raketos perėjome prie sudėtingos, t.y. sudarytos iš daugelio paprastų. Bendrai
imant, tai ilgas kūnas, mažiausio pasipriešinimo formos, 100 metrų ilgio ir 4 metrų pločio, tarytum
milžiniška verpstė. Skersinėmis pertvaromis ji padalinta į 20 skyrių, kurių kiekvienas buvo reaktyviniu
prietaisu, t.y. kiekviename skyriuje radosi sprogstamųjų medžiagų atsarga, sprogdinimų kamera su
savaiminiu inžektu, išeinamoji tūba ir pan. Vienas vidurinis skyrius neturėjo reaktyvinio prietaiso ir
buvo kajute; ji buvo 20 m ilgio ir 4 m pločio. Inžektorius buvo skirtas nepertraukiamam ir tolygiam
sprogstamųjų elementų padavimui į sprogdinimo vamzdį. Jo sandara buvo panaši į Žifaro garinius inžektorius. < ... >
Sprogdinimo kameros ir tūbos, sudarančios jų pratęsimą, buvo pagamintos iš sunkiai besilydančių ir
patikimų medžiagų, kaip volframas, kaip ir inžektoriai. Visas sprogdinamasis mechanizmas buvo
kameroje su garuojančiu skysčiu, kurio temperatūra buvo gana žema. < ... > Išorinis raketos
apvalkalas buvo iš trijų sluoksnių. Vidinis sluoksnis tvirtas metalinis su kvarciniais langais,
padengtas dar vienu paprasto stiklo sluoksniu, su hermetiškai užsidarančiomis durimis. Antrasis
sluoksnis iš sunkiai besilydančios medžiagos, tačiau beveik nepraleidžiantis šilumos. Trečiasis ,
išorinis, labai sunkiai besilydantis, tačiau gama plonas apvalkalas. < ... >
Raketos tūris buvo apie 800 m3. Ji būtų galėjusi sutalpinti 800 t vandens. Mažiau
trečdalio šios talpos (240 t) užėmė du palaipsniui sprogstantys skysčiai, kuriuos atrado mūsų
Franklinas. Šios masės pakako, kad 50 kartų būtų raketai suteiktas greitis, pakankamas, kad sviedinys
visiems laikams paliktų Saulės sistemą ir 50 kartų jį sumažinti. Tokia buvo tų sprogimų galia.
Apvalkalo arba pačios raketos svoris buvo 40 t. Atsargos, instrumentai, oranžerijos svėrė 30 t.; žmonės
ir kita 10 t. Tad raketos svoris su viskuo , kas joje yra, buvo 3 kartus mažesnis už sprogmenų svorį.
Žmonėms skirtos erdvės, t.y. užpildytos išretėjusiu deguonimi, tūris buvo apie 400 m3.
Į kelionę planuota siųsti 20 žmonių. Kiekvienam teko 20 m3 patalpa...
Tačiau Už Žemės ribų užmačia netgi platesnė, nei gali pasirodyti.
K. Ciolkovskis pabandė
aprašyti, kaip pasikeis mūsų pasaulis, kai jame atsiras pigus ir patikimas tarpplanetinių kelionių
aparatas. Mokslininkai pakilo į 1000 km aukštį, išskleidė oranžeriją, padirbėjo nesvarumo būklėje ir,
įsitikinę, kad gyvenimas uždaroje sistemoje yra įmanomas, apie savo atradimą pranešė žmonijai.
Gana laimingai gyvenanti žmonija, vienok, turėjo vieną rimtą problemą: spartus gyventojų
skaičiaus augimas eikvojo Žemės resursus. Ir mokslininkų grupė parodė jiems sprendimą, o Žemės
gyventojai džiaugsmingai sutiko išeiti į eterio erdves. Kol buvo statomos didelės raketos, mokslininkai
išsilaipino Mėnulyje. Vėliau patraukė į Marsą, tačiau išsilaipinti nesiruošė, nes nebuvo techniškai tam pasiruošę.
Kolonijose formuojasi naujas visuomenės tipas tas pats daugiasluoksnis, apie kurį samprotauti
K. Ciolkovskis mėgo savo filosofiniuose darbuose: Išrinktųjų ratelis sprendžia klausimus, liečiančius visus gyventojus neišskiriant nei lyties, nei
amžiaus ir, tiesą sakant, be jie, o jų eilinis atstovas, kartais vyras, kartais moteris. Tad nebūna delsimo
sprendimuose. Jei grupėje būna daug nepatenkintų išrinktojo pavedimais, tai jį, žinoma, pakeičia.
Išrinktasis išreiškia suvidurkintą susirinkimo valią, todėl ir yra renkamas. Taip ir kiekvienoje atskiroje
grupėje, pavyzdžiui, merginų būrelyje, išrinktoji išreiškia bendrą valią ir todėl vadovauja bei skelbia
konkrečius įsakus, tol, kol užtikrina pasitikėjimą. Nepatenkintųjų visada atsiras, tačiau visos grupės ir
visų gyventojų suvienijimas reikalauja turėti tokią tvarką. Nuolat bendraudami kolonistai pažįsta vienas
kitą; o tai svarbus dalykas. To dėka įvyksta laimingos santuokos, skyrimai į pareigas ir darbus.
Vedybas ir skyrybas patvirtina visų gyventojų išrinktasis. Ginčiai kiekvienoje korporacijoje
išsprendžiami jos atstovų. Nesantaika ir ginčai tarp korporacijų sprendžiami visos kolonijos atstovų... *) Vladislavas Uminskis (Wladysław Jan Uminski, 1865-1954) lenkų
rašytojas fantastas, vaikų ir jaunimo literatūros autorius, publicistas ir mokslo populiarintojas; vienas lenkų fantastikos pradininkų.
1889 m. Varšuvoje įsteigė Aviacijos būrelį; į lenkų kalbą įvedė lėktuvo terminą (samolot). Rašė nuotykių kūrinius
jaunimui, fantastinius romanus, kuriuose vaizdavo ateities technikos, ypač transporto, viziją. 1952 m. pradėjo
monumentalų darbą Pasaulis po 1000 metų, tačiau jo nebaigė. Pirmąja mokslo populiarinimo knyga buvo
Aeronavigacija (1894); vėliau jų buvo apie 40. Papildomai skaitykite:
|