Global Lithuanian Net: san-taka station: |
BENDRA KOSMOSO IR ROCK'N'ROLL'O ISTORIJA (I)
kelioniniai užrašai Nauja straipsnio versija: Nežemiški roko muzikos ryšiai 2 dalis Rock poetika: Jimi Hendrix "Visais laikais tarp moderniosios muzikos ir NSO paslapties egzistavo
tam tikras ryšys", - pastebi Jenny Randles*) bei kiti ufologai. Ir tikriausiai ne veltui.
Leiskite pakviesti jus į trumpą ekskursiją po rock'n'roll'o šlovės sales,
klubus, bei nežymias įrašų studijas ieškant kosminių užuominų, nežemiškų
civilizacijų įtakų, bei ateivių dalyvavimo pėdsakų roko muzikos istorijoje.
Alternatyviniai pasauliai, skraidančios lėkštės, kontaktai su aukštesniąja
sąmone - tokia besiformuojanti šiuolaikinio žmogaus mitologija savo šaknimis įsileidus į misticizmą, kuris apsireiškia jau kai kuriose
folk-rock'o dainose. Nemažas nuopelnas tame hipių dainiaus Donovan'o,
į baladės forma perkėlusio drąsiausius dvasinius ieškojimus, kaip kad dainoje Atlantis. Keliaujant laike atgal, big beat'u tiksintys takeliai, garsai ir temos
greičiausiai atvestų mus į 1967 uosius, kai abejuose Atlanto pusėse įsigali
psichodelinė era. Trumpos rhythm'n'blues'o dainelės išsiplečia į
keliasdešimtis minučių trunkančias meditatyvines pjeses, atsiveria visiškai
naujos grojimo, improvizacijos ir klausymo galimybės, muzika tampa tiltu,
akimirksniu perkeliančiu jus į kitą tikrovę. Progresyvinis rokas atsiveria
visoms okultinėms bei maginėms temoms ir uždainuoja apie tai atviru balsu.
Kartu su Indiškos etninės muzikos įtaka, Rytų misticizmas įsilieja ir, rodos,
negrįžtamai persmelkia jaunąjį, tobulumo siekiantį, karalaitį Rock'n'Roll'ą.
1966 gruodyje John Hopkins, vienas iš International Times (arba IT)
anglų nepriklausomo laikraščio redaktorių surengia vakarą naujam leidiniui
pristatyti. Renginys sulaukia tokio pasisekimo, kad leidėjai bei platintojai
sutartinai įkuria klubą UFO, Tottenham Court gatvėje, Londone. Klubas, skirtas puoselėti naujas menines iniciatyvas ir gerus ketinimus, tampa pagrindine hipiško Britų underground'o scena, kurioje
debiutuoja grupės Pink Floyd, T. Rex, Crazy World Of Arthur Bown. Bitnikų
poezijos legenda amerikietis Allen Ginsberg ten skaito eilės. Taip pat klube
groja Traffic, Fairport Convention bei
Jimi Hendrix.
Žinodami, kad daugelis Amerikos muzikos klubų savarankiškai leidžia savo plakatus, UFO klubo organizatoriai pakviečia bendradarbiauti du
dailininkus, Michael English bei Nigel Waymouth, kurie atidaro psichodelinio
meno dirbtuvėlę Osiris Visions, atsisakę pavadinimo Cosmic Colours (Kosminės spalvos).
Tuo metu, LSD bei kitų haliucinogeninių narkotikų bandymai muzikantų bei dailininkų grupelėse duoda startą savotiškiems meno
"kosminiams skrydžiams", paveikia ir tokias įžymybes, kaip The Beatles.
Dažniausiai pavojingi, sąmonės eksperimentai atskleidžia gitaromis apsiginklavusiems talentams, kad kosminė kelionė tai ne tik kelionė
laike ir erdvėje, bet vidinis aktas, vaizduotės kulminacija, įkvėpimo šaltinis ir
vartai į naujojo savęs pasaulį. Bandymai išreikšti tai muzikine forma iš esmės
pakeičia rock'n'roll'o veidą. Lyg ir tokioje pat paprastoje muzikoje atsiveria
gelmė ir visai kitos prasmės. Tai įspūdingai pailiustruotų unikaliai nebūdinga
Rolling Stones plokštelė Their Satanic Majesties Request (1967, Jų
sataniškos didenybės užsakymu) bei The Beatles diskas Magical Mystery
Tour (1967, Magiška paslaptingoji kelionė), o tai pat, tiesiog
haliucinogeninis kiekis užmirštų psichodelinio rock'o eros albumų.
Kažkas pastebėjo, kad grupė Pink Floyd, pradžioje su pašėlusiu Syd Barrett'u
pirmieji sugebėjo perteikti LSD (tuo metu legalaus) poveikį
garsų forma. Jų muzika pradėta vadinti tiesiog kosmine, dėka elektroninių
efektų, o gal ir dėl bendros visumos - ypatingos skambesio erdvės,
pulsuojančios reverberacinės auros, sustiprintos "psichodeliniais" šviesos efektais.
Hipnotizuojančiai ilgos instrumentinės pjesės, kaip kad Interstellar Overdrive ar Soucerful Of Secrets gal būt tiksliausiai atspindi
ankstyvųjų Pink Floyd garsines keliones bei nuotaikas, nors tuo pačiu, Syd Barrett'as
parašo tuziną šmaikščių dainų, tapusių sėkmingais singlais.
Norėtųsi paminėti ir keletą prietaisų, tapusių neatsiejama roko istorijos dalimi, - reverberacijos įranga, fuzz, feedback, wah-wah pedalas gitarai,
overdrive ir kitos garso "alcheminės dėžutės", o vėliau, - nepamainomi sintezatoriai, Moog bei VCS 3.
Gal būt pats "kosmiškas" skambesys skatino ieškoti naujų
išraiškos formų, muzikantai puolė link jų išsiilgę, lyg būtų to laukę ištisus neelektrifikuotos muzikos šimtmečius.
Kaip byloja pavadinimas, žmogaus egzistencija čia tyrinėjama kosminėje šviesoje (bei paslapčių šešėliuose). Roger Waters'o dainų tekstai
gali priminti Gurdžijevo astrologines idėjas ar
net gnostikus. Gurdžijevas
teigė, kad Mėnulis yra lyg gyvas organizmas mintantis Žemės planetos
gyvenimu. Bet sugrįžkime į klubą UFO.
Pašėlęs dainininkas Arthur Brown'as ir keletas kompanionų taikliai pasivadina Crazy World. Aukštaūgis, falcetu spiegiantis Arthur išeina į sceną
su tikra liepsnojančia ugnimi ant galvos (specialiai įtaisytame fakele -
"kepurėje"), atlikdamas dainą Fire, kuri 1967 -ais tiesiog pradegina skylę
Britanijos hit paraduose. Visas albumas, The Crazy World Of Arthur Brown
pasirodęs tais pačiais metais, - savotiška ugnies misterija, tačiau jokia kita
Brown'o daina nepakartoja karštos Fire sekmės. Likęs šešėlyje Arthur Brown
suburia naują grupę Kingdom Come ir po ilgo darbo, 1972 išleidžia albumą
Gallactic Zoo Dosier (Visatos Zoo-sodo dosje) .
Homo sapiens čia apdainuojamas beribės žvaigždžių erdvės kontekste, kaip visatos būtybių ir rasių narys, ir vėl gi, lyg niūrokoje
gnosticizmo dvasioje, patupdytas Žemėje, "The evil creator of this Earth
locked me in a circle of death and birth", šaukia Brown, lydimas sąmoningai
"rupaus" muzikinio skambesio. Kritikų neblogai įvertintas, gerbėjų lyginamas
su Dantės veikalu vinilinėje plokštelėje, Arthur Brown'o albumas visgi išlieka pernelyg sunkiai įkandamas platesnei auditorijai.
Klube UFO lankytojai išvysta ir keistąjį elfą, - lotoso pozoje sėdintį Marc Bolan'ą,
išsidraikiusiomis garbanomis, grojantį akustine gitara ir virpančiu balsu dainuojantį impresijas iš stebuklų pasaulio,
Tolkien'o knygų įtakoje...
Kol vieną vakarą jį "atranda" žymusis prodiuseris Tony Visconty ir
grupė Tyranosaurus Rex, hipišku, gėlėmis klotu taku, pajuda link šlovės aukštumų.
Prieš įžengdamas į muzikos pasaulį, Marc Bolan'as teigia praleidęs keletą mėnesių Prancūzijos
miškuose, kartu su sutiktu burtininku, mokiusiu jį vizionavimo bei levitacijos. Marc taipogi pamišusiai susidomėjęs NSO bei
ateivių egzistavimo problemomis. Dainų tekstai ir muzika persunkti rytų
misticizmo, keltų mitologijos, romantinių fantazijų. Pats pirmojo Tyranosaurus
Rex albumo pavadinimas (vienas ilgiausių roko istorijoje) atspindi savotišką
aukštesnės būties ilgesį: My People Were Fair and Had Sky in Their Hair But Now The're Content to Wear Stars on Their Brows
(1967, Mano žmonės buvo nuostabūs ir jų plaukuose tilpo visas dangus, bet dabar jie apsiriboja žvaigždutėm ant antakių).
2 dalis Rock poetika: Jimi Hendrix Parengė Lukas Devita *) Dženė Randles (Jenny Randles, g. 1951 m.) anglų
rašytoja ir Britų NSO tyrimų asociacijos (BUFORA) direktorė (1982-1994). Specializuojasi knygų apie NSO ir
paranormalius reiškinius rašymu (jų išleido per 50); taip pat rašo straipsnius New Scientist ir Fortean Times. Daugelį
metų redagavo Northern UFO News (ėjusį 1974-2001). 1993-97 m. buvo konsultantė dokumentiniam serialui
Neįtikėtina, bet tiesa. Pirmąja jos knyga buvo NSO: britų požiūris (1979). Kitos paminėtinos knygos Žvaigždžių
vaikai (1994), Įveikiant laiko barjerą (2005), Antgamtiškas žmogaus lopšys (2003), Gyvenimas po mirties ir
anapusinis pasaulis (1999), Ateiviai tikroji istorija (1993) ir kt. Ji įvedė terminą Ozo faktorius, apbūdinantį
neįprastą sąmonės būseną kitaip ėmus suvokti erdvę ir laiką, kai gali nutikti keisti įvykiai. Skaitykite: SUN RA: muzika iš atviro kosmoso ![]()
NSO.LT skiltis |