Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Druidiški pasivertimai
Keltų mituose galime išskirti 4-ias pavidalo pakeitimo priežastis: Bausmė; išgyvenimas, apsisaugojimas ir giminės pratęsimas. Kartais sakmė apima kelias jų, pvz., Velso legenda apie LLew LLaw Gyffes. ![]() Lleu Llaw Gyffes - veikėjas Velso mitologijoje, pasirodantis pasakojime apie Gvinedo
karalių Math fab Mathonwy - apie jo gimimą, vedybas, mirtį, prisikėlimą ir sosto gavimą. Jis buvo karys ir
burtininkas, glaudžiai susijęs su dėde Gvidionu. Vardas Lleu išvestas iš proto-keltiško žodžio Lugus,
kurį kai kurie laiko kilus iš proto-indoeuropietiškos šaknies *leuk- šviesa. Kaip ir Amerikos indėnai, daugelis britų genčių tvirtino kilusios iš dievų, medžių ar gyvųjų. Buvo paplitęs tikėjimas gyvūnų dvasiomis ir gebėjimu pasiversti gyvūnais. Kartais tai atliekama savo valia, kaip Cianas4) pasivertė šernu, kad paspruktų nuo priešų, o kartais kiti paversdavo burtais, kaip Gwydionas1) buvo paverstas vilku. Didysis airių didvyris Tuanas3) (kilęs iš Partholonijos dievų) savo dvasinio vystymosi kelyje perėjo per eilę formos pasikeitimų. Jis į gyvenimą galėjo pažvelgti iš daugelio pusių. Villainos Velso dievas Gilfaethwy virto elniu ir sužinojo, ką reiškia būti medžiojamam ir persekiojamam, kai išprievartavo Goewiną. Vienas druido tikslų buvo pasiekti tokį išminties lygį ir ištrinti žmogaus sąmonės ribas. Daugelis dvasių apibūdinamos kaip sidhe. Viktorijos laikų rašytojai suplakė sidhe sąvoką su mažųjų elfų sąvoka. Originaliose sakmėse sidhe yra didelės būtybės, klajojančios po kraštą. Jų yra daugybė rūšių, kaip Gwragedd Annwn5), gyvenančios ežeruose ir įgaunančios gulbių formą, mėsėdis ožiakojis Gwyllion'as2), gyvenantis kalnuose, kilniaširdžiai ruoniažmogiai, Roane6). Dėl išgyvenimo ir atgimimo
Velso legenda apie Taliesin, kuris kaip Gwion Bach, pavirsdavo įvairiais gyvūnais slėpdamasis nuo deivės Ceridven pykčio.
Gwion virto kiškiu, žuvimi, paukščiu ir galiausiai kviečio grūdu. Ceridwen irgi keitėsi - virto kurtu, ondatra, sakalu ir višta,
kuri, sulesusi grūdu virtusį Gwion, tapo nėščia ir pagimdė Taliesin'ą.
Ši legenda turi panašumų su airių sakme apie Tuan Mac Cairill. Tuan buvo
Partholon'o (vienos iš 5 airių tautos vado) anūkas. Jis buvo vienintelis likęs savo
genties atstovas saloje gyvenęs kaip elnias, šernas, vanagas ir pagaliau lašiša,
kurią pagavęs žvejys pateikė Cairill žmonai, kuri pastojo ir pagimdė Tuan'ą.
Ir Tuan'as, ir Taliesin'as viską atsiminė iš ankstesnių pavidalų. Ir abudu atvirto
žmogumi patekę į moters kūną ir šiai pastojus [gal dėl to druidai ir draudė kai kurį
maistą, kad nepastotum nuo jo]. Bet tai nebuvo reinkarnacija, nes veikėjas išlaikydavo savo tapatybę.
Kai Blodeuwedd ir jos mylimasis pabandė nužudyti LLew, šis pavirto ereliu.
Gwydion rado jį tupintį ant šakos su nuo jo krentančia mėsa, kurią rijo kiaulė.
Gwydion druidiška burtų lazdele jį vėl atverčia žmogumi. Nubausdama Blodeuwedd, ją paverčia pelėda.
Transformacija kaip bausmė
Ossian motina druido Fer Doirche buvo paversta elne. Jis jai gimsta tebesant elne ir visą gyvenimą turėjo elnio sruogą, - ten, kur jį palaižė.
Fianna susiduria su motina medžioklėje, bet ši sugeba jam parodyti tikrąjį pavidalą ir išvengia, kad Ossian ją nušautų.
Lir vaikai buvo paversti gulbėmis jų pamotės Aoife, nes ši jiems pavydėjo Lir
meilės. Jie jomis buvo ilgus metus, kol pagaliau atgavo žmonių formą ir mirė pasenę ir nuvargę.
Velso sakmė apie Math ap Mathonwy, kuriam Gwydion'as su broliu Gilfaethwy
sudarė sunkumų, pradėję karą su Pryderi, Annwn karaliumi. Tai galėjo nustumti
Math nuo Goewin. Gwydion nužudė Pryderi, o Gilfaethwy išprievartavo Goein.
Math juodu pavertė elniais - patinu ir patele. Kaip pora jie taip gyveno iki mirties,
kai vėl transformavosi šįkart į šernus ir sulaukė daug palikuonių. Dar vėliau gyveno kaip vilkai.
Lugh tėvas Cian Mac Cainte aptiko sūnaus priešai. Cian sudrožė sau burtų
lazdele ir virto šernu. Vienas Lugh priešų Brian Mac Tuirenn išjuokė brolius, kad
šie neatskiria tikro šerno nuo druidų šerno. Tad juos pavertė skalikais, kurie
puolė persekioti Cian ir mirtinai jį sužeidė. Miręs jis vėl atgavo žmogaus formą.
Škotų aukštikalnių folklore yra specialus užkeikimas asmens transformacijai, fith-fath
(fee-faw) dainelė. Alexander Carmichael'as sako, kad jis naudotas, kai reikėjo
eiti nepastebimam - dažniausiai kaip gyvūnui. Medžiotojas juo galėjo naudotis
medžioklėje, nes padėdavo pritykoti prie laimikio ir šį slėpti nuo galinčių pavogti. Tas debesis gali būti dievo Manannan galių iškvietimas. Ta jūrų dievas, savo
skraiste valdęs miglas ir rūkus. Toji skraistė buvo išskleista tarp Fionn ir Fae tad
jiedu galėjo užmiršti vienas kitą. Tad užkeikimu prašoma, kad asmuo būtų uždengiamas Manannan apsiaustu.
Matthew randa sąryšį tarp fith-fath ir airių lorika užkeikimų. Jie fith-fath verčia
elnio veiksniu ir panašų vertimą taiko airių feth-faidha. Feth-faidha yra ir kitos dainelės, vadinamos
Šv. Patriko šarvu, pavadinimas. Tą šarvą airių šventasis
naudojo, kad suklaidintų karaliaus Loegaire karius - pasiversdamas kartu su savo palyda elniais. Pasakėlės iš Longdeldale
Legenda apie du įsimylėjėlius, kuriems tėvas uždraudė susitikinėti, pasakęs, kad geriau atiduos velniui.
Jiedum vienok, paskyrė pasimatymą nuošalioje vietoje. Bet iškart prisistatė velnias savo dalies. Jis įsiuto, kai
mergina atsisakė eiti su juo ir nusivijo įsimylėjėlius per dykynę. Jis jau buvo bečiumpąs merginą, kai staiga
pasirodė keista šviesa ir dundantis balsas tarė Sustok!. Sulenkta velnio ranka, griebianti merginą, sustingo, o įsimylėjėliai išnyko su šviesa.
1906 m. legendą perdavęs Thomas Middletonas užtikrino, kad fėjos juos padarė laimingais ir jiedu vis
dar pasirodo prie Etherowo krantų kaip dvi gulbės. O velnio ranka virto akmeniu. Tai kelias, vadinamas Velnio alkūne (Devil's Elbow).
Taip pat pasak Thomas Middletono, Longdeldale visada buvo gausu gyventojų, užsiimančių magija.
Vienas jų gyveno Mossy Lea, netoli Glossopo, ir laikytas didžiausiu po Merlino. Jis tapo žinomas kaip
Daktaras Faustas. Vieną dieną jį aplankė velnias, ir Daktaras iškvietė varžytis lenktynėse romėnų keliu per
dykynę. Velnias sutiko, nes jo žirgas buvo greičiausias karalystėje.Norėdamas duoti Daktarui šansą, leido
išjoti pirmam. Lenktynėse velnias greitai pavijo Daktarą ir kvailiojo tampydamas Daktaro arklį už uodegos. Jis
taip įsijautė, kad nepastebėjo, kad jie kertą gryno vandens upelį. Jis iškart pralaimėjo, nes žinoma, kad
velnias, sekdamas ką nors per tekantį vandenį, netenka galios. Velnias įsiuto ir išrausė ilgą griovį, vadinamą
Velnio griova. Romėnų kelias šalia jos pavadintas Daktaro Vartais.
Blogiausias daiktas Longdeldale yra prieš 20 m. rasta statulėlė, Mažylis su tėčio ragais. Ji užrakinta
muziejaus fonduose, nes manoma, kad kas ją turi, tam atneša nelaimę. Tai bjauri maža figūrėlė iki liemens,
trumpomis rankomis, kurios nulaužtos. Jos didelė galva su maža skylute viršuje ir dideliu ragu, plačiomis
akimis ir snapu. Ji buvo rasta Hollingwortho konservatorių klubo rūsyje. Buvo nudažyta žaliai, raganavimo
spalva. Ikiromėniško laikmečio keltų galvos buvo trikampiu veidu ir migdolų akimis. Tuos bruožus turi ir
Mažylis, bet jis nėra keltiškos kilmės. Yra manančių, kad ji atvežta iš Afrikos... Taip pat skaitykite: Odos pakeitimas kaip dvasios ir kūnos dvilypumo simbolizmas Kai kurie paaiškinimai:
2) Gvilionai (Gwyllion) velsų kalbos žodis, turintis daug prasmių, tarp jų ir vaiduokliai, dvasios bei nakties klajokliai (o taip pat kalnų fėjos). Viena jų atmainų yra moteriškos dvasiso, mėgstančios paklaidinti keliautojus bei keliančios siaubą savo kvatojimu. Atbaidomos metaliniais peiliais, kurių vien spindėjimo pakanka atbaidymui. 3) Tuanas (Tuan mac Cairill) airių mitologijoje atsiskyrėlis, išlaikęs ankstesnių reinkarnacijų atmintį. Jis vienintelis išgyvenęs marą (arba Tvaną). Per eilę atgimimų gyvūnais (elniu, lokiu, vanagu, lašiša, kurią suvalgius pagaliau atgimė Tuanu) jis išgyveno iki krikščioniškų laikų. Jis aprašomas 11 a. rankraštyje. 4) Kienas (iš airių cian ilgas, ištvermingas, tolimas) - airių mitologijoje (aukščiausiojo senovės) dievo Lugo tėvas. Viename pasakojimų jis buvo nužudytas Tuireanno sūnų, kai bandė pabėgti pasivertęs šernu. 5) Gvragedas Anunas (Gwragedd Annwn) velsiečių mituose vandens
dvasios, neretai pasirenkančios mirtinguosius savo sutuoktiniais. Jos gali būti atpažintos iš
neįprasto elgesio - pvz., raudojimo per vestuves ar juoko per laidotuves. Anot vienos legendų jos gyvena nuskendusiame mieste.
Ir turi gerus gydymo sugebėjimus. Jos gali keisti kūno formą pasiversdamos paukščiais dažniausiai gulbėmis. 6) Roanai (iš galų kalbos: Roane arba Selkies) aukštikalnių škotų tikėjimuose ruoniažmoniai sausumoje žmonės, o jūroje ruoniai. Padavimuose vyrauja meilės istorijos žmogus nežino įsimylėjęs roaną arba sužinojęs slepia ruonio odą, taip neleisdamas atvirsti ruoniu. Panašių istorijų turi ir kitos tauros švedai, činukiai indėnai (ir net tą patį motyvą turi lietuvių Eglė žalčių karalienė). Parengė Cpt.Astera's Advisor Papildomai skaitykite:
|