Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Alisa ir musmirės
1799 m. spalio 3 dienos haliucinogeninių grybų poveikis pirmasis detaliai aprašytas Anglijoje. Vyriškis, įvardintas kaip JS, rudenį Londono Žaliajame (Green) parke rytais rinkdavo mažus grybus ir kepdavo pusryčiams sau, žmonai ir vaikui. Bet tą rytą, praėjus valandai po grybų valgymo, pasaulis tapo keistas. Jis matė juodas dėmes ir spalvų pliūpsnius, neteko orientacijos, stovėti ar vaikščioti buvo sunku. Šeima skundėsi skrandžio spązmais ir šalčiu kūne, jiems tirpo galūnės. Jis spėjo, kad apsinuodijo grybais ir išėjo į gatvę pagalbos, bet už 100 jardų pamiršo kur ir kodėl eina. Laimei, pro šalį ėjo gydytojas Everard Brande, ėmęsis gydyti JS ir jo šeimą. Padėtis buvo tokia keista, kad ją aprašė Medical and Physical Journal. Simptomai kilo ir slūgo bangomis, pulsas ir kvėpavimas darėsi sunkus ir trūkčiojantis. Visi baiminosi, kad miršta. Jauniausiojo, 8 m. amžiaus Edward'o, suvalgiusio nemažai grybų, simptomai buvo keisčiausi jį suimdavo nepaliaujamo juoko protrūkiai. Atrodė, kad jis kitame pasaulyje, iš kurio sugrįždavo tik šnekėdamas nesąmones. Į klausimus atsakydavo taip arba ne nepriklausomai, ko buvo klausiamas. E. Brande diagnozavo kaip poveikį įprastos musmirių rūšies, iki tol nelaikytos nuodinga. Šiandien galime apibūdinti tiksliau tai buvo magiškasis grybas, glotniagalvė (Psilocybe semilanceata), rudenį gausiai auganti Anglijos kalvose, plynėse, golfo laukuose ir kitur. Tik 6-me dešimtm., Albert Hoffman'ui sukūrus LSD, atkreiptas dėmesys į grybų, turinčius psilocibino (chemiškai artimo LSD).
Tačiau buvo dar vienas grybas, kuris neabejotinai turėjo būti siejamas su pasakų pasaulių raundonviršė baltais taškučiais išmarginta musmirė (Amanita muscaria). Musmirių šeimai priklauso ir ruda "panteros kepurėlė" (Amanita pantherina) bei ypač nuodinga mirties kepurėlė" (Amanita phalloides). Bet, skirtingai nuo glotniagalvės, musmirėse aktyvi medžiaga kita tai alkaloidų muskarino, muskimolo ir ibuteninės rūgšties mišinys, sukeliantis apsvaigimą, dezorientaciją, seilių pagausėjimą, prakaitavimą, galūnių tirpimus, vėmimą, raumenų mėšlungius, mieguistumą ir pan. Musmirės savybės buvo gerai žinomos, bet jos laikytos nuodingomis ir naudotos užmušant muses [pažįstu aistringą Varėnos grybautoją (identifikuosiu ją tik vardu, Dana), kuri musmirę naudojo kaip priemonę širdžiai sustiprinti. Kai miške pasidarydavo bloga, ji truputį užkąsdavo musmirės. Tad musmirės, kaip nuodingo grybo, samprata nėra visuotinė]. Tad jos jungė grožio ir pavojaus motyvus. 1837 m. lenkų keliautojas Jozefas Kopekas aprašė nutikimą Kamčiatkoje, kur gyveno pora metų. Jis susirgo gripu ir vietinis gyventojas jam pasakė apie stebuklingą grybą, galintį išgydyti. Jis suvalgė pusę jo ir sapnavo ryškius malonius sapnus (patrauklius sodus, kuriuose viešpatavo vien grožis ir malonumai; kur baltai apsirengusios moterys jį maitino vaisiais ir uogomis, puošė gėlėmis). Pabudęs po ilgo miego, jis suvalgė kitą pusę ir vėl užmigo, panirdamas į kitus pasaulius, prisimindamas vaikystę, draugus ir net spėdamas ateitį. Kopeko tekstas leido iš naujo peržiūrėti Europos folkloro ir kultūros faktus. Geriausias pavyzdys yra minėjimas, kad 8-10 a. vikingai prieš mūšį išgerdavo musmirių nuoviro ir po to kaudavosi kaip apsėsti. Tai greičiausia yra 18 a. išmislas [greičiausia po švedų prof. S. Odman'o 1784 m. knygos], nes sagose ir Edose neminimi jokie augaliniai stimuliatoriai. Tačiau 19 a. pabaigoje mokslininkai (kaip norvegų botanikas F.S. Schübeleris priėmė Odmano spėjimą kaip įrodymą. Tačiau yra dar vienas labai įdomus kūrinys tai L. Kerolio Alisa stebuklų šalyje (1865 m.). Ar ji nėra įkvėpta žinių apie grybų haliucinogeninį poveikį (o gal ir asmeninės patirties)? Pranirusi pro triušio olą, Alisa randa ant grybo sėdintį mėlyną vikšrą, rūkantį kaljaną ir nekreipiantį nė mažiausio dėmesio į Alisą ar į ką nors kitą (čia ir toliau cituojama pagal 1991 m. liet. leidimą), vėliau prabilusį tingiu, mieguistu balsu ir paaiškinusį, kad grybo iš vienos pusės atsikandusi augsi, iš kitos mažėsi. Alisa, ragaudama to grybo patiria keistas transformacijas, - tai išaugdama iki debesų, tai nepaprastai sumažėdama. Ir vėliau knygoje kelis kartus ji užvalgo grybo: įeidama pas karalienės namą, prieidama kiškio valdas ir, prieš įeidama į slaptą sodą su auksiniu raktu. Nenuostabu, kad knyga nuo 1960-ųjų minima psichodelinėje literatūroje, iš kurios įsimintiniausias Jefferson Airplane himnas Baltasis triušis, su tokiais žodžiais viena piliulė padidins, kita piliulė sumažins, bet motinos duotos nieko nedarys. L. Kerolio domėjimasis tais dalykais galėjo būti susijęs ir su jo sveikata jis turėjo nemigą ir migreną, kurias bandė gydyti homeopatiniais vaistais, dažnai išgautais iš tokių augalų kaip kurpelė ir šunvyšnė. Jo bibliotekoje buvo kelios medicininės knygos, tarp jų ir Carperter Psicikos fiziologija" (1874) bei Anstie "Stimuliatoriai ir narkotikai" (1864). Jis lankėsi Londono Šv.bartolomėjaus ligoninėje, kad stebėtų anesteziją chloroformu. Bet nors L. Kerolis (tikroji pavardė Charles Dodgson ir jis turėjo 7 seseris) ir gėrė saikingai (ir net pasisakė prieš alkoholio draudimą), bet buvo didelis tabako priešininkas bei skeptiškai pasisakė savo laiškuose apie opiumo naudojimą tonizuojančiuose gėrimuose. Tačiau žinoma, kad prieš pradėdamas rašyti "Alisą", jis apsilankė Bodlėjaus bibliotekoje, kuri buvo gavusi M.Cooke "Septynias miego seseris" (1860), narkotikų apžvalgą, kurioje buvo skyrius apie musmires "Sibiro tremtis", kuriame aprašomi jos poveikio simptomai: "Dydžio ir nuotolio nesuvokimas... Šiaudas ant kelio virsta baisiu daiktu kaip alaus statinė ar ąžuolo kamienas, kurį reikia peršokti". Ar tame nėra panašumo su Alisos nuotykiais? Mistika po mikroskopu Iki 2006-ųjų psichologas ir dzen praktikuotojas John Hayesas nebuvo vartojęs haliucogenų. 7-e dešimtm. jis buvo pranciškonas, smalsiai stebėjęs, kaip kontrkultūros atstovai nebaudžiami naudoja psichodelikus. Ir jis tikėjo, kad savo meditacijomis jis turi potyrius, kuriuos galėtų pavadinti mistiniais. Tačiau jis susidomėjo sužinojęs Johns Hopkinso un-to Medicinos mokyklos projektą, skirtą psilocibino poveikiui tirti, kuriam ieškojo savanorių. Kiek paabejojęs, jis pasirašė. Neabejotinai, pirmus tris kartus jis gavo placebo, tačiau ketvirtą kartą nutiko kažkas, ko jis niekad nebuvo patyręs per visus jo maldų ir meditacijų metus. Neabejotina, kad kad psichodelikai gali sukelti labai asmenines patirtis, - tik klausimas, ar jas galima pavadinti mistinėmis. Ar gali būti mistinių patirčių, kurios nėra tarpininkaujant tradicijai ir kultūrai?! Neuromokslų prof. Roland Griffithsas ilgus metus nagrinėjo haliuciogenų poveikį, paskelbė šimtus straipsnių, net dėl kofeino. Prieš 25 m. jis pradėjo savo meditavimo praktikas, kurios atskleidė psichologinio mistinių sąmonės būsenų suvokimo svarbą. Po kelių metų jis buvo pristatytas Robert Jesse, Dvasinių praktikų konsiliumo steigėjui. Jiems aptariant enteogenų svarbą religinių patirčių suvokimui, Jesse pasiūlė projektą, kurį finansuoti galėtų padėti ir konsiliumas. Iki tol turėta tuzinas knygų, straipsnių ir konferencijų apie haliuciogeninių augalų naudojimą religinėse apeigose. 6-me dešimtm. mikologas R. Gordon Wassonas rašė apie mazatekų Meksikoje naudojamą pejotą. 1996 m. Vietinių amerikiečių bažnyčiai buvo leista naudoti pejoto kaktusą (turintį meskalino) kaip sakramentą. Tada buvo keletas bandymų tirti, pvz., Timothy Leary1), bet vėliau liovėsi; ne tik dėl to, kad tos medžiagos tapo nelegaliomis ir sunkiau gaunamomis, bet ir todėl, kad tyrėjai rūpinosi savo reputacija. Jie atsigavo 1990-ais, kai Rick Strassmanas2) atliko pirmuosius bandymus su su DMT alkaloidu3), sutinkamu kai kuriose Pietų Amerikos šamanistinėse apeigose, - jis bandė išsiaiškinti DMT vaidmenį artimose mirčiai ir mistinėse situacijose. Ir pagaliau, įveikę derinimo sunkumus, Griffiths ir Jesse, kartu su psichologu William Richards'u4), pradėjo dvigubo aklumo projektą su 36 dalyviais, kurių nė vienas anksčiau neturėjo patirties nei su psilocibinu, nei su aktyviuoju ritalino placebo. Tyrimai buvo atliekami komfortabiliame kambaryje skambant klasikinei Bacho mišių muzikai. Po 7 val. dalyviai užpildė keletą klausimyną. Po 2 mėn. vyko patikrinimas, o po 14 mėn. dalyviai atsakė dar kitus klausimynus. Rezultatai nustebino, kaip rašoma Psychopharmacology žurnale: psilocibinas sukėlė patirtis panašias į spontaniškai kylančias mistines patirtis (taip savo patirtį įvertino 32 dalyviai). 1962 m. balandžio 20 d. Bostono un-to Marsho koplyčioje 20-mt teologijos studentų pasidalino į dvi grupes, kurių viena gavo psilocibiną, o kita placebo. Po to studentai gyvai stebėjo Didžiojo penktadienio mišias. Walter Pahnke tyrimas, vadovaujant Timothy Leary, buvo skirtas jo disertacijai ir jis sukūrė klausimyną, tapusį modeliui tokio tipo tyrimams. 1984-ais, Rick Doblinas žvalgėsi naujo teisėto psichodelinio tyrimo projekto, Didžiojo penktadienio įpėdinį. Apklausęs 16-a jo dalyvių, jis nustatė, kad gavę psilocibiną bendrai sutarė, kad turėjo mistinę patirtį. Praėjus tiek metų jie džiaugėsi pastoviu teigiamu poveikiu. Tačiau kadangi visi tie dalyviai kilę iš tos pačios religinės tradicijos, tyrimas negalėjo atsakyti į esminį mistinės patirties klausimą. John Hayes, buvęs pranciškonas, laikė, kad jo tikėjimas ir pagrindas, padėjo formuoti jo patirtį projekte. Tik jis tvirtino, kad psilocibinas buvo mažesniu tarpininku nei kitose patirtyse. Jam buvo sunku apibūdinti, ką jis juto: jis naudojo žodžius kaip sapnas, nepagaunamas ir bandė paaiškinti kaip kažką iš kito erdvės ir laiko matavimo. Galutinis studijos įvertinimas buvo perspėjimas, kad tokio pobūdžio patirtys turi stiprų poveikį dalyviams ir reikia rimtai atsižvelgti į psilocibino ar kitų psichodelikų naudojimą terapijoms. Nėra keistesnės kelionės Amerikos istorijoje nei su psichodelikais. Mažai žinoma pradžia randama William James kūryboje. Anonimiškai paskelbtoje ataskaitoje jis aptarė diazoto oksido5) naudojimą mistinių būsenų sukėlimui. Jis skelbia tai, ką vadina keturiomis mistinės patirties kategorijomis: neapsakomumą (patirtis nenumato išreiškimo), noetinę kokybę (patirtimi siūloma nauja pažinimo ar įžvalgos forma), laikinumą (patirtis trumpalaikė ir ją dažnai sunku pilnai prisiminti) ir pasyvumą (patirtis yra kažkas, kas nutinka asmeniui). Glotniagalvė, Psilocybe Semilanceata Psilocybe verčiant iš graikų kalbos reiškia "plika galva", tuo tarpu Semilanceata sudaryta iš dviejų lotyniškų šaknų - "semi-" (pusė) ir "lancea" (ietis). Savo pavadinimą gavo iš smailo gauburiuko ant kepurėlės, kuris gerokai išskiria jį iš kitų grybų. Daugelio vadinama 'stebuklinguoju' arba 'išsilaisvančia kepurėle'. Jo ūgis apie 5-10 cm, kotas plonas, jaunų grybų tiesus, o senstant iškrypsta. Kepurėlės kraštai visada užlenkti į vidų, nors kai kurių suaugusių grybų kepurėlė gali būti ir visai plokščia (nors tai būna ir labai retai). Spalvų variantų labai daug - net greta augančių grybų atspalviai gali kisti nuo šviesios smėlio spalvos iki tamsiai rudos. Spalva priklauso nuo daugelio veiksnių - drėgmės, dirvos, greta augančių augalų. Dažnai auga grupėmis po 10-20. Dygsta nuo rugpjūčio iki lapkričio, iki pat pirmųjų šalnų. Surasti jį reikia mokėti. Auga atvirose vietose - laukuose, pievelėse, laukymėse, kirtimuose. Tačiau neauga sukultūrintose pievose. Slepiasi tarp žolių ir sunku pamatyti. Mėgstamiausia vieta prie kelių metų senumo žolių kuokštų. Auga simbiozėje su tam tikrais augalais (varpiniais). Grybų gali rasti lauke, kur auga vien paprasta žolė, o šalia, kur auga kitokios žolės (dobilai ar pienės), jo nerasi ir su žiburiu. Suklysti juos renkant labai sunku, nes nėra į juos panašių nuodingų grybų augančių laukuose. Blogiausiu atveju atsiperkama skrandžio darbo sutrikimu.
1) Timotis Liris (Timothy Francis Leary, 1920-1996) amerikiečių psichologas,
rašytojas, skatinęs psichodelinių medžiagų panaudojimo terapeutinei praktikai tyrimus. Sukūrė programinę įrangą psichologiniams testams.
Harvardo un-te 196062 m. vykdė eksperimentus Psilocibo projekto rėmuose, tarp jų Konkordo kalėjimo ir
Marsho koplyčios eksperimentus. Juos tęsė ir uždraudus LSD tam paaukojo karjerą ir akademinę reputaciją (LSD
guru vardas hipių tarpe). Tai atvedė prie jo rezultatų nutylėjimo srityse, kuriose ji siejami su kitais tyrinėtojais. Nuo 1965
m. prasidėjo problemos su teisėsauga jį kelis kartus suėmė kaltinant narkotikų saugojimu iki pat 1969 m., kai jį išteisino.
Tada jis iškart kandidatavo į JAV prezidentus konkuruodamas su R. Reiganu. 1970 m. jis vėl suimtas už marichuanos
saugojimą ir nuteistas 38 m. kalėti. Rugsėjį jis pabėgo ir persikėlė į Alžyrą, kur jį globojo Juodosios panteros, o tais pat
metais persikėlė į Šveicariją, bet, negavęs prieglobsčio, bėgo į Afganistaną, kur iškart oro uoste suimtas ir gražintas į JAV,
kur kalėjo iki 1976 m. 9-me dešimtm. susidomėjo kompiuteriais ir sukūrė kelias programas. 2) Rikas Strasmanas (Rick Strassman, g. 1952 m.) - amerikiečių psichiatras. Po 20 m. pertraukos buvo pirmuoju atgaivinusiu psichodelinių, haliuciogeninių ir enteogeninių medžiagų, o taip pat DMT (1990-95) tyrimus su žmonėmis. Parašė populiarią knygą DMT: dvasinė molekulė (2001), kurioje apibendrino savo tyrinėjimus. Įkvėptas ankstyvųjų LSD patirčių, susidomėjo budizmu ir 20 m. studijavo dzen budizmą, buvo įšventintas į Vakarų budizmo ordiną, kuriame vedė meditacijos grupę. Jis laikė, kad DMT patirtys labai artimos Hebrajų biblijos pranašysčių modeliui. Tačiau kai kurie jo eksperimentų dalyviai pastebėjo, kad kitos patirtos esybės primena vabzdžius ar ateivius. Tad jis iškėlė hipotezę, kad DMT patirtys gali sukelti ateivių pagrobimo pojūčius. 3) N,N-DMT (N,N-Dimethyltryptamin) - natūraliai stipriausia haliucinogeninė medžiaga žmogaus kūne, taip pat ir daugelyje augalų. Savo struktūra ir poveikiu junginys artimas psilocibinui. Šį haliucinogeną religiniams tikslams naudoja Pietų Amerikos šamanai. Pirmąkart susintetintas 1931 m.; grynas DMT tai įvairių gelsvų atspalvių kristalai. Kol kas nežinoma, kodėl kankorėžinė liauka gamina DMT. Teigiama, kad dimetiltriptaminas sukelia sapnus; išsiskiria prieš pat mirtį. 4) Viljamas Ričardsas (William A. Richard) amerikiečių psichologas, užsiimantis psichotropinių medžiagų (LSD, DPT, MDA, psilocybino) poveikio tyrimais. 1999 m. jis su R. Griffithsu po 22 m. pertraukos atnaujino psilocybino tyrinėjimus. Žinoma jo knyga Šventasis pažinimas: psichodelikai ir religinės patirtys (2015). 5) Diazoto monooksidas bespalvės ir praktiškai bekvapės dujos; jos nedegios, nėra toksiškos, nesukelia alergijų, tačiau įkvėptos mažomis dozėmis gali sukelti isteriją ar nekontroliuojamą juoko priepuolį, dėl ko dar vadinamos juoko dujomis. Dujos veikia atpalaiduojančiai ir migdančiai, dėl to seniau buvo naudojamos medicinoje kaip anestezijos priemonė. Nuo 20 a. 8-o dešimtm. šias dujas imta taikyti pramonėje: aviacijoje ir autotechnikoje. 7) Erikas Deivis (Erik Davis, g. 1967 m.) amerikiečių žurnalistas, rašytojas, kurio rašiniai varijuoja nuo roko kritikos, kultūrinių analizių iki ezoterinio misticizmo. Ko gero geriausiai žinomas knyga Techgnosis: mitas, magija ir misticizmas informacijos amžiuje (1998) bei veikla kontrkultūros srityje: Degantis žmogus, judėjimas už žmogaus potencialo vystymą, F.K. Diko rašinius. Papildomai skaitykite:
|