Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Laikas skirtingose kultūrose
Brazilijoje pasirodyk valanda pavėlavęs, ir niekas net akimi nemirktels. Daugelyje kultūrų laikas yra elastingas. Sociologai yra užrašę platų požiūrių į laiką įvairovę,
o taip pat jo supratimą ar kaip į ateitį lekiančią strėlę, ar kaip besisukantį ratą, kuriame be paliovos keičiasi
praeitis, dabartis ir ateitis. Kai kuriose kultūrose sujungiamas laikas ir erdvė: Australijos aborigenų Svajų
meto koncepcija apima ne tik pasaulio sutvėrimo mitą, bet ir kelio suradimą.
Laiko ir visuomenės studijas galima skirstyti į pragmatiškas ir kosmologines. 6-me dešimtm.
antropologas Edward T. Hall'as1) rašė, kad socialinio laiko taisyklės sudaro tylią kalbą. Jis sakė, kad
taisyklės ne visada aiškiai išreikštos, tačiau jos plevena ore... Jos arba gerai žinomos ir patogios,
arba keistos ir netinkamos. 1955 m. jis nurodė, kaip skirtingos laiko sampratos gali sukelti
Didžioji kultūrų dalis šiomis dienomis turi laikrodžius. Tačiau tai nereiškia, kad visose jose laikas bėga tuo
pat tiksėjimo ritmu. Socialinis psichologas R.V. Levine2) su kolegomis atliko gyvenimo spartos tyrimus 31
šalyje, rezultatus paskelbdami 1997 m. straipsnyje Laiko geografija. Jis šalis suskirstė pagal tris matus:
vaikščiojimo mieste sparta, kaip greitai aptarnauja pašte ir kaip tvarkingai vieši laikrodžiai rodo laiką. Jis
padarė išvadą, kad didžiausia gyvenimo sparta yra Šveicarijoje, Airijoje, Vokietijoje, Japonijoje ir Italijoje,
o lėčiausia Sirija, El Salvadoras, Brazilija, Indonezija ir Meksika. JAV užėmė 16-ą vietą, t.y. per vidurį.
Visame pasaulyje vaikai bręsdami tiesiog perima savo visuomenės ankstyvą ir vėlyvą, laukimo ir skubėjimo, praeities,
dabarties ir ateities sampratą. Joks žodynas aiškiai neapibrėžia šių laiko taisyklių nei jiems, nei nepažįstamiems
žmonėms, kurie suklumpa dėl beprotiško laiko suvokimo neatitikimo, kurį jie atsineša, ir to, su kuriuo susiduria naujoje žemėje.
Antropologas Kevin K. Birthas3) tyrė laiko suvokimą Trinidade. 1999 m. knygoje pateikė visuotinai
įprastą pasiteisinimą dėl vėlavimo. Šioje šalyje, jei susitikimą paskyrėte 18:00, žmonės pasirodys nuo
18:45 iki 19:00 ir sakys: Bet kuris laikas Trinidade yra laikas. Tačiau versle, atrodo, tai taikoma tik
vadovams. Bosas gali ateiti vėlai ir sakyti laikas yra laikas, tačiau to neleidžia pavaldiniams. Beje, Birth'as
prideda, kad ryšis tarp vadovų ir laukimo egzistuoja ir kitose kultūrose. Industrializuotose visuomenėse neretai pasakoma laikas pinigai. Darbininkams mokama už darbo valandas, teisininkai
apmokestina savo minutes, TV skelbimų kaina priklauso nuo transliavimo laiko... Taigi, civilizuotame pasaulyje pats paslaptingiausias
ir abstrakčiausias dalykas, laikas, redukuotas į objektyviausią kiekybinę vertę pinigus. Tačiau tokia samprata apie laiką nėra
universali. Pvz., 1972 m. J.P. Spradley ir M. Phillipsas sugrįžusią Taikos korpuso savanorių grupę paprašė įvertinti 33 kultūrinių
skirtumų laipsnį ir paaiškėjo, kad, be kalbos, didžiausius sunkumus savanoriai dėl socialinio laiko: bendro gyvenimo tempo, kurį sekė daugumos žmonių punktualumas. Tai susiję ir su tuo, ką žmonės suvokia kaip iššvaistytą laiką. Ten, kur pabrėžiama, kad laikas yra pinigai, bet kurį laiką,
neskirtą konkrečiai gamybai, gali laikyti veltui praleistu laiku. Tačiau kitų kultūrų žmonės mano, kad per didelis šios
taisyklės sureikšminimas yra laiko švaistymas platesne prasme, kad taip yra švaistomas gyvenimo būdas. Jei kažkas, kas
verta daugiau dėmesio, nesvarbu, ar tai būtų socialinis, ar su darbu susijęs dalykas, meta iššūkį suplanuotam grafikui,
nenukrypti nuo suplanuoto grafiko laikoma švaistymu. Tiesą sakant, terminas iššvaistytas laikas gali būti mažai
prasmingas: tipinis komentaras gali būti toks: Nėra tokio dalyko kaip švaistomas laikas. Jei nedarai vieno dalyko, darai ką nors kita. Neaiški laiko prigimtis gali trukdyti tirti jo sampratą. K. Birthas bandė suprasti trinidadiečių laiko
suvokimą nagrinėdamas, kaip bendruomenė sieja laiką ir pinigus. Jis apklausė kaimo gyventojus ir
nustatė, kad jie nenaudoja posakių laikas pinigai, įvertink [pinigais] savo laiką, laiko valdymas, nors
turi palydovinę televiziją ir susipažinę su Vakarų kultūra. Tačiau siuvėjai tuose pat rajonuose žino tas
sąvokas. Birthas padarė išvadą, kad samdomas darbas pakeitė požiūrį į laiką.
Kaip žmonės elgiasi su laiku kasdieninėje veikloje dažnai neturi nieko bendra su tuo, kaip jie supranta
laiką kaip abstrakčią esybę: Nemąstome apie Stephen Hawkingo teorijas savo kasdieninėje veikloje.
Kai kurios kultūros neturi didelio skirtumo tarp praeities, dabarties ir ateities. Australijos aborigenai tiki,
kad jų protėviai išlindo iš žemės Svajų laiku. Protėviai išgiedojo, kad pasaulis rastųsi, kai keliavo ir
vardijo kiekvieną daiktą bei gyvą būtybę, taip priversdami juos atsirasti. Netgi šiandien, jokia esybė neegzistuoja, jei aborigenas jos neišdainuoja.
Z. Sardaras4) rašė apie laiką islamiškuose kraštuose, ypač vahabitų5)
sektoje: Musulmonai visaka su savimi nešasi praeitį. Islame laikas yra drobė, apimanti praeitį, dabartį ir ateitį. Praeitis visada dabar.
Vahabitai, paplitę Saudo Arabijoje ir susiję su Osama bin Ladenu, siekia atkurti idiliškus pranašo
Mahometo laikus: Pasaulinis ateities matavimas pašalintas. Jie romantizavo tam tikrą praeities viziją.
Visa, ką jie daro, tai praeities atkartojimas. Sardaras tvirtina, kad Vakarai kolonizavo laiką
paskleisdami tikėjimą, kad gyvenimas laikui bėgant taps geresnis: Jei kolonizuojate laiką, kartu
kolonizuojate ir ateitį. Jei laiką suprantate kaip strėlę, aišku manote apie ateitį kaip progresą, vykstantį
viena kryptimi. Tačiau skirtingi žmonės gali laukti skirtingos ateities. Kai kuriose kultūrose, ypač JAV ir Vakarų Europoje, tyla sukelia žmonėms nepatogumų.
Tai gali reikšti, kad nieko nevyksta arba kad kažkas vyksta ne taip. Įprasta reakcija yra ką nors pasakyti, užpildyti tylą arba tęsti susitikimą ar pokalbį.
Kitų kultūrų žmonėms, įskaitant daugelį Azijos ir Ramiojo vandenyno salų šalių, tyla gana patogi. Tai laikoma galimybe
susitelkti į vidų ir sukaupti mintis prieš kalbant. Japonai pabrėžia ma, kuris apytiksliai verčiamas kaip tarpas tarp daiktų
arba pauzė. Tai reiškia, kad tai, kas vyksta tarp dalykų, arba tai, kas, atrodo, nevyksta, yra tiek pat ar svarbesni, nei tai,
kas vyksta akivaizdžiai. Kaip kraštutinį pavyzdį pagalvokime apie klausimą, kuriuo Brunėjaus gyventojai dažnai pradeda dieną: Kas šiandien nenutiks? Daugiau žr.
Laiko sampratos skirtumai Yra Žemėje grupių, kurios puikiai išsiverčia be laiko sampratos. Kaip pavyzdį, dažnai pateikia hopi indėnus iš Arizonos valst., kurių kalbą nuodugniai tyrė B. Vorfas6) [1], padaręs išvadą, kad toji kalba neturi nei žodžių, nei gramatinių formų, nei žodžių junginių, nei frazių, turinčių sąryšį su laiku ar kokiu nors jo aspektu. Vietoje erdvės ir laiko sąvokų, hopi naudojasi dviem kategorijomis: Nors hopi kalboje pirmenybė ir atiduodama veiksmažodžiams prieš daiktavardžius, jie neturi laikų. Be to, hopiams neprireikia nei erdvės, bei laiko terminijos. Vis tik tai labai sąlyginis teiginys. Juk hopių mintyse tos dvi kategorijos vis tiek atskirtos laike - tik jų laiko samprata skiriasi nuo mūsų. Ir vis tik, net jei laikas gyvenime neturi lemiamos reikšmės, visos tautos turi savą laiko sampratą ir jo skaičiavimo būdus, dažniausiai paremtus astronominiais reiškiniais. Pvz., Australijos aborigenas turi sunkumų su laiko skirstymu į valandas: net jei jis išmoks atmintyje atskaičiuoti laiką pagal laikrodžių rodyklių padėtį, tai vis tiek realiai nesuvoks jo kaip realią paros trukmę. Kita vertus, jis pajėgus atskaičiuoti laiką jam pažįstamoje situacijoje, tarkim, įstačius akmenį į medžio išsišakojimą taip, kad Saulė apšviestų jį tam tikrą valandą. P. Radinas savo veikale Pirmykštis žmogus kaip mąstytojas liudija, kad tautose yra du temperamento tipai[2]: Tai, kad tikroji realybė yra belaikė, giliai įsišaknijo žmonijos sąmonėje, tad ir racionalus pasaulio
apmąstymas prasidėjo nekintamų reiškinių veiksnių paieška. Ir atsiradus kalbai neišvengiamai buvo
įvedamas pastovumo elementas į išnykstančią tikrovę. Ir šnekamosios kalbos stadijoje nekintamumas (permanentiškumas) dar
priklausė ir nuo atminties. O nekintamumo sustiprinimui laikinus balso garsus reikėjo paversti erdviniais rašto ženklais. Bet net ir graikų filosofai laikui neskyrė daug dėmesio. Štai net Heraklitas laikėsi tarpusavio virsmo sampratos, apimant vieningą kilties ir žūties procesą, įtvirtinantį permanentinę, o ne progresyvinę kosmoso tvarką. Anaksimandras, atrodo, irgi tikėjo, kad nenutrūkstamas atsiradimas ir išnykimas yra permanentinis procesas, neturintis nei pradžios, nei pabaigos. Vietoj evoliucijos jo kosmogonijoje vyko cikliška priešybių kaita: Daiktų pirmaprade priežastimi yra ir tai, kad jie išnykdami grįšta būtinybės pagrindu. Nes nustatytu laiku jie pagal teisingumo principą vienas kitam atiduoda kompensaciją už praradimą [pagal Simplicijaus pateikimą]. Tokią nepaliaujamą priešybių kovą sukritikavo Parmenidas,
iškėlęs mintį, kad kitimas pilnas prieštaravimų, kas logiškai nesuderinama su būtimi. Todėl jis laiko idėją laikė nelogiška ir prieštaraujančia
protui. Jo įtakoje, Platonas
Timėjuje erdvė tarsi egzistuoja savaime kaip koks karkasas (talpa) proto
(demiurgo) veiklai, įtvirtinančiai regimą daiktų tvarką, o laikas tiesiog tvarkos nustatymo amžinybės
modelio judriame atvaizde ypatybė. Amžinu modeliu čia yra idealizuota belaikės būties forma, kurios
pavyzdžiu buvo geometrinės figūros. O kai laiko sampratos išvengti buvo neįmanoma,
Platonas teigė,
kad tame turi vyrauti cikliški procesai. Cikliškumą pabrėžė ir Aristotelis,
kuris netikėjo transcendentiniu belaikiu idealių formų pasauliu ir laikė, kad mokslinio tyrinėjimo objektu privalo būti jutimais pažinus
pasaulis. Vis tik jo judėjimo traktavimas skyrėsi nuo dabartinio. Jį labiausiai domino buvusios ir būsimos
būsenos, o ne pats dinaminis pocesas. Jam būdingas teleologinis aspektas (t.y. tikslingumo buvimas
gamtoje), kai gamtai yra būdingas tikslingas priežastingumas. Bet kuris daiktas Visatoje užima jam skirtą vietą ir, pasitraukdamas iš ten,
linkęs į ją sugrįžti. Būtent todėl vieni daiktai linkę kristi, o kiti, atvirkščiai, kilti (žemės ir vandens sunkumas, oro ir ugnies lengvumas). *) Ritmas yra esminis pirmykščioms bendruomenėms (kas ypač ryšku jų kalboje). Jis leidžia genčiai galimybę tiksliai funkcionuoti tiek kare, tiek medžioklėje. Nuorodos: [1] B.L. Worf. An American Indian Model of the Universe, 1956 Pastabos:
1) Edvardas Holas (Edward Twitchell Hall, Jr., 1914-2009)
amerikiečių antropologas ir tarp-kultūrinių ryšių tyrinėtojas, sukūręs proksemikos mokslą (tiriantį
bendravimo erdvines ir laikines ženklų sistemas), išvystęs grupinės sutelkties koncepciją, paaiškinančią,
kaip žmonės elgiasi skirtingose kultūrose tam tikrame asmeninės erdvės rate, neurolingvistinio
programavimo (NLP) senelis. Knygoje Begarsė kalba (1959), parašytoje patirties karo metu dirbant
afroamerikiečių batalione pagrindu, aprašė neverbalines įvairių kultūrų bendravimo sistemas. Yra įvedęs
monochroninio ir polichroninio laiko sąvokas (kai dalykai daromi po vieną ar keli iškart).
2) Robertas Levinas (Robert V. Levine, g. 1945 m.)
amerikiečių psichologas. Parašė knygas: Laiko geografija (1997; laimėjo kelis apdovanojimus), Įtaigos
galia (2003), Galimi Aš (2015). Daug metų skyrė socialiniai laiko psichologijai. Taip pat tapo ir užsiima skulptūra.
3) Kevinas Birthas (Kevin K. Birth, g. 1963 m.) - amerikiečių antropologas.
Knygos: Bet koks laikas yra Trinidado laikas (1999), Laiko objektai: kaip daiktai formuoja laiką (2012).
4) Ziaudinas Sardaras (Ziauddin Sardar, g. 1951 m.)
Pakistano kilmės britų mokslininkas, rašytojas, kultūros kritikas, nagrinėjantis islamą, mokslo ir
kultūros ryšius. Daugybės (per 50) knygų autorius. Jo pagrindinis moto: Yra daugiau nei vienas
būdas būti žmogumi, t.y. Vakarų būdas tėra tik vienas iš daugelio. Yra stiprus islamo kritikas iš
vidaus, teigiantis, kad kiekviena karta šventuosius tekstus turi aiškintis pagal savo laikmetį. Jis daug rūpinasi islamo ateitimi.
5) Vahabitai - sunitų šaka, susiformavusi 18 a. pirmoje pusėje Saudo Arabijos
teritorijoje. Pavadinimas kilęs pagal įkūrėją Muhamedą ibn Abd al Vahabą at-Tamimi (170387).
Dirijos emyratas priėmė šį tikėjimą valstybiniu ir netrukus išsiplėtė, apimdamas visą Arabijos pusiasalį. Iš jo išsivystė dabartinė Saudo Arabija. 6) Bendžaminas Vorfas (Benjamin Lee Whorf, 1897-1941) amerikiečių lingvistas, indėnų kalbų žinovas,
lingvistinio reliatyvumo hipotezės autorius, o taip pat gaisrų prevencijos specialistas. Skelbė darbus apie pietų-actekų ir majų
kalbas bei bendresnio pobūdžio straipsnius (platesnei auditorijai). Po mirties jo svarbiausi darbai surinkti į Kalba, mąstymas ir tikrovė (1956). Papildomai skaitykite:
|