Global Lithuanian Net:    san-taka station:
Grybai, šungrybiai ir kiminai  

Taip pat skaitykite:  Stebuklingas grybas
Manos beieškant 
Soma, gėrimas iš musmirės? 

Šiuolaikiniam išsilavinusiam asmeniui jau aišku, kad grybai, kempinės ir samanos yra visiškai skirtingos formos. Kempinės nėra augalai, o tam tikra primityvių gyvūnų rūšis. Panašiai dabar imami traktuoti ir grybai. DNR analizė grybus priskiria atskirai kategorijai - artimesnei gyvūnams nei augalams. Senovėje visi jie laikyti vienos klasės atstovais - pelkėtų vietų augalais.

"Fungus", lotyniškas žodis, šaknį paėmęs iš graikų "spoggos", kempinė (dviguba 'g' graikų kalboje vadinama digamma ir dažnai išreiškia 'ng' garsą). Ir ta kempinė, kurią naudojame vonioje, nėra miręs gyvūnas, o karkasas, kurį sudarė organizmų kolonija. Jie taip glaudžiai susiję, kad galite išsklaidyti ir sumaišyti dvi gyvas kempines, ir supiltos į vandenį po kelių valandų jos vėl susirinks į dvi atskiras kolonijas.

Anglų kalba išskiria dvi grybų rūšis - valgomus grybus (mushroom) ir šungrybius (toadstool). Dauguma žodynų nurodo šungrybių pavadinimą esant sudurtiniu iš 'toad' (rupūžė) ir 'stool' (krėslas, kėdė, sostas). "Encyclopedia Britannica" pateikia keletą fotografijų su vyriškos lyties rūpuže tupinčia ant musmirės (Amanita muscaria), tarsi ją laikančią savo rūšies patele. Tačiau kai kuriuose dialektuose šungrybis vadinamas 'toadhat'.

Angliškas grybo pavadinimas kilo iš senosios prancūzų kalbos žodžio 'moisseron', išvesto iš 'mousse', samana (angl. 'moss'). Kartu iš čia kilo ir dykumos pavadinimas 'mousse'. Anglai nepaėmė 'moss' iš prancūzų, nes senoji anglų kalba jau turėjo žodį 'mos', reiškusį pelkę arba liūną. Žodžio dalis 'moss' tebeišlikusi kai kuriuose Anglijos vietovardžiuose. Jis susijęs su žodžių šeima, perteikiančia drėgnumą, dvoką ar dar kažką, kur žmogus vengia įžengti. Vidurio Vokietijos 'mos' tai 'liūnas', 'samanos' ir 'kerpės'. Flamandų 'moze' reiškia 'purvas', lotynų 'muscus' - samanos, senovės normandų 'myr' - 'dumblynė', o lietuvių 'musai' - 'putos ant surūgusio pieno'.

O 'swamp' (pelkė) anglų kalboje atsirado tik 1691 m. Amerikoje ir ilgokai nežinotas už Virdžinijos kolonijos ribų. Gali būti, kad iki tol egzistavo kokiame nors dialekte, bet gali būti tiesiog vidžiniečių 'sump' (kloaka) variantas. Taipogi 'kiminai' (sphagnum moss) kildintinas iš graikų 'sphagnos' atrodo artimas 'sphaggos' (tariamo kaip sphangos), kempinė.

O kaip su 'punk'? Ne skiauterėto ir auskarais apsikarsčiusio jaunimėlio (kilusio iš 16 a. žodžio reiškiančio 'prostitutė'). O ta 'punk' reikšme, kuri reiškia tam tikrą pinties rūšį. Kai kurios grybų rūšys, kaip 'medžių grybai' naudotos kaip pintys. Kokia šio žodžio kilmė neaišku, tačiau yra dialektas vadinantis 'funk'.

Toks tad būtų lingvistinis ryšys tarp 'sphaggos', 'fungus' ir 'punk'...

… daug kas girioje grybauja. Žiūrėk, tai kelmučių ant nudžiūvusios eglės šakų prismaigstė voverė. Jaunų kazlėkų paskanauja šernas. O baravykus renka ... stirnos. Nuo ligų (kirmėlių) raudonosiomis musmirėmis gydosi barzdotas briedis...

Musmirė Lietuvoje

M. Gimbutienė laiške amerikiečių etnomikologui R.G. Vosonui rašė, kad „atokiuose rajonuose A. muscaria naudojamas vestuvių puotose, kur jo deda į degtinę“. Be to, „lietuviai paruošia nemažus kiekius džiovintų grybų ir siunčia juos į Tolimuosius rytus, Laplandiją, kur tie panaudojami šamanų apeigose“. Anot Vosono, tai vienintelis jam žinomas raudonosios musmirės panaudojimas Rytų Europoje.

Toad upon toadstool
 
House of Toad in form of mushroom
Rūpužės ir grybai
suvenyruose

Grybai ir medžiai
Grybai (grybiena) ne tik padeda medžiams gauti medžiagų, bet ir bendrauti su kitais medžiais – netgi perduoti jiems mikroelementus, cukrus, vandenį ir kt. Medžiai „kalbai“ naudoja izotopus – ir taip kitiems medžiams praneša, kad barsto sėklas, o mirštantys medžiai kaimynams atiduoda medžiagas.

Psichodelikos pamokos sapnuose

Savo esė rinkinyje „Alcheminiai tyrinėjimai“ (1967) K. Jungas išsakė mintį, kad didžiausios gyvenimo problemos „niekada negali būti išspręstos, o tik iš jų išaugta“. Psichodelinis renesansas jau čia ir jis plečiasi. Klinikiniai gydytojai, dvasinių bendruomenių vadovai ir kiti pradeda naudoti įvairias psichodelines priemones gydant viską – nuo depresijos iki egzistencialistinio nerimo. Tyrimai rodo, kad pagrindiniu gydančiu mechanizmu yra „mistinė patirtis“: susidūrimas su nenusakomu, su tuo, kad viskas ir niekas, arba tuo, kad jūs, kaip diskreti esybė, visai nesate. Taigi, psichedelikai gydo žmones tarsi išplėsdami į kažką daugiau, nei jie manė esą. Turintys daugybinių kentėjimų patiria palengvėjimą nuo sukeltų tektoninių perspektyvos poslinkių.

Tačiau tai kelia tam tikrų klausimų. Jei psichodelikai mus supažindina su sąmonės sritimis, prie kurių negalime racionaliai prieiti – nes jos pernelyg svetimos, pernelyg plačios, per daug paslaptingos – ką mes turime daryti ten įgytomis įžvalgomis?

Be integracijos psichodelinė patirtis šiek tiek panaši į atostogas, kuriose esate savo gerąja versija – atidūs vaikams, sutuoktiniui, esate žaismingas ir spindite išminties perliukais, sklidini kūrybiškumo – tik tam, kad grįžę namo pamatytumėte, kad to atostoginio „aš“ negalite išlaikyti visąlaik ir jam užtrenkiate duris. O integracija čia laikome suvirškinimo, asimiliacijos ir apmąstymo mechanizmus, kuriuos žmogus gali užleisti vėliau, peržiūrinėdamas atrastus vidinius brangakmenius, atvertus psichodelikų poveikyje.

Vien patirties nepakanka pasikeitimui – reikia sąmoningai apsispręsti panaudoti tai, ką išvydome, pajutome ir sužinojome. Turime suprasti išgyvenimus gana giliame lygmenyje, kad, religijotyrininko Hjustono Smito žodžiais tariant, mūsų pakitę būsenos taptų pakitusiais bruožais. Tam mums būtina savanoriškai paklusti mūsų racionaliosios sąmonės atjungimui, t.y. turime išsilaisvinti nuo ego pozicijos, tvirtinančios: „Esu tik tuo, kuo save laikau, o tai, ką žinau, yra viskas, ka reiktų žinoti“. Padėdami atsisakyti racionalumo, psichodelikai įgalina mus prisiminti pirmąją kalbą – iracionalumo kalbą.

Žinoma sena patarlė: tai, kam priešinatės, išlieka. Dalyko neigimas pasitarnauja jo įamžinimui (kaip bandymas negalvoti apie rožinį dramblį sukuria rožinio dramblio vaizdinį vaizduotėje). Vis tik kaip mus interpretuoti tai, kas iš pirmo žvilgsnio atrodo gana nelogišku ir labai sensacingu?

Ir čia atsiranda galimybė analizuoti post-psichodelinius sapnus, tikintis, kad jie, tarsi duonos trupiniai, padės išeiti iš miško. Jie tampa tokiais intensyviais. Mat psichodelkai perpina dvi asmenybės realijas: racionaliąją ir iracionaliąją, juslinę ir neįsisąmonintą, loginę ir emocionalią, sąmoningą ir pasąmoningą. Dėl psichodelinių išgyvenimų intensyvumo mes galime tapti iliuzijos, kad pasiekėme daugiau nei yra iš tikro, aukomis. Reikia nustatyti tikslią smūgio prigimtį ir laiku pakišti minkštą pagalvę, kad užtvertume kelią vėl atgautoms gelmėms.

Sapnai nėra logiški. Jie mums parodo kitą mūsų pačių pusę, nuo mes taip karštai atsisakėme vydamiesi šiandienybės paaiškinimą. Tai palaiminga tamsa, mėnuliškas protas, pasąmoninga. Sapnai psichodelikai padeda pasąmonišką paversti sąmoningu – ir teisingai įsisąmoninti padeda įlieti šviesos į išdžiūvusias nuo racionalumo sielas. Gal taip bus užglaistytas šiuolaikybės skilimas...

Parengė Cpt.Astera's Advisor

Papildomai skaitykite:
Manos beieškant
Stebuklingas grybas 
Kur įsikurs siela?
Alisa ir musmirės
Gyvenimas 2021 metais
Mažojo elnio pėdsakai
Jie degino eretikus, ar ne?
Voveraitės ir jų sesutės
Grigorijaus Rasputino pranašystės
Kaip atsivėrė suvokimo durys
Soma, gėrimas iš musmirės?
Grybai, grybai 
Grybai ir grybavimas
Apie čerauninkes ir raganas
Tikrieji Žemės astronautai
Kirilas Bulyčiovas. Kita laukymė
Akupunktūra: organizmas vientisas
Pavelas Podzorovas. Apie grybų naudą
Blaivumas ir intoksikacija religijose Ryklių miegamieji ar „kosmetikos kabinetai“?
Ankstyvasis spiritualizmas Anglijoje
Druidiški pasivertimai
Ryšis tarp sapnų ir OBE?
Šamanų ratu einant
Vorų pramotė pagrobė ugnį
Spiritualizmas ir paranormaliojo mokslo šaknys
A. Huxley. Suvokimo durys
Menas matyti tolimą praeitį
Tarp sapno ir tikrovės
Teofilis Gotjė. Hašišas
Lunatizmas ir pilnatis
Fairwater paslaptis
Koka Kogi gentyje
Slidieji kazlėkai
Sielos klajonės

NSO apsireiškimai ir neįprasti fenomenai Lietuvos danguje ir po juo

Maloniai pasitiksime žinias apie bet kokius Jūsų pastebėtus sunkiai paaiškinamus reiškinius. Juos prašome siųsti el.paštu: san-taka@lithuanian.net arba pateikti šiame puslapyje.

san-taka station

UFO sightings and other phenomenas in/under Lithuanian sky. Please inform us about everything you noticed and find unexplainable in the night sky or even during your night dreams, or in the other fields of life.

Review of our site in English

NSO.LT
Vartiklis