Global Lithuanian Net: san-taka station: |
Transportas fantastikoje
Tunelis po Atlantu
Į kovą už techniką, 1935 m. Nr. 3 Veltui mano, kad ji [fantazija] reikalinga tik poetams. Tai kvailas nusistatymas. Ji būtina net
matematikoje, be fantazijos nebuvo įmanomas net diferencialinio ir integralinio skaičiavimo atradimas.
Fantazija yra didžiausios vertybės kokybė. Tunelių kasimas vienas sunkiausių ir patraukliausių technikos uždavinių. Ir jei tunelių įrengimas sausumoje
metropolitenams (po žeme) ir geležinkeliams (per kalnų masyvus), tai tokie darbai dar sudėtingesni po
Savo garsiajame B. Kelermano*) romane Tunelis aprašomas gerokai labiau grandiozinio 5000 km ilgio
tunelio, turinčio sujungti Ameriką su Europa, statyba.
Pagal Kelermaną, tunelis prasidės 100 km į pietus nuo Niujorko, nuo Niu Džersio kranto, palies Bermudų
ir Azorų salas ir pasibaigs Prancūzijos Biskajos krante.
Tunelio iniciatorius inžinierius Mak Alanas žada pastatyti jį per 15 metų (iš tikro, tunelis statytas 26
metus). Tam, kad įgyvendintų tokią negirdėtą sumanymą, reikia mechanizmų, daugelį kartų tobulesnių už šiuolaikinius.
Techninis projekto atlikimas per 15 metų visiškai priklauso nuo mano išradimo, alavito, kurio tvirtumas
tik truputį nusileidžia deimantui. Jis duoda galimybę pragręžti ir apdirbti tvirčiausias uolienas ir iš jo galima
pigiai pagaminti nesuskaičiuojamą bet kokio dydžio grąžtų kiekį.
Tokiam milžiniškam statiniui reikia, aišku, ir milžiniško mechaninės energijos kiekio. Romano herojus tam
tikslui panaudoja potvynių hidroelektrines. Ir štai pradedami milžiniško tunelio statybos darbai. Kelermanas juos aprašo ryškiomis spalvomis. Štai,
pavyzdžiui, kaip aprašomas Alano sukurtos gręžimo mašinos darbas:
Nieko nesigirdėjo tame pragariškame triukšme, ir visi įsakymai buvo pateikiami optiniais signalais.
Gigantiški prožektoriai metė ryškia, tai baltą, tai kruvinai raudoną šviesą į prakaituojančių ir besikurnėjančių
žmonių kūnų, krentančių akmenų, panašių į žmonių kūnus, ir dulkių debesų chaosą. O šio chaoso centre
ritosi, drebėdama, pilka didelė pabaisa, primenanti pirmykščių laikų pabaisas. Ji sukosi dulkėsi: tai Alano
Ėjo metai vilčių, nusivylimų, katastrofų ir vėlavimų, neišvengiamų kapitalizme, kuris tik fantastiniame
kūrinyje sugeba įgyvendinti tokias gigantiškas statybas, metai.
Pagaliau užbaigtas atkaklus daugiametis dešimčių tūkstančių žmonių darbas darbas, kainavęs
tūkstančius žmonių gyvybių ir milijardus dolerių. Tuneris pastatytas. Makas Alanas rengiasi asmeniškai
vairuoti pirmą elektrinį traukinį iš Amerikos į Europą. Jis daro išvadas, numato perspektyvas ir apibūdina ekonominę tunelio reikšmę: Skaitytojams užduodame tokius klausimus:
1. Ar įmanoma tokio tunelio po Atlantu statyba per romane nurodytą laiką (26 m.)> Jei toks statinys
neįmanomas esant dabartiniam technikos lygiui, tai ar jis įmanomas artimesnėje ar tolimesnėje ateityje?
2. Ar teisinga Alano parinkta trasa?
3. Ar įmanomas Alanito išradimas? Kokia turėtų būti jo sudėtis, kokios savybės ir kokią reikšmę jis
privalo turėti statant tunelį po vandenynu?
4. Ar tokiai statybai reikalingi potvynių elektrinės? Ar įmanoma jas pastatyti ir kaip?
5. Ar ekonomiškai prasminga tokio tunelio statyba? *) Berngardas Kelermanas (Bernhard Kellermann, 1879-1951) vokiečių rašytojas ir poetas. Papildomai skaitykite:
|